Wheelie-undran

Jag kopplar! Känns mycke stabilare och säkrare på nåt sätt. Enklare är det också :) Så sliter man ju inte på lådan heller.
Jag skulle också säga skit i balanspunkten först, det kommer med tiden iaf. Att koppla upp på 2:an i början är väl lämpligt tycker jag.
 
Har nyss köpt min ögonsten men det sägs att den ska vara grym att slanga med!? Några tips då jag aldrig ägt eller hjulat med en twinn? Ska enl. andra bara gå att gasa upp den vid ca 3000 varav men blir det en lugnare eller hetsigare wheele tror ni.?
 
Pappsen skrev:
Har nyss köpt min ögonsten men det sägs att den ska vara grym att slanga med!? Några tips då jag aldrig ägt eller hjulat med en twinn? Ska enl. andra bara gå att gasa upp den vid ca 3000 varav men blir det en lugnare eller hetsigare wheele tror ni.?

Körde ducce förra säsongen och det borde inte skilja så mycket tror jag. Lugnaste och mest kontrollera wheelien infann sig när jag gasade upp till ca 3000varv på 2:an, släppte gasen och på returen upp så gasade jag lite lugnt och vips så var den uppe lugt och fint. Med retur upp så menar jag när du släpper gasen hastigt så niger hojen litegrann och när den kommer tillbaka så är det rätt tillfälle att gasa. Dok gick det att koppla upp den hyffsat lugnt också men det där är nog en vanesak.
 
Jag har hört mycket bra om Suzuki twinnarna. Jag tror det bara är att gasa upp den. Börja på ettan. Min bandit gick upp på bakhjulet så fort jag åkte från en korsning jag tror att TL 1000 är likadan. Sen när du fått häng på det hela kan du börja växla och testa att ta upp den på någon annan växel.

Lycka till!
 
Last edited:
Superbus 640 skrev:
Jag har hört mycket bra om Suzuki twinnarna. Jag tror det bara är att gasa upp den. Börja på ettan. Min bandit gick upp på bakhjulet så fort jag åkte från en korsning jag tror att TL 1000 är likadan. Sen när du fått häng på det hela kan du börja växla och teta att ta upp den på någon annan växel.

Lycka till!

Det skall nog gå bra. Antar att den kan ske lite mer kontollerat än med tidigare fyror då man fick provocera lite extra för att få upp hjulet. Nu har jag bytt drev fram, kn, samt yoshi fixat, det borde ju underlätta :D
 
Superbus 640 skrev:
Växlar man efter att man hittat balanspunkten så kan det lätt bli ryggsim... Jag har testat...


om man startar på ettan som jag måste (strypt) och missar växlingen till tvåan så den hoppar ur så man inte får nån motorbroms, kan det också bli ryggsim.. jag har varit nära.

Lägger snart upp några bilder + eventuella filmsnuttar, då kan väl nån tala om vad jag gör för fel, eller ska ändra på för att köra längre
 
Decson skrev:
om man startar på ettan som jag måste (strypt) och missar växlingen till tvåan så den hoppar ur så man inte får nån motorbroms, kan det också bli ryggsim.. jag har varit nära.

Lägger snart upp några bilder + eventuella filmsnuttar, då kan väl nån tala om vad jag gör för fel, eller ska ändra på för att köra längre

Även med strypt maskin ska du kunna få upp den på tvåan. Då slipper du risken med friläge och hojen blir lite lugnare också. Gasa av/på och ryck i styret, samtidigt som du sitter långt bak eller står på fotpinnarna.
 
fick upp min 660 på tvåan men man fick använda kopplingen när den var strypt, sen när man tagit bort strypningen så vet ju alla vad som hände sedan! :D
 
mmm. det vet vi alla!
och det får falla in i tystnaden! (sånt berättar man inte)

:crash
 
TomK skrev:
Även med strypt maskin ska du kunna få upp den på tvåan. Då slipper du risken med friläge och hojen blir lite lugnare också. Gasa av/på och ryck i styret, samtidigt som du sitter långt bak eller står på fotpinnarna.

får väl testa lite mer bara snöHELVETET försvinner :mad:
men jag tycker att den inte är så värst nervös på ettan, visserligen har jag aldrig kört den på tvåan då men... :rolleyes:
men som det ser ut här nu så får man sitta inne och :öl och :zpy
 
motardnisse skrev:
fick upp min 660 på tvåan men man fick använda kopplingen när den var strypt, sen när man tagit bort strypningen så vet ju alla vad som hände sedan! :D

en som lärde sig att asfalten är hård i år! ta de lugnt dom första milen grabbar å tjejer!
:confused:
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top