Win 7 VPN!?

enligt den där så ska det bara vara öppna 1723 i FW på win 7 burken och forward 1723 i routern till win 7 burken

hemma kör du wizarden sen för VPN uppkoppling "connect to a workplace"

sitter win 7 burken på 192.168.1

och burken hemma på 192.168.1 så kan det strula men lätt byta till

ex. 192.168.10 på hemma routern

Men det spelar väl ingen roll med VPN om 1 burk i respektive nätverk har samma IP adress. VPN klienten får ju en "outbound" IP adress av "target" nätverket men behåller sin "inbound" IP adress i clientnätverket. Om det inte vore så skulle ju VPN klienten inte längre fungera i "sitt" nätverk efter en VPN anslutning skapats men det gör den.

Men det spelar väl ingen roll med VPN om 1 burk i respektive nätverk har samma IP adress. VPN klienten får ju en "outbound" IP adress av "target" nätverket men behåller sin "inbound" IP adress i clientnätverket. Om det inte vore så skulle ju VPN klienten inte längre fungera i "sitt" nätverk efter en VPN anslutning skapats men det gör den.

enkelt, är det samma subnät på jobbet och hemma så tror din hemma pc att servern sitter på ditt lan och skickar aldrig paketen vidare till servern, du får nog en uppkoppling men hittar inte till servern eller ev. så hittar den till servern men inte resterande adresser på jobbet

enkelt, är det samma subnät på jobbet och hemma så tror din hemma pc att servern sitter på ditt lan och skickar aldrig paketen vidare till servern, du får nog en uppkoppling men hittar inte till servern eller ev. så hittar den till servern men inte resterande adresser på jobbet

Inte samma subnet. Och XP klarar det galant men inte Win 7.

Problem solved, jag hade fått fel personligt login så nu funkare. Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Tack för all input! :tummenupp

Nu har jag kollat och det är som jag misstänkte.

Min Win 7 hemburk har IP 192.168.1.3 i mitt hemnätverk och det finns det en burk som har i jobbnätverket också.

Startar VPN mot jobbnätverket och då får VPN-anslutningen på min hemburk IP 192.168.127.175 och den har kvar IP 192.168.1.3 i mitt nätverk.

Alltså spelar det ingen roll om det finns två datorer med samma IP om man kör VPN mellan nätverken.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna