Will I wheela?

TomK skrev:

50 motor-hk på 200 kg hoj gör det lite småjobbigt. Frambromsen och gaffeln var inte riktigt anpassade för stoppies heller (stackars packboxar).



Jag lyckades wheela med min Bulldog (otrimmad) :)
50 hk, 250 kg...


Tina, skaffa en TLR/TLS så löser det sig själv. :)
I med ettan och gaasa på så åker den upp vare sig du vill eller inte :D
(trust me, been there... :eek: )
 
så upp

stå och gunga några gånger på ettan eller tvåan så ska du se att den går upp lite snällare än om du tok gasar och kopplar upp den :öl
 
Backe skrev:
Det går INTE att wheela med alla tvåhjuliga fordon.

Sune Andersson Wheelade med en HD Sportster på High Chapparall... så det bevisar att iallafall de minst extrema går att göra det med.. .sedan att han är proffs är väl en annan femma :rolleyes:
 
Tinatjejen skrev:
Jo.. jag tänkte ja skulle lära mig wheela.. :)
Lär väl ta ett jävla tag men när man ändå är ute och kör, så varför inte?

Läst lite om olika sätt i lite olika tidningar och sådant..

Funderar över några saker, som ni flitiga slangare kanske kan ge svar på.

1. Om vi säger att jag tar upp den på 1:an eller på 2:an. Ska man slå av helt på gasen i någon av växlingarna? (1:an till 2:an eller 2:an till 3:an)

2. Vilken växel är lättast/bäst att få upp en rätt effektsvag(strypt till 25kW) hoj på?

3. Är det bästa att bromsa ner hojen eller bara luta sig framåt och låta den "falla" ned?

4.när man ska svänga vänster så stod det i Bike att man ska ha styret åt höger och luta sig åt vänster. Varför ska man ha styret i motsatt riktning mot vart man svänger, måste ju bli tokigt om man dimper ner och vägen går åt vänster och styret åt höger? :o

5. Nr. till sos är fortfarande 112 väl? :D

Enklaste sättet att få upp hojen måste ju vara att rulla lite lagom sakta, frikoppla ge gas o släpp kopplingen!
Modulera sedan höjden med gasen.
Ta det lite lugnt i början o se hur den reagerar. Kommer du för högt bara släpp gasen o den lär störtdyka ner igen!
Det är skitlätt!
Antingen hoppar den upp eller så spinner den till. :tummenupp

Risken för att du skulle få upp den på någon annan växel kan jag nog säga är obefintlig.

Lycka till!

Tips, gör det bland folk, de lär ju tycka du är puckad om du välter men om du tuppar av när du kraschar lär de väl förhoppningsvis hjälpa dig... Se bara till att du vet en flyktväg om snuten kommer!

Hahahaha=)=)
 
Det BÖR kunna gå att få upp ER-5:an på bakan!

Jag får upp min Gs500e på bakan rättså rejält.
Men då är det ju nästan fullgas och PANG ut med kopplingen. hehe.
Ne så drastiskt är det kanske inte men man få¨r jobba rättså duktigt. Och då har jag inte min hoj strypt. Istället för 25kw har jag ynka 34kw (tror jag) inget att skryta över i vilket fall som helst.

Tinatjejen: Ett tips är nog att köpa en 125:a eller något sådant att försöka med. ER5:an är TUNG och för SLÖ för att dra upp på bakan! Inte för å va taskig men SÅ ÄR DET. Har samma problem med min hoj.
 
Angående stoppies, undvik helst att göra dessa vid stoppljus. Massor med risiga, äckliga och rostiga bilar som läcker olja o massa annat skit stannar ju vid stoppljusen och då kan det gå illa om du bromsar hårt där :(....
Är själv ganska skeptisk på vilka underlag man ska göra stoppies på....så jag brukar undersöka dessa innan jag stuntar.

Kör på annars! :D
 
Last edited:
Kfc skrev:
Nisse är ju ett bra bevis på att man kan wheela med vad som helst.. Dt 125 och tok stuntar..

En dt125 är troligen 10ggr lättare att slanga med än den där er5:an(ej skämt jag har haft flertalet dt 125or och som de flesta offroad 125cc är de mycket lätta att köra på bakhjulet).
Det här käns som fel cykel att lära sig på, den är för slö helt enkelt. Omöjligt är det säkert inte tat tvinga upp stackarn på bakhjulet, men jag kan tänka mig att det blir en del ryckande i styret, chansen att slå över när man väl lyckas tvinga upp den kan öka en del på en sån här hoj då det ju är absolut max som gäller för att få upp den ens.
Sen finns ju isken att koppling eller liknade ger upp på hojen med, är det inte bättre att lära sig köra på den här bara och skaffa sig nåt med bakhjulsåkarvänligt senare?
 
Last edited:
Petrus skrev:

Än en gång, detta gäller INTE dig Tinatjejen utan är bara min åsikt i stort. Jag tycker det verkar som om folk ofta vill bli kungar på slangen trots att dom inte bemästrat grunderna först.

I alla fall,
du har mitt fulla stöd, lycka till!

Jag vill inte bli någon kung. Jag vill, SÅ SMÅNINGOM, kunna lite kuligare grejer än konbana, väja, bromsa från 70-90 och göra en garagsväng :)
 
PutteLiten skrev:
Jag lyckades wheela med min Bulldog (otrimmad) :)
50 hk, 250 kg...


Tina, skaffa en TLR/TLS så löser det sig själv. :)
I med ettan och gaasa på så åker den upp vare sig du vill eller inte :D
(trust me, been there... :eek: )

tror dig.
been there, seen that.
men det är ingen hoj jag vill ha. på tok för mkt plast
 
Re: så upp

D@nne skrev:
stå och gunga några gånger på ettan eller tvåan så ska du se att den går upp lite snällare än om du tok gasar och kopplar upp den :öl

I Bike stod det att man skulle köra, bromsa kraftigt med bakbromsen och sedan släppa och ge gas. Då skulle komprimeringen av baken hjälpa en upp.. :confused:
 
Silwer skrev:
En dt125 är troligen 10ggr lättare att slanga med än den där er5:an(ej skämt jag har haft flertalet dt 125or och som de flesta offroad 125cc är de mycket lätta att köra på bakhjulet).
Det här käns som fel cykel att lära sig på, den är för slö helt enkelt. Omöjligt är det säkert inte tat tvinga upp stackarn på bakhjulet, men jag kan tänka mig att det blir en del ryckande i styret, chansen att slå över när man väl lyckas tvinga upp den kan öka en del på en sån här hoj då det ju är absolut max som gäller för att få upp den ens.
Sen finns ju isken att koppling eller liknade ger upp på hojen med, är det inte bättre att lära sig köra på den här bara och skaffa sig nåt med bakhjulsåkarvänligt senare?

Anledningar till att jag köpte ER5 istället för div. annat på dubbla kubiken , som jag var intresserad av:

1. Jag nådde ner någorlunda på ER5:an

2. Jag visste i princip att med en 1000cc hade jag väl knappt överlevt sommaren*gasglad*

3. BT Bulldog 1100 var för dyr :rolleyes: som första hoj

4. ER5:an var/är tokstabil fin liten cykel som är tokbra till det jag håller på med nu(övningskörning)

5. Bra pris på i princip sprojtans hoj


Stundtals önskar jag att jag köpt större kubik. Men oftast inte. Lär mig hellre en jävla massa på den här för TUNGA och SLÖA hojen, än på en sprojtans z1000,( vilken jag antagligen hade kört ihjäl mig på för länge sen om jag hade haft en).
Många som inte förstår varför jag köpt ER. Har fått höra det mesta från att den är lika spännande som en åkgräsklippare till att den är väldigt fin.
Jag tror att allt går, om man ger sig faen på det :cool:
 
Jag vill inte vara negativ nu, men jag tror inte att du kommer att få upp den på bakhjulet i första taget..
Det räcker nog inte med broms och gastekniken iom att den är strypt och ganska tung (Om du inte är enormt duktig)

Men om du känner någon som är bra på att åka bakhjul så kan du väl be den personen att testa till att börja med. Så kanske du kan få tips om vilken teknik som fungerar just för din hoj...

Lycka till iaf, men ta det lugnt!
 
Tinatjejen skrev:

Många som inte förstår varför jag köpt ER. Har fått höra det mesta från att den är lika spännande som en åkgräsklippare till att den är väldigt fin.
Jag tror att allt går, om man ger sig faen på det :cool:

Du har gjort ett bra köp av hoj.

Min sambo hade en ER5 som första hoj .............

jag tyckte att den var riktigt underhållande när det svängde
hennes var dock inte strypt ..... det var ju inget fart monster men
det räckte till för henne som inte hade kört moped ens.

Nu kör hon en suzuki GSX 750F
 
Jag lyckades få upp upp farsans Honda CM 400 custom på bakhjulet. Bara några meter i och för sig. Funkade bara att koppla upp den. 40 kusar och runt 180kg. Så det måste ju gå med en ER 500. Ingenting är omöjligt, vissa saker är bara lite svårare!!
 
ER5 är en d**vla fin cykel. :fakta

Ingen MC är byggd för att wheela med. Drivpaket och däck som håller några hundra mil och motorer som är slut innan de gått 5000 mil har faktiskt en förklaring,,,. :fakta :fakta :fakta
 
Gummi skrev:
Jag vill inte vara negativ nu, men jag tror inte att du kommer att få upp den på bakhjulet i första taget..
Det räcker nog inte med broms och gastekniken iom att den är strypt och ganska tung (Om du inte är enormt duktig)

Men om du känner någon som är bra på att åka bakhjul så kan du väl be den personen att testa till att börja med. Så kanske du kan få tips om vilken teknik som fungerar just för din hoj...

Lycka till iaf, men ta det lugnt!

Eller så polar hon ihop sig med en motardägare och öva wheelies på den :P Så får hon iaf in grunderna.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top