wheelie

stoppie

laglös
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
KTM 640 lc4
hur lär jag mig bäst att hålla balansen på bak slangen?
man blir ju lite rädd när man håller på att fara över.. :gnissla
tacksam för svar för man vill ju kunna reta lite folk i sommar :hihi

Dra bara full gas,peta in ettan och släpp kopplingen. Helst vid fullvarv.
du kommer garanterat upp på bakhjulet. Sedan kommer det svåra. att stanna där uppe..

Det gäller bara att öva, tillslut får du in känslan...
Lär dig vid ett tidigt stadium att använda bakbromsen, låt den gärna ligga på lite medans du wheelar.

grott mongo skrev:
Dra bara full gas,peta in ettan och släpp kopplingen. Helst vid fullvarv.
du kommer garanterat upp på bakhjulet. Sedan kommer det svåra. att stanna där uppe..
Är det inte bättre att lägga i växeln först och sen gasa? :rolleyes:

sandstream skrev:
Är det inte bättre att lägga i växeln först och sen gasa? :rolleyes:

Nej, då missar du hela det sköna med skorret i lådan...

Apropå balanslägeswheelies. Som ceasar sa: använd bakbroms samt öva, öva,öva. Jag körde enkilometerswheelies utan fartökning efter en vecka på motarden.. enkelt ju.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Nej, då missar du hela det sköna med skorret i lådan...

Apropå balanslägeswheelies. Som ceasar sa: använd bakbroms samt öva, öva,öva. Jag körde enkilometerswheelies utan fartökning efter en vecka på motarden.. enkelt ju.

//jaG
"Nej, då missar du hela det sköna med skorret i lådan..."

Mouhaahahahahahhaahaa!!! :rofl :rofl :rofl

Börja med powerweelisar, typ samma växel ex 2an, kör högre o högre/ längre o längre, Ge tusan i o växla! Det gör du när du behärskar längre åkningar på typ 2an-3an utan större fartökning. prova inte ens 1ans växel för då blir det sjukuset :D Efter lite/mycket träning kan du starta från stillastående och gå igenom hela lådan :tummenupp Tips.. ha tålamod så slipper du plåsterhuset :4skrika

Jag "rycker" alltid upp den på 2:an i ca 40-50km med ett litet kopplings juck med lite gas.., då kommer den mjukt & fint upp i balansläget & då kan jag ligga där hur långt som helst, går ju fint sen att smyga i 3:ans växel, du behöver inte ge så mycket mera gas just vid växlingen, när framhjulet tappar lite höjd pga växlingen så har du ju så pass med vrid kvar att du helt enkelt ger lite mer gas så kommer du tillbaka till balansläget....
(jag har tyvärr inte lärt mig det där med att ligga på bakbromsen, så den andvänder jag aldrig...)

Har kört Sporthoj tidigare (Blade 02:a) men aldrig riktigt vågat slanga, tills jag köpte KTM:en, tog ca 1v med lite övning så satt man där på slangen... :D
Är dock väldigt dålig på att parera/motstyra på slangen när det blåser mycket..., men det kommer väl den här sommarn....... :tummenupp

Drutten skrev:
Jag "rycker" alltid upp den på 2:an i ca 40-50km med ett litet kopplings juck med lite gas.., då kommer den mjukt & fint upp i balansläget & då kan jag ligga där hur långt som helst, går ju fint sen att smyga i 3:ans växel, du behöver inte ge så mycket mera gas just vid växlingen, när framhjulet tappar lite höjd pga växlingen så har du ju så pass med vrid kvar att du helt enkelt ger lite mer gas så kommer du tillbaka till balansläget....
(jag har tyvärr inte lärt mig det där med att ligga på bakbromsen, så den andvänder jag aldrig...)

Har kört Sporthoj tidigare (Blade 02:a) men aldrig riktigt vågat slanga, tills jag köpte KTM:en, tog ca 1v med lite övning så satt man där på slangen... :D
Är dock väldigt dålig på att parera/motstyra på slangen när det blåser mycket..., men det kommer väl den här sommarn....... :tummenupp

Med en 660 behöver man väl aldrig använda kopplingen!!! :va Bara att använda framgaffeln till hjälp så går det att rycka upp den även på 5:ans växel. 1-3:ans växel är det bara att gasa (å luta sig lite bakåt)

Ju högre fart och högre växel, destå lättare att hålla hojen uppe. Fartvinden hjälper till att stabilisera och hålla framhjulet till väders. I ca 150-155 km/h har man inte längre någon fartökning pga luftmotståndet, även vid full gas.

Vill man kunna köra på bakhjulet även på kurvig väg bör hojen hållas högre upp och i lägre fart för att lättare kunna lutas i svängarna...

Som Boost 2 säger är det "optimala" :hihi att starta från stillastående och köra hela växellådan ut, utan att framhjulet i huvudtaget rullat en enda centimeter! Har lyckats men det var nära att åka till plåsterhuset... (har Boost 2 som ögonvittne till denna bravad... :näsblod ) Var "lite" vingligt de första metrarna innan man fick styrsel på hojen.... :3freak

Öva öva öva öva öva öva ("-det finns inga genvägar till den perfekta wheelien", som farbror Barbro skulle ha sagt)

/G

Last edited:
Göran_Gullbro skrev:
Som Boost 2 säger är det "optimala" :hihi att starta från stillastående och köra hela växellådan ut, utan att framhjulet i huvudtaget rullat en enda centimeter! Har lyckats men det var nära att åka till plåsterhuset... (har Boost 2 som ögonvittne till denna bravad... :näsblod ) Var "lite" vingligt de första metrarna innan man fick styrsel på hojen.... :3freak

/G

Ännu optimalare är om man saktar ner till stillastående sen släpper ner :yoparty

min motard drar hela tiden åt vänster ( har hört att det är vanligast att man driver ut lite mot dikeskanten)det är nog värre att det börjar driva ut emot mötande trafik dock :),, har bara kört hojjen i tre dagar nu så det släpper väl snart =) höjd har jag inget problem med, gäller bara att hålla den rak :3freak

JiMpA skrev:
min motard drar hela tiden åt vänster ( har hört att det är vanligast att man driver ut lite mot dikeskanten)det är nog värre att det börjar driva ut emot mötande trafik dock :),, har bara kört hojjen i tre dagar nu så det släpper väl snart =) höjd har jag inget problem med, gäller bara att hålla den rak :3freak

Kanske kan denna tråden kasta lite ljus på problemet.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97338

Bak eller fram...

Vad är lättare?

Att lära sig köra på bakhjulet eller framhjulet???

Last edited:
sirSmokealot skrev:
Vad är lättare?

Att lära sig köra på bakhjulet eller framhjulet???

olika för olika men ungefär samma för mig
åker dock längre på baken en frammen :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma