Wheelie

Status
Ej öppen för fler svar.

Säsongen2k8

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
Derbi Gpr 125cc -07
Tjena. En liten snabb fråga som säkert har kommit upp ett par gånger. När jag ska wheela så kopplar jag upp den i 1:an men kommer inte speciellt långt, så undrar hur man lättast lägger i 2:an på grund av att jag bara har pekfingret på kopplingen och resten på handtaget.

Börja med tvåan då. Nej men träna på att använda två fingrar eller så skiter du i att koppla.

om de är bara 125 cc motor du har under tanken så måste du ha nogån o lyfta åt dig där frame

tjena antar att det är första gången du försöker fixa det där med wheelies. Finns en video som är bra för det första.
Sen som dom flesta säger så är det lättare att ta upp hojen på 2 an med koppling då du märker lite efter nå försök vart han vill rycka.. runt 5tusen varv brukar vara lämpligt, släpp koppling samt ge ett kvickt gas pådrag sen släpp av så du inte slår runt.. Antar att du har balansen fixat i övrigt så om vi tar det där med växlingen.. Det är för det första ganska svårt tycker iaf jag. Men du möter med lite koppling bara samtidigt som du "trycker" i nästa växel. Du kan alltså inte dra in kopplingen helt för då slår han ner på en gång typ cross växla helt enkelt fast med ytterst lite koppling så gör jag iaf när jag körde med min r6 nu kör jag 929 och växlar aldrig till 3an utan plockar bara upp den på 2an eller 3an och kör

Lycka =P

hitta den
http://www.youtube.com/watch?v=qncPBZ9DRRk

hitta den
http://www.youtube.com/watch?v=qncPBZ9DRRk
dock så titta jag igenom den och då påstår han att man bara ska trycka in växlen helt utan kopplingen så se där jag lärde mig nåt jag med =P

hmm 125a vet inte men kanske måste dreva den.. har aldrig kört 125 kub hade en cross 250 en gång men hoppas det finns någ med power för att få till det iaf. dock så kan tror jag prob vara för dig att hojen är väldigt lätt så ta det lugnt om det blåser för den lär vilja tippa lättare i sånt fall

Last edited:
Skippa ettan! :pannkyss

Kör på tvåan.. koppla upp skiten dra och slit.... och hitta rätt balans när du har surfat ca 70 m på tvåan kan du komma tebax hit och be om mer tips! :tummenupp'

Raka armar :mattias

raka armar ? det kör inte jag med men jag är iofs 187 lång också... jag sätter mig dock långt bak och sen hukar jag mig lite fram för att se vägen tittar lite på vänster sida av hojen då jag är som högst annars ser jag inget... Men det där är inget du behöver tänka på ut o träna så hittar du dit sätt bara det funkar för dig så. =P

raka armar ? det kör inte jag med men jag är iofs 187 lång också... jag sätter mig dock långt bak och sen hukar jag mig lite fram för att se vägen tittar lite på vänster sida av hojen då jag är som högst annars ser jag inget... Men det där är inget du behöver tänka på ut o träna så hittar du dit sätt bara det funkar för dig så. =P

Oavsett längd... Bögar kör ALLTID med böjda armar! :näsblod

Oavsett längd... Bögar kör ALLTID med böjda armar! :näsblod

Beror på, vågar man lite mer och vill kunna ha hojen högre kör man med böjda armar:yoparty
Lite mesigt att luta sig så långt bak som möjligt med raka armar så man slipper ha den så högt:D
Jag kör både och men det är lite kul att sitta hukad med böjda armar så nära hojen som möjligt och köra svin högt, sen brukar jag se bättre än när jag sitter bak, måste annars hänga ut på sidan då :tungan Men jag tycker inte det är jätte viktigt att man måste ha helt raka armar, att köra så som känns mest bekvämt är bättre.

Men det är väldigt annorlunda med 125cc, jag vet inte men om det funkar bra så kör med kopplingen. Eller börja träna på ettan utan koppling och bara dra och försök hålla balansen och hålla den uppe längre, sen börjar du med 2ans växel. Har man fått in balansen är det både lättare och säkrare att sedan köra på 2an i högre fart. Sen se om du kan ta upp den på 2an för det borde definitivt vara lättare än att växla från 1an.

Last edited:
:öl jaha grabben körde fjutthoj då är det lite andra bullar i farten.
Köp riktig hoj istället.:öl:öl:öl:öl:öl:öl:öl:öl:öl:öl:öl

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back