wheelie?

Bloodhound skrev:
2599643 Nån som har nått bra tips om hur jag ska lära mig att köra på bakhjulet?
:yoparty
ja jävlar vad du kommer få många irriterade svar på denna ... men me den hojen e det väll bara o gasa. typ på 3:an. sen handlar det bara om att våga köra med framhjulet tillräckligt högt. i början kommer det kännas som att du ska slå över när framhjulet är 50cm över marken.. bara o öva.

kom på en grej till:
lägg dej på rätt hög växel. typ 4 eller 5. sen står du upp.. då behöver du inte få upp framhjulet lika högt för att hålla ballansen. så börja jag lära mej. samt att det inte blir lika känsligt på gasen. hetsigt som fan på 1:an o 2:an skulle jag tro.

Last edited:
Testa gasa upp den på tvåan i början det är nog lättast.. gasa lite släpp och gasa till så reser den sig sen är det bara öva! :tummenupp

Bloodhound skrev:
2599643 Nån som har nått bra tips om hur jag ska lära mig att köra på bakhjulet?
:yoparty

Jag gasar upp min i 3:an utan problem, tycker det är mer hetsigt i 1:an o 2:an. Tips är att när du märker att den börjar komma upp så släpp nätt på gasen men inte helt så går det jämnare, lätt hänt att man tar upp den för snabbt och då blir reaktionen oftast att man släpper gasen helt innan man är van. Bara att träna:tummenupp

ja jävlar vad du kommer få många irriterade svar på denna ...
Jo ja vet!

det är ju det, man är ju för feg!
det går ju så jävla snabbt upp, så tror man att man ska slå över så släpper man gasen.

Som sagts tidigare. Det är bara gasa. Du slår av nästan så fort framhjulet lättar men med tiden så släpper också rädslan. Öva öva öva!

jag blev fan så mycket bättre på att hitta rätt vinkel när jag varit nära att slå över. men ta det bit för bit. gasa upp den lite.. o sen lite mer osv.. eller prova att stå upp som jag skrev tidigare

chukabowa skrev:
2600689 jag blev fan så mycket bättre på att hitta rätt vinkel när jag varit nära att slå över. men ta det bit för bit. gasa upp den lite.. o sen lite mer osv.. eller prova att stå upp som jag skrev tidigare
Och jag efter 2 raka överslag vågade inte hålla balansläget längre på ett tag. Ska öva bakbroms mer i vår.

Håller med Chukabowa, står du upp med ena knät på sadeln och på en hög växel så blir det genast mycket enklare och inte alls lika hetsigt.

Gör inte som jag gjorde senast, gasa upp den på vad du tror är trean men som i själva verket var tvåan då det kan få oanade följder (om man dessutom inte är snabb nog med bakbromsen....)

Tänk inte äns tanken att öva med 1:an, jag trodde att det skulle vara lättare men är grymt svårt, 2:an är iaf perfekt när man ska lära sig, på KTM:en då. kanske är annorlunda på en husa! Sen, som det skrevs längre upp, komemr du tro att du ska slå över när framhjulet är 5 cm över marken men en tumregel är att du måste kolla på sidan om framstänkan för att se frammåt, den ska alltså täcka sikten frammåt! Då är du på sjyst höjd! :yoparty

ja eftersom du har en Husa är mitt tipps att Gasa lite på 2an :).
Du kan ju göra power whellies i början.

Fast det viktigaste är nog att inte vara så feg :tungan
Tänk på du har så bra motorbroms så om du är påväg över räcker det oftast bara att lätta på gasen, Sen kommer du tro du håller på slå över långt innan du gör det i början!

Glöm inte växla heller, Mycket behagligare att ligga på slangen i 4an på lågvarv än 2an och max.

ett tips..du har rätt höjd när du inte ser över styret :D

:va Jag va ute nyss och försökte slog över knäckte bakskärmen och bromshandtaget.... haha... men det är väl bara att öva som dom säger jag ska på det i morgon igen...:tungan

sgtpepper skrev:
2601491 Gör inte som jag gjorde senast, gasa upp den på vad du tror är trean men som i själva verket var tvåan då det kan få oanade följder (om man dessutom inte är snabb nog med bakbromsen....)
Det där misstaget känner man igen. Ujujuj vad nära jag har varit att slå över några gånger. :brynad

Last edited:
supermoppe skrev:
2602079 Det där misstaget känner man igen. Ujujuj vad nära jag har varit att slå över några gånger. :brynad
Hehe, tyvärr var jag inte bara nära att slå över :D. Hädanefter ska jag nogsamt räkna växlar innan jag snärtar till med gasen... och kanske lära mig att ha foten på bakbromsen :).

Ron24 skrev:
2601870 :va Jag va ute nyss och försökte slog över knäckte bakskärmen och bromshandtaget.... haha... men det är väl bara att öva som dom säger jag ska på det i morgon igen...:tungan
hehe.. så länge du inte skadar dej :yoparty tipset till alla som vurpar e att inte hålla kvar i hojen. då går det oftast mer illa än om man släpt hojen. (har ej provat själv)

ut igen o öva vidare.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...