Wheelie i 160-200?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tja.
Kör min stackars skramlaha tt 600 på bakhjulet för det mesta,
När jag tycker jag åkt klart på bakhjulet på 5:an så ligger
väl farten runt 120-130km/h, då kan det vingla till ordentligt och skrika i framdäcket när det tar mark, min fundering är följande: Hur är det att gå ner i 160-200km/h?
måste skrika nåt oerhört i framdäcket och vobbla! eller har jag fel?
Tack för svar :dummer
 
Johnsen skrev:
Tja.
Kör min stackars skramlaha tt 600 på bakhjulet för det mesta,
När jag tycker jag åkt klart på bakhjulet på 5:an så ligger
väl farten runt 120-130km/h, då kan det vingla till ordentligt och skrika i framdäcket när det tar mark, min fundering är följande: Hur är det att gå ner i 160-200km/h?
måste skrika nåt oerhört i framdäcket och vobbla! eller har jag fel?
Tack för svar :dummer

Kolla på bågefilmer där dom slangar i höga farter, där brukar man ofta se hur det blir små rökmoln från framdäcket när dom släpper ner hojen.
 
Jag hör inte ett ljud när jag släpper ner framhjulet...däremot syns det tydligt att det blir rökpuffar....och svarta sträck Edit: streck i asfalten :)
Har väl släppt ner i c:a 160-170, men jag kan inte åka så länge så hjulet stannar än så hastighetsskillnaden kanske inte är så stor...

Vobbel har jag inte märkt heller....bara när man landar med lite styrutslag eller om vinden gjort att man faller lite åt sidan....

Men som sagt...jag är inte wheeliekung än....Det är RoLLer som är det....
 
Last edited:
jag har kört runt 200 som fortast och har inte lyckats få vobbel i den farten skriker gör det inte heller men svartstreck o rök blir det,däremot lyckades jag göra ett långt svartstreck o få rejält vobbel i ca 120-130 när jag gick ner snett en gång,var precis att jag orkade hålla i styret sen var det en svart orm som ringlade sig fram på asfalten ca 7-10m lång,efter det slutade jag öva på min bakhjulsåkning för den dagen.
 
Tror att man inte känner det på en större hoj för att det är mer massa (rörelse energi). Blev själv förvånad när jag slangade med XT:n i över hundra och släppte ner den, känndes mycket! Kanske har en del att göra med att man har längre slag på gaffeln med :va
 
Holger skrev:
jag har kört runt 200 som fortast .......
Vilken växel har du i då?
Hjälper vinden till att hålla cykeln uppe så du kan "släppa" lite på höjden?
 
jag har kört på allt från 3:an till 6:an beror på hur bra jag lyckas hitta balansläget.jo vinden hjälper nog till en del,för det mesta försöker jag hålla mig till lägre hastigheter är lite rädd om cykeln ja lite om mig själv med.


R1 wannabe skrev:
Vilken växel har du i då?
Hjälper vinden till att hålla cykeln uppe så du kan "släppa" lite på höjden?
 
Det är oftast inga större problem att sätta ner hojen i farter en bra bit över 200 sä länge man sätter ner hojen rakt
 
om det är tendens till wobbling är det inte mysigt å ha en styr dämpare på monterat då? :)
 
När jag wheelade med min retta utan styrdämpare så vinglade det lite då och då, MYCKET skönare med styrdämpare! Landar man lite snett så kan det bli väl spännande, oavsett hastighet.
 
Johnsen skrev:
Tja.
Kör min stackars skramlaha tt 600 på bakhjulet för det mesta,
När jag tycker jag åkt klart på bakhjulet på 5:an så ligger
väl farten runt 120-130km/h, då kan det vingla till ordentligt och skrika i framdäcket när det tar mark, min fundering är följande: Hur är det att gå ner i 160-200km/h?
måste skrika nåt oerhört i framdäcket och vobbla! eller har jag fel?
Tack för svar :dummer


jag kör oftast i ca 180-220km/h på slangen det känns som lättast då och jag har aldrig hört att det har låtit från däcket, rejäla svartsträck blir det och så länge man har styret rakt och har kvar lite gas att ge så kan man lägga ner den ganska mjukt....
jag har fått vobbel 2ggr men det är handhavandefel...
 
Vobbel har jag fått ett par gånger, har dock bara hänt när jag gått ner med framhjulet snett.
 
wdac skrev:
om det är tendens till wobbling är det inte mysigt å ha en styr dämpare på monterat då? :)
Det är det säkert. Jag har ingen för jag kan inte köra så hårt....
Däremot kan jag mycket väl tänka mej att jag "klantar" till det så när det finns ekonomisk möjlighet ska jag skaffa en.

Fast har man inte provat en Kawasaki z1000 -80 tror jag det var så har man aldrig upplevt riktigt vobbel :hihi

Den kunde helt plötsligt få för sej att ta livet av en när den var på det humöret.....
 
Å lägg inte ner hojen i en spricka i vägen heller i 180, då kan det lätt hända att man får styrslag mellan styrstopparna :gnissla , å det e faaan inte kul, förstår än idag inte hur jag kunna sitta kvar på hojen :va ......blev som en svart orm kanske 1.5 meter, sen försvann strecken i ca 5! meter sen samma sak igen , svart streck...ett hopp på 5 meter sen samma historia igen x antal ggr, själv så låg man över kåpan med ena handen på framskärmen å ena på styret :3freak å håll i sej för kung å fosterland.........kuinde inte köra mer den dagen, skakade som ett asplöv.....R1:or utan styrdämpare e faaan inte kul :kocko
 
R1 wannabe skrev:
Fast har man inte provat en Kawasaki z1000 -80 tror jag det var så har man aldrig upplevt riktigt vobbel :hihi

Den kunde helt plötsligt få för sej att ta livet av en när den var på det humöret.....
Äsch de är stabila, prova cb900 med gummiupphängda motorer, där vobblar det i ramen vid vanlig körning.

Det var bättre förr.
 
Jag har kört i 230 km/h , haft stryslag nån gång ibland , men det gäller bara att hålla hårt i styret :D :D
Kör man långt hinner ju framhjulet sluta snurra , de är då det blir ett svart sträck å styrslag. Har framhjulet bra fart blir det inte lika mycket.

Tjing!! :tummenupp
 
Jag har haft 238km/h som mest på nålen när jag har landat å alldrig haft nån tendens till vobbel förutom när man står upp å landar (snett) då kan man vobbla till men vad har man styrdämp till :hihi
Har även skjutsat min polare i 217km/h utan vobbel lr skrik för den delen men det sliter på framdäcket har jag märkt :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top