Svänga på slangen?

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Varför går det sakta men säkert alltid ner mot höger dike när jag wheelar?
Har bra höjd (nära balanspunkten) och har provat å ändra vikten utan bra resultat (förutom att det började vobbla en gång när jag knyckte till förmycket i sidled med röven, det var spännande...)
Har sett en del filmer där dom ligger å crusar mellan filerna på slangen.

Hojjen är en xr600 motard om nån undrar.
Nån som har samma problem?

Vrid styret åt höger och överkroppen åt vänster, funkar för mig sen jag bytte hoj, inte förr :va

Långa farbron skrev:
Sitter bakhjulet rakt ?

Annars känns det mer som det är att du sitter lite åt fel håll,hur har du styret ?
Bakhjulet ska jag kolla genast!

Rigge jag har provat sitta på sniskan åt båda hållen i sadeln samt vridit styret åt olika håll blir lite rakare om jag sitter med röven ut på vänster och vrider styret åt höger, men det driver ändå ner mot diket.

Viffer skrev:

Rigge jag har provat sitta på sniskan åt båda hållen i sadeln samt vridit styret åt olika håll blir lite rakare om jag sitter med röven ut på vänster och vrider styret åt höger, men det driver ändå ner mot diket.

Konstigt det där, ZX9:an jag hade var en riktig dikesmagnet, fast året innan kunde jag svänga hyffsat med den, 929:an kan man svänga som aset med.

En sak jag märkt är att när jag åker i shiftbrallor och huvtröja går det inte att styra, men i helställ så går det bra. Kör du i fladdriga kläder? Vägarna lutar ju oftast lite åt höger också.

Viffer skrev:

13,8mm från bult till svingände på höger sida
14,7mm från bult till svingände på vänster sida

kan det göra så mycket?

Rigge skrev:
Konstigt det där, ZX9:an jag hade var en riktig dikesmagnet, fast året innan kunde jag svänga hyffsat med den, 929:an kan man svänga som aset med.

En sak jag märkt är att när jag åker i shiftbrallor och huvtröja går det inte att styra, men i helställ så går det bra. Kör du i fladdriga kläder? Vägarna lutar ju oftast lite åt höger också.
Mycket lustigt? ZX9:an jag hade gick spikrakt men då hade jag inte samma höjd.
Det går inte så fort på motarden så jag har inte tänkt på klädvalet, kör oftast med luvtröja.
Hur gör du när du svänger då? lutar du bara eller ändrar du vikten på fotpinnarna med?

Viffer skrev:
Mycket lustigt? ZX9:an jag hade gick spikrakt men då hade jag inte samma höjd.
Det går inte så fort på motarden så jag har inte tänkt på klädvalet, kör oftast med luvtröja.
Hur gör du när du svänger då? lutar du bara eller ändrar du vikten på fotpinnarna med?

Som sagt, styret åt det håll jag inte vill åt och överkroppen åt andra så brukar den komma snällt. Har en liten film med motorvägsriffa du kan kolla. http://sporthoj.years2.com/slangomatic3000.wmv

Viffer skrev:

Det är inte RÖVEN du ska flytta! När jag slangar och behöver korigera åt vänster så styr jag åt motsatt håll o flyttar ÖVERKROPPEN åt vänster!

Det funkar för mig, men som med allt annat så är det bara att träna! Prova några repor på en lite större väg eller varför inte ett flygfält där man kan ta ut svängarna :)

Lunkan skrev:
Det är inte RÖVEN du ska flytta! När jag slangar och behöver korigera åt vänster så styr jag åt motsatt håll o flyttar ÖVERKROPPEN åt vänster!

Det funkar för mig, men som med allt annat så är det bara att träna! Prova några repor på en lite större väg eller varför inte ett flygfält där man kan ta ut svängarna :)
Ska justera bakdäcket sen blir det ut å nöta på 110 sträckan då. Sen i vinter har man ju hela isen å va på :yoparty

Det drar alltid lite till höger på normala vägar av precis samma anledning som orsakar att däck på landsvägshojar alltid blir utslitna på vänster sida först.
Vägarna är byggda så de är högst i mitten för att vatten ska rinna av dem.
Detta gör mycket mer än vad man kan tro.

Svänga gör du som sagt med styret och överkroppen.
Lär du dig det bra kan du ligga och åka slalom mellan ungefär varannan kon på en manöverbana ganska snabbt... Bara att träna. På säker plats förstås.

Daniel

Styret åt ena hållet och överkroppen åt det andra, precis som alla redan skrivit. Behöver du svänga ännu mer kan du dessutom vinkla ut benet/knät åt det hållet du vill svänga åt. Bara att öva :tummenupp

Sväga

Lysna på ypvs d e rätt. Ett ex. Jag har en uppförs backe med en inte så tvär vänsterkurva i skit skön att hjula igenom, Men för en tid sedan så var dom där å lag ny asfalt. Den blev nu rätt mycket komväx ( mot vad d var innan) å det går ta mej fan inte att hjula igenom den längre. (jag övar tills jag kan).

Mmm... Det är konstigt det där. Jag sitter oxå snett på ngt sätt... Drar alltid år vänster ?? Svänga vänster går som på en dans... Det är bara att sitta rakt... men sen kommer det en högerkurva o jag hänger med hela kroppen utanför hojen , fulltstyrutslag åt vänster... o likförbannat går det rakt !!!!!

Sen kommer en kul grej.... Drar jag på mig en ryggsäck , så åker jag hur rakt som helst. Svänger vänster skitlätt , svänger höger lite sämre , men det går.....

Men , men... Jag är jäkligt tjurig o envis , så snart är jag den som sitter här o skriver goda råd till alla andra....

Folkezx9r skrev:
Mmm... Det är konstigt det där. Jag sitter oxå snett på ngt sätt... Drar alltid år vänster ?? Svänga vänster går som på en dans... Det är bara att sitta rakt... men sen kommer det en högerkurva o jag hänger med hela kroppen utanför hojen , fulltstyrutslag åt vänster... o likförbannat går det rakt !!!!!

Sen kommer en kul grej.... Drar jag på mig en ryggsäck , så åker jag hur rakt som helst. Svänger vänster skitlätt , svänger höger lite sämre , men det går.....

Men , men... Jag är jäkligt tjurig o envis , så snart är jag den som sitter här o skriver goda råd till alla andra....

Det är inte styrutslaget i sig som ger svängen utan att du slår över styret plötsligt samtidigt som du lutar kroppen åt andra hållet. Detta gör att hojen lutar och sedemera svänger. Du kan åka rakt fram hur långt som helst med styret åt ena håller eller det andra. I början blir det också så att man parerar styrutslaget med kroppsvikten åt fel håll och fortsätter rakt fram pga det. Det är bara bra balans som spelar en ett spratt. Det måste kännas fel i början för att vara rätt så att säga.

Daniel

Jo...Åka rakt fram är inga större problem. Vi var o lekte på ett flygfält för ett tag sen o rakan är ca 2 km. Men det var inga som helst problem att åka den sträckan på slangen.... Med fullt styrutslag åt vänster.. :D .

Men det är ju troligen ngn psykologisk sak... Ena dan går det snett o jag får hänga som en torsk för att kompensera.... Andra dan sitter man spikrakt , styret rakt... o bara åker. Utan att veta vad man gör för rätt...eller fel.

Folkezx9r skrev:
Jo...Åka rakt fram är inga större problem. Vi var o lekte på ett flygfält för ett tag sen o rakan är ca 2 km. Men det var inga som helst problem att åka den sträckan på slangen.... Med fullt styrutslag åt vänster.. :D .

Men det är ju troligen ngn psykologisk sak... Ena dan går det snett o jag får hänga som en torsk för att kompensera.... Andra dan sitter man spikrakt , styret rakt... o bara åker. Utan att veta vad man gör för rätt...eller fel.
Det måste vara sant att det går från dag till dag, XR:en har ju gått spikrakt innan.
Men nått som är megaskumt är att det gick rakt även för mig idag MED RYGGSÄCK!?! ska det va så va? att man ska behöva ha ryggsäck?
Nöta, nöta, nöta är vad som gäller tror jag, sen ska det nog, som ypvs säger, gå att köra slalom på slangen.
Va fan, kan andra så ska jag kunna med :yoparty

Viffer skrev:
Det måste vara sant att det går från dag till dag, XR:en har ju gått spikrakt innan.
Men nått som är megaskumt är att det gick rakt även för mig idag MED RYGGSÄCK!?! ska det va så va? att man ska behöva ha ryggsäck?
Nöta, nöta, nöta är vad som gäller tror jag, sen ska det nog, som ypvs säger, gå att köra slalom på slangen.
Va fan, kan andra så ska jag kunna med :yoparty

:D :D :D .. Det är ju det jag säger !!! Ryggsäck ÄGER !!!!! :D. Drar jag på mig ryggsäcken hemma , så vet polarna att det är dags för "some serious" slangning !! :D .. Nä... Inte riktigt så illa , men nåt konstigt är det... :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman