Wildcard 2010

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej på er!

Som ni vet så har jag lagt fram förslag till SVEMO om att införa wildcard för 2010 i svensk RR. Efter att omröstningen här på SH visade stor majoritet har dom kommit fram att godkänna förslaget med följande premisser:

Måste uppvisa poängtagning i min 3 tävlingar / min 8 poäng / tävling
Man får ej ta ut WC på hemmabanan.
Max 1 WC / år

Vad tror ni, kommer det bli bra?

PS. Återkommer med fullständiga dokumentet när jag får det.

/ Jens

En "stor majoritet" här på SH kan vara en liten majoritet väl ute på banan. Bara så du / SVEMO är medvetna om det..

En "stor majoritet" här på SH kan vara en liten majoritet väl ute på banan. Bara så du / SVEMO är medvetna om det..

Må så vara, Men faktum är väl att 60 aktiva svarade, mestadels fyrtaktsåkare. Det är en ganska stor andel av de aktiva i svedala. Nu får vi testa och utvärdera. Är det skit är det ganska enkelt att ta bort...

Ozto: För att inte kunna glänsa en tävling i Elit för att sedan harva vidare i Senior. Testet skall motsvara vilken tävling som helst. Detta var inte mitt förslag, men ett krav för att rösta igenom förslaget.

/ jens

Må så vara, Men faktum är väl att 60 aktiva svarade, mestadels fyrtaktsåkare. Det är en ganska stor andel av de aktiva i svedala. Nu får vi testa och utvärdera. Är det skit är det ganska enkelt att ta bort...

Ozto: För att inte kunna glänsa en tävling i Elit för att sedan harva vidare i Senior. Testet skall motsvara vilken tävling som helst. Detta var inte mitt förslag, men ett krav för att rösta igenom förslaget.

/ jens

Innebär det att förare som kör för Rapido inte får ta ut Wildcard för Bogensundsleden och slingerbulten? :D

Bra jobbat i alla fall :tummenupp

Hur går det till...kanske´inte är bestämt ännu? Tänkte om man kan dubbla på sista racet för året. Får man köra med röd bakgrund å vita siffror?

Hur går det till...kanske´inte är bestämt ännu? Tänkte om man kan dubbla på sista racet för året. Får man köra med röd bakgrund å vita siffror?

Dubbla tror jag inte kommer vara tillåtet. Man får bestämma sig helt enkelt.

Siffrorna blir spännande att se om dom tänkt på, men det är väl bara bra om man kan åka med dom röda, blir ju lättare för dom andra förarna att se när det kommer en "amatör" :D

Det är bestämt att man tar fram papper på sina tidigare resultat. Skickar det till kanslit som godkänner och informerar arrangören.

/ Jens

Dubbla tror jag inte kommer vara tillåtet. Man får bestämma sig helt enkelt.

Siffrorna blir spännande att se om dom tänkt på, men det är väl bara bra om man kan åka med dom röda, blir ju lättare för dom andra förarna att se när det kommer en "amatör" :D

Det är bestämt att man tar fram papper på sina tidigare resultat. Skickar det till kanslit som godkänner och informerar arrangören.

/ Jens

Ang siffrorna så borde det vara ganska enkelt.
Hojjara som ställer upp i SBK ska följa samma reglemente som alla andra. Och det gäller så klar siffror, bromspumpar, dekaler mm

Och det borde inte vara problem att köra dubbla Race.
Det är ju flera förare som kör dubbla race, tex R600 och R 1000
eller SST 600 och SBK 1000.
Så att köra R1000 och sen SBK borde ju fungera.

Ang siffrorna så borde det vara ganska enkelt.
Hojjara som ställer upp i SBK ska följa samma reglemente som alla andra. Och det gäller så klar siffror, bromspumpar, dekaler mm

Och det borde inte vara problem att köra dubbla Race.
Det är ju flera förare som kör dubbla race, tex R600 och R 1000
eller SST 600 och SBK 1000.
Så att köra R1000 och sen SBK borde ju fungera.

Siffrorna har väl med licensen att göra också. Och om man åker som wildcardsförare så har man ju kvar sin senior-licens. Och då ska man ju åka med röd botten och vita siffror eller?

Innebär det att förare som kör för Rapido inte får ta ut Wildcard för Bogensundsleden och slingerbulten? :D

Bra jobbat i alla fall :tummenupp

Det borde innebära att förare som vill prova på ett WC på årets första race för att se om dom ska köra hela serien sen inte får komma från närheten av den banan eller tillhöra den klubben? Dvs en sportslig orättvisa för ARC och Småland?

Det borde innebära att förare som vill prova på ett WC på årets första race för att se om dom ska köra hela serien sen inte får komma från närheten av den banan eller tillhöra den klubben? Dvs en sportslig orättvisa för ARC och Småland?

Och en fördel för dom klubbar som inte har nån hemmabana. Dom får ju köra WC på vilken tävling dom vill.

*Fniss*
.

För att köra årets första race, måste dom ha en licens.
Och för att få det måste dom redan tillhöra en klubb.
Och kan i så fall inte köra WC på den klubbens bana.

Siffrorna har väl med licensen att göra också. Och om man åker som wildcardsförare så har man ju kvar sin senior-licens. Och då ska man ju åka med röd botten och vita siffror eller?

Jag tror det har med klassen att göra.
Jag har elit-licens, men körde med gul botten i Prosuperbike (privatcupen), vit botten i SBC och SO. (Dock var den gul hela tiden och funkisarna såg mellan fingrarna).
Hoppas dom gör det i år med, himla pyssel att byta färg mellan tävlingarna.

Last edited:
Det får vi..

Jag tror vi har klassat upp till dess... tror du inte det?

/ Jens

A tävlingen på linköping är ju 3dje tävlingen i år svårt att ha tagit poäng i tre race innan dess.....

Känns ju som att det endast är från Gälleråsen 1 och framåt det går att köra wc.

Kul att det gick igenom! Tror det kan vara bra.

/ Oskar

A tävlingen på linköping är ju 3dje tävlingen i år svårt att ha tagit poäng i tre race innan dess.....

Känns ju som att det endast är från Gälleråsen 1 och framåt det går att köra wc.

Kul att det gick igenom! Tror det kan vara bra.

/ Oskar

Nejnej, du ska visa 3 race tidigare, alltså de sista förra året räknas såklart med...

/ Jens

Här kommer beslutet i sin helhet:

5.12 Jens Bergbom m.fl. gällande Wildcards och uppklassning från Rookie
Sektionen diskuterade gällande de skrivelser samt den enkät som de aktiva förarna har svarat på i sajten sporthoj hur deras syn är.

Beslut: Sektionen beslutade att junior/seniorförare som på de senaste tre tävlingarna har ett poängsnitt på 8 eller bättre kan, i mån av plats, vid ett (1) tillfälle per kalenderår få prova att tävla i elitklass (ej Pro SB). Ansökan med uppgift om vilken tävling och klass som då önskas sänds till SVEMO grenkoordinator Kristian Stenström som skapar turordningslista och behandlar ansökan. Förare som fått denna möjlighet kan inte tävla i junior/seniorklass vid detta tillfälle.
Arrangör har rätt att begränsa antalet wildcards vid ett och samma tillfälle

/ Jens

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup