Where's the innovation?

75% av Hondas försäljning sker i Asien som 2012 stod för ca 12 miljoner mc/scooters:
http://www.asphaltandrubber.com/news/honda-motorcycle-yearly-sales-2012/

(Min gissning, baserat på vad jag läste tidigare, är att den övervägande majoriteten av de ca 12 miljonerna är scooters).

Intressant artikel i ämnet, http://motomatters.com/news/2010/11/04/a_hint_of_the_future_repsol_honda_team_a.html

Googlar man texten i fronten på Yamaha M1, Semakin Di Depan (inget företag), får man ännu större inblick i hur pass stort MotoGP är i Asien samt hur viktig marknad det är för tillverkarna.

P€RRA;5845742 skrev:
75% av Hondas försäljning sker i Asien...
Dra av 33% så blir det rätt: 50%.

http://world.honda.com/investors/financial_data/segment/

P€RRA;5845227 skrev:
Den som kan sälja den snålaste modellen har en stor fördel.
Lägst bränsleförbrukning är förstås inte vad som gör att en indisk, filipinsk eller koreansk köpare väljer en Honda istället för ett inhemskt märke för halva priset. I dessa länder är en Honda en statussymbol. Och hög status bygger man bland annat med ”racing DNA” genom att tävla i MotoGP; något som de inhemska märkena har svårt att efterhärma med vidare trovärdighet.

Bifogat

• 392712_147589865417827_303407109_n.jpg
    392712_147589865417827_303407109_n.jpg
    73.5 KB · Visningar: 68
  • CBR-150R-Print-Ad.jpg
    CBR-150R-Print-Ad.jpg
    121.1 KB · Visningar: 69
  • honda_twister_kannada.jpg
    honda_twister_kannada.jpg
    39.5 KB · Visningar: 73
Last edited:
Dra av 33% så blir det rätt: 50%.

http://world.honda.com/investors/financial_data/segment/

Lägst bränsleförbrukning är förstås inte vad som gör att en indisk, filipinsk eller koreansk köpare väljer en Honda istället för ett inhemskt märke för halva priset. I dessa länder är en Honda en statussymbol. Och hög status bygger man bland annat med ”racing DNA” genom att tävla i MotoGP; något som de inhemska märkena har svårt att efterhärma med vidare trovärdighet.

Jag tror inte det finns utrymme för så mycket MotoGP-teknologi i de där hojarna överhuvudtaget; de 48000 Rupees som den där 125cc annonseras för motsvarar knappt 5 500 kronor. 44 600 är ganska precis 5000 kronor.

Fast de använder faktiskt bränsleförbrukning i sin marknadsföring; http://world.honda.com/news/2013/2130612Automatic-Scooter-India/index.html 60km/l klarar den där enligt Honda, motsvarar alltså ca 0,17l/mil. Inköpspris ex lokal skatt; 4 900kr.

Jag älskar indisk marknadsföring; Leaving competition way behind in the roads, ACTIVA-I gives best in class net power of 5.83kw (8 BHP), superb torque output of 8.74Nm@5500 RPM for better pickup and effortless riding with higher initial and overtaking acceleration.

Det är en scooter på 109cc vi pratar om :)

Men jag får backning, de verkar faktiskt rätt fokuserade på bränsleförbrukningen i Indien, de listar den tillsammans med pris och effekt.

http://www.rediff.com/getahead/slid...between-rs-30000-and-rs-50000/20130317.htm#20

Jag tror dock fortfarande inte det är mycket elektronik från MotoGP i de där hojarna :)

Last edited:
Fast de använder faktiskt bränsleförbrukning i sin marknadsföring...
Jo, men för att kunna ha ett väsentligt högre pris på sina produkter än de inhemska alternativen måste en Honda vara mycket mer än bränslesnål. Den är en japansk kvalitetsprodukt med ”racing DNA”.

”Leaving competition way behind...”

:rock

Jag tror inte det finns utrymme för så mycket MotoGP-teknologi i de där hojarna överhuvudtaget...
Launch control?

Undrar också vad kan man omsätta av det man lär sig av en GP-racer med V4:a på över 250 hästkrafter till en encylindrig, luftkyld tvåventilare med förgasare?

:confused:

Bifogat

• Skärmavbild 2013-07-11 kl. 01.40.30.jpg
    Skärmavbild 2013-07-11 kl. 01.40.30.jpg
    32.8 KB · Visningar: 57
Last edited:
Som novice i ämnet vill jag ändå påpeka att i nästan alla sporter blir marginalerna mindre och mindre. Så det lilla idag blir väldigt stort. Men visst är det många intressen som styr före innovationen....

Personligen bryr jag mig minst lika mycket (nehh.. mer) om förarna som hojarna.
Utan reglemente skulle det vara helt omöjligt att veta vilken av förarna som verkligen är snabbast och bäst.
Det tror jag skulle göra att folk tappade intresse.

Dessutom tror jag att det helt enkelt skulle döda sporten snabbt, genom de otroliga skillnaderna i hur mycket cash stallen skulle lägga.
De mindre stallen skulle ju knappast ha någon anledning att vara kvar alls.

En serie med ett Honda stall vs ett Yamaha stall (Suzuki skulle ju knappas komma tillbaks, som nu planerat).
Vilka skulle gå på ett sånt race? :va

...
MotoGP; Rossi 1.34.894
WSBK; Sykes 1.36.085
STK 1000; Barrier 1.38.778
...

Fantastikt intressant! :)
MotoGP får nog vara noga med att inte sätta ett reglemente där standard kryper allt för nära prototyper.
Vore ju coolt om en standard piska upp hojjarna i WSBK eller MototGP. :hihi
serie. :rolleyes:

Då skulle nog Dorna vakna. :smasha

Nästan så man skulle vilja se en "riktig" standard

Att utveckla effektivare scootermotorer kan därför inte vara en av de avgörande anledningen till att Honda och Yamaha vill skriva egen mjukvara i MotoGP. Det tror jag att de gör bättre på egen hand i sina R&D-enheter utan inblandning från Dorna, förare/team som blir sura när grejerna inte går fort nog, press som är snabba att hugga så fort det inte går så bra och jobbiga sponsorer som gnäller när det blir 10sek mindre TV-tid pga några placeringar sämre resultat :) Jag tror ärligt talat att de vill ha fritt mjukvarureglemente för att det förstorar tröskeln för konkurrenter att etablera sig i MotoGP eftersom det blir så dyrt och tidskrävande att utveckla elektronikpaketet för en ny prototyp. Införs en enhets-ECU blir det ju betydligt mindre svårt för en ny tillverkare att etablera sig och bli konkurrenskraftig.
Inte för att vara petig men en enhets-ECU är precis vad de kommer att införa nästa säsong. MSMA-medlemmarna får dock skriva sin egen mjukvara och "straffas" med att endast få använda 20 liter bensin. Som jag förstått det ses det som en stor utmaning men självklart är det även ett effektivt sätt att hålla andra tillverkare borta från MotoGP.

P€RRA;5845865 skrev:
Dorna bestämmer över både WSBK och MotoGP och det sägs att WSBK kommer att få ett mer standardbetonat reglemente inom kort.

Ja, de ska försöka minska kostnaderna med ett mer "standard" reglemente.
Men då blir ju (kanske) luckan till standard hojjarna ännu mindre.

Någon som vet om det finns en varvtid från en helt standard HP4 på Assen? :va

Ja, de ska försöka minska kostnaderna med ett mer "standard" reglemente.
Men då blir ju (kanske) luckan till standard hojjarna ännu mindre.

Någon som vet om det finns en varvtid från en helt standard HP4 på Assen? :va

Jag har inte sett några med en jämförbar förare men det vore onekligen intressant.

P€RRA;5845227 skrev:
Det är precis den hojen som Davids artikel leder fram till :)

Jag tycker att den här såg intressant ut, se gärna videon:

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ust/aug0311-vyrus-986-m2-the-future-of-moto2/

För att återknyta till TS inlägg:

Paradoxalt är det ju tyvärr så att ju striktare reglement Dorna försöker ta fram ihop med MSMA för att spara pengar ju dyrare blir det att ta sig runt, för runt tar sig fabrikerna.

En av de största anledningarna till att tex Yamaha och Honda är med i MotoGP (och vill skriva sin egen programvara för att utnyttja så lite bränsle som möjligt) är scooter-marknaden i Asien där de säljer flera miljoner enheter varje år. Den som kan sälja den snålaste modellen har en stor fördel. De är inte ett dugg intresserade av värdet för publiken när det gäller själva racingen.

Fördelen med att ingen testar något nytt i Moto2 är att vi får tät racing :)

OT.
Den fanns för beskådning på Anderstorp igår. Vet ej om de är kvar idag.
Eker Performance hade med den.

v.jpg

Last edited:
Tack, ja just det, minns att jag läst om den där. Är det p.g.a ekonomi eller varvtider de inte kör i Moto2 med den?

Det ena leder nog till det andra, dvs de har inte nog med pengar att utveckla den tillräckligt så de når inte varvtiderna. Vyrus är en utbrytare ur Bimota så det ger en aning om hur små de är, jag har för mig att det är typ en snubbe :)

Jag tycker samtidigt att det är tråkigt att inte någon av de större tillverkarna går in och sponsrar lite och ser det som forskning. Men Yamaha är väl redan brända på konceptet efter GTS1000, Ducce har fullt upp med sina innovativa lösningar och Honda...Tja, varför inte Honda?

Problemet med navstyrning har väl ofta varit att den inte ger samma feedback som en konventionell gaffel ger och om man betänker hur mycket pengar som har lagts ned på R&D på traditionella aluminiumramar och framgafflar under de senaste 30 åren så inser man att även om Vurys får ihop miljoner så är det en droppe i havet i jämförelse.

Sådär, jag tog fram lite mer data om snabbaste varv under race på Assen (race 2 för WSBK) för att jämföra utvecklingen mellan 500/MotoGP, WSBK och Superstock 1000.

Den första visar varvtiderna i sekunder men med den skalan är det svårt att se detaljerna, det man bara tydligt ser är att skillnaderna mellan MotoGP och WSBK ökade när MotoGP bytte till fyrtaktare. Lite förvånande för mig att 750-kubikarna (eller rättare sagt Ducces 1000-kubikare) var så pass nära 500:orna på den tiden.

Assen_Varvtider_Sekunder.jpg

Jag har därför gjort en graf som visar skillnaden i % i varvtider mellan WSBK/MotoGP och Superstock 1000/MotoGP. Där ser man tydligare att MotoGP tog ett stort steg i varvtider när man gick till fyrtakt men att WSBK och Superstock sedan gradvis, år för år, minskat detta försprång. Den undre grafen visar samma sak men skillnaden i sekunder istället för procent.

Varvtider_Procent.jpg

Varvtider_Sekunder.jpg

Detta blir ännu tydligare när man indexerar varvtiderna med 2006 (nya layouten på Assen) som utgångspunkt, då ser man tydligt vilka det är som sänkt varvtiderna mest sedan 2006. Jag vet inte om de asfalterade om Assen 2010 eller vad de gjorde men då sänkte alla klasser sina varvtider rätt markant?

Varvtider_Index.jpg

Det är alltså vi konsumenter, eller i alla fall våra hojar, som kör snabbare och snabbare, inte grabbarna på TV :)

Last edited:
Back