Wheelie-undran

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag var ute o tränade fram- och bakhjul i helgen och jag kan bara konstatera att jag inte borde äga en motard.

Typ varannan gång jag tar upp den på tvåan på bakan så hoppar ettan i o skriker... är det nått ni känner igen eller är det bara jag som lyckas peta i den av misstag?
 
eisbaer skrev:
Jag var ute o tränade fram- och bakhjul i helgen och jag kan bara konstatera att jag inte borde äga en motard.

Typ varannan gång jag tar upp den på tvåan på bakan så hoppar ettan i o skriker... är det nått ni känner igen eller är det bara jag som lyckas peta i den av misstag?

Försök att hålla växelfoten UNDER pinnen , då kan ju inte ettan hoppa i !! :D :D

Skoja lite där...
Försök att koncentrera dig på vad du har fötterna !!! kan vara viktigt vid ett eventuellt överslag....
Prova även att så fort du kommer upp på 2an så petar du i 3an på en gång..."det blir alltså en vana att växla uppåt och inte nedåt i början av sin karriär" så tror jag att jag gjorde i fjol.... och det funkade fiiint för mig...
Annars tycker jag att du skall haka på oss andra nån lördag till bromma.... där är det MÅNGA som kan konsten och säkert MÅNGA som kan komma med tips...
LYCKA TILL :cool:
 
Re: Re: Wheelie-undran

Atlas skrev:
Annars tycker jag att du skall haka på oss andra nån lördag till bromma.... där är det MÅNGA som kan konsten och säkert MÅNGA som kan komma med tips...
LYCKA TILL :cool:

Sen finns det en del som INTE kan konsten och övar lite... like me. :)

isbjörnen: Misstänker att våra växellådor är lite knepiga. Jag får trycka till duktigt och hålla kvar foten under pinnen om jag ska få i 2:an. Annars blir det bara friläge eller så hoppar 2:an ur. Men även om lådan inte är den enklaste att åka bakhjul med så går det utmärkt med lite teknik... Det finns alldeles för många som visat det för mig... :)

/Lucky9
 
Re: Re: Re: Wheelie-undran

Lucky9 skrev:
Sen finns det en del som INTE kan konsten och övar lite... like me. :)

isbjörnen: Misstänker att våra växellådor är lite knepiga. Jag får trycka till duktigt och hålla kvar foten under pinnen om jag ska få i 2:an. Annars blir det bara friläge eller så hoppar 2:an ur. Men även om lådan inte är den enklaste att åka bakhjul med så går det utmärkt med lite teknik... Det finns alldeles för många som visat det för mig... :)

/Lucky9

Ja du har nog rätt, blir väl bättre med tiden.
 
Re: Re: Wheelie-undran

Atlas skrev:
Försök att hålla växelfoten UNDER pinnen , då kan ju inte ettan hoppa i !! :D :D

Skoja lite där...
Försök att koncentrera dig på vad du har fötterna !!! kan vara viktigt vid ett eventuellt överslag....
Prova även att så fort du kommer upp på 2an så petar du i 3an på en gång..."det blir alltså en vana att växla uppåt och inte nedåt i början av sin karriär" så tror jag att jag gjorde i fjol.... och det funkade fiiint för mig...
Annars tycker jag att du skall haka på oss andra nån lördag till bromma.... där är det MÅNGA som kan konsten och säkert MÅNGA som kan komma med tips...
LYCKA TILL :cool:

Aah okej! Kopplar du när du växlar?
 
Starta på tvåan om du inte redan gör det och sen lägger du i 3:an innan du når balanspunkten (som jag har svårt för att hitta) och sen gasar du. kör inte på varvet utan mer på vridet. Att koppla till 3:an kan vara vanskligt så försök utan koppling.
 
Dee_cati skrev:
Starta på tvåan om du inte redan gör det och sen lägger du i 3:an innan du når balanspunkten (som jag har svårt för att hitta) och sen gasar du. kör inte på varvet utan mer på vridet. Att koppla till 3:an kan vara vanskligt så försök utan koppling.

Åkej! Testar
 
Växlar man efter att man hittat balanspunkten så kan det lätt bli ryggsim... Jag har testat...

Nu mer tar man upp den till balanspunkten och låter den gå ner en bit innan man växlar eller växlar upp till rät växel och sedan tar den till balanspunkten.

Fast jag har märkt att man har åkt lite för lite i år för att få de där säkra kilometerhängen... Det är bara att tränatränaträna....
 
ja jag är ju inte den som ska säga nåt för jag suger på bakhjulsåka men det bästa tipset tror jag är att du letar efter balanspunkten först och främst och lär dig hålla hojen kvar där. Vilken växel du gör det på spelar ingen roll men om du är rädd för att du ska slå över så tycker jag du ska testa på 1:an. Det går hur fint som helst att koppla upp den från nästan tomgång och efter ett tag så kanske du kan frikoppla och rulla ett par meter och då är du nästan framme :) Sen börjar du med att dra upp den på 2:an och övar att växla till trean fort och sen hitta balanspunkten igen. Lycka till!

/från en som inte har slagit över ännu i år men som kommer göra snart :)
 
Skit i balanspunkten till en början........ du lär dig snart att att hojen blir lugnare på de högre växlarna......... lite väl ryckigt att åka på ettan tvåan trean......... ta upp den på tvåan slå i trean direkt....... sedan brukar jag dutta lite med gasen och i med fyran.....

låter skitfrän när det går sakta med hög växel........

men nu låter det som jag är världsmästare......det är jag inte....

men så fort någon varvar en motor på slangen så tänker alla .........."nybörjare" ligg på låga varv och höga växlar,d et är fetast :fakta :fakta

Dee_cati skrev:
ja jag är ju inte den som ska säga nåt för jag suger på bakhjulsåka men det bästa tipset tror jag är att du letar efter balanspunkten först och främst och lär dig hålla hojen kvar där. Vilken växel du gör det på spelar ingen roll men om du är rädd för att du ska slå över så tycker jag du ska testa på 1:an. Det går hur fint som helst att koppla upp den från nästan tomgång och efter ett tag så kanske du kan frikoppla och rulla ett par meter och då är du nästan framme :) Sen börjar du med att dra upp den på 2:an och övar att växla till trean fort och sen hitta balanspunkten igen. Lycka till!

/från en som inte har slagit över ännu i år men som kommer göra snart :)
 
Tom Byron skrev:
Skit i balanspunkten till en början........ du lär dig snart att att hojen blir lugnare på de högre växlarna......... lite väl ryckigt att åka på ettan tvåan trean......... ta upp den på tvåan slå i trean direkt....... sedan brukar jag dutta lite med gasen och i med fyran.....

låter skitfrän när det går sakta med hög växel........

men nu låter det som jag är världsmästare......det är jag inte....

men så fort någon varvar en motor på slangen så tänker alla .........."nybörjare" ligg på låga varv och höga växlar,d et är fetast :fakta :fakta

Håller med till fullo och vill påpeka att detta är ett tips om man är rädd för att slå över. För som vi alla vet så finns det alltid fegisar som inte vågar gasa ordentligt. Jag fick på min bästa wheelie hittils när jag tänkte: "nu ger jag mig fan på att det ska gå och jag skiter i om jag slår över och skrapar upp all plast jag har kvar."
Den gången var som sagt bäst hittils så släpp alla spärrar och försök efterapa en ecstacy-påverkad hojförare till fullo, dvs ge järnet och skit i efterföljderna. Men detta rekommenderas bara om du inte är rädd om sakerna eller dig själv :) Men det funkade iaf för mig, men skyll inte på mig om du slår över och får ligga gipsad resten av säsongen.
 
Personligen tycker jag det här med slangning är väldigt svårt att förklara...tror det bästa sättet är att träna, träna, träna... visst är det säkert bra med ett eller flera råd, men är tveksam på att man lär sig bättre, tror nog dom flesta här som åker bakhjul gör det på helt olika sätt.
 
Jo, men det är väl egentligen meningen med ett forum som detta att ventilera....... typ 25olika sätt att slanga.......hehehe

alla har ju synpunkter :tummenupp


D-MAN 660 skrev:
Personligen tycker jag det här med slangning är väldigt svårt att förklara...tror det bästa sättet är att träna, träna, träna... visst är det säkert bra med ett eller flera råd, men är tveksam på att man lär sig bättre, tror nog dom flesta här som åker bakhjul gör det på helt olika sätt.
 
dunkar ni bara i 3:an eller kopplar ni? jag förutsätter att alla bara dunkar för jag har försökt lite smått och då använt koppling... funkar inte toppen bra... men nu till den riktiga frågan... tar inte lådan en massa stryk utan att koppla? ok att på en "race hoj" så är ju den gjord för att misshandlas men hur är det på en "vanlig" hoj ?... typ min =)
 
Tom Byron skrev:
men så fort någon varvar en motor på slangen så tänker alla .........."nybörjare" ligg på låga varv och höga växlar,d et är fetast :fakta :fakta

Nu vet jag med andra ord vad du brukar tänka när jag är ute och varvar på tvåan.... :fakta :rolleyes: :D
 
Tom Byron skrev:
Skit i balanspunkten till en början........ du lär dig snart att att hojen blir lugnare på de högre växlarna......... lite väl ryckigt att åka på ettan tvåan trean......... ta upp den på tvåan slå i trean direkt....... sedan brukar jag dutta lite med gasen och i med fyran.....

låter skitfrän när det går sakta med hög växel........

men nu låter det som jag är världsmästare......det är jag inte....

men så fort någon varvar en motor på slangen så tänker alla .........."nybörjare" ligg på låga varv och höga växlar,d et är fetast :fakta :fakta

Låter vettigt, kan det inte bli plusgrader osså så man får en chans o testa.
 
Koppla för guds skull... kopplar alltid.... försökte crossväxla med R:ettan en gång när jag försökte lära mig att wheela... jag gör inte om det kan jag ju säga....som så många andra redan sagt ta upp den på tvåan alt tren och lägg i fyran så fort som möjligt...blir bara ryckigt å jävligt att växla med mycket varv.. och om du sen ska stunta så blir det jobbigt att ha mycket varv.. när jag själv stuntar tex tar upp den på tvåan växlar snabbt upp till fyran sittandes sedan ställer jag mig upp på fotpinnarna och till sist kliver upp på sadeln och åker med en fot på sadeln så behöver jag inte ha så jäkla hög fart om jag växlar snabbt upp till en högre växel, det gör ju som sagt ondare att ramla i högre fart.
 
Oj, jag e inte så långt efter ska du veta. Sist var det ju medvind så därför kom jag en bit på samma växel.......äum........ :crash

MackeNo1 skrev:
Nu vet jag med andra ord vad du brukar tänka när jag är ute och varvar på tvåan.... :fakta :rolleyes: :D
 
Vet inte om det är fler som kopplar eller inte men jag kopplar aldrig väl uppe på bakhjulet och inte allför ofta annars heller. Om du lär känna din växellåda så märker du fort att du inte behöver använda koppling förutom vid start och stopp och kanske nedväxling. Växlar du uppåt vid rätt varv så slits det inte mer än vad det gör när du använder koppling oavsett vad "proffsen" säger. Givetvis kan det ju vara så att en del hojar inte går att växla ned med utan koppling och skrap, men vid rätt varv och när momentkurvan inte är på väg uppåt så ska det fungera felfritt.
På min Renault 5 använder jag bara koppling vid start och stopp och när den är kall. Annars kör jag utan koppling och den har aldrig klagat. Samma på jobbarbilarna, men de går inte att växla ner med utan koppling. Men testa vet ja!
 
Jag kopplar. Inte så att jag kopplar ur helt utan det blir en dutt på handtaget bara. Det funkar fint.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top