Wheelie´s för dummies på riktigt

ozeo skrev:
2631796 har oså funderat på den :D typ axel med gäng på båda sidor. skruva fast som vanligt o sen ett stabilt stativ som du skruvar fast i axelns gängor..gängorna kan ju sticka ut lite från axeln...
kanske för veckt :va
säg gärna till om du löser motståndsproblemet på ett bra sätt :)

Är ingen direkt raketforskare men om vi slår våra träskallar ihop kanske man kan komma på nått smart. Vore grymt häftigt att bara kunna säga till farsan: Du jag går ut till garaget och tränar lite wheelies :D

Chii skrev:
2631931 ger inte den där mojjängen lite falsk trygghet:confused: man behöver ju inte hålla balansen i sidled på den där och kanske får lite falsk trygghet då de e dax för the real thing, Att få lite dåligt nerslag är mitt farliga moment vid wheelie

Jo men det knepigaste är väl att våga komma upp till balanspunkten och lära sig använda bakbromsen ordentligt?

Har funderat på det där med lite halvdana nerslag. Ska man slappna av i armarna och låta den räta upp sig eller ska man kramp hålla i styret. Jag kommer ihåg från crosstiden, då skulle man slappna av och bara gasa i sanden å rätade allt upp sig.

Last edited:
NisseNutz skrev:
2632036 Är ingen direkt raketforskare men om vi slår våra träskallar ihop kanske man kan komma på nått smart. Vore grymt häftigt att bara kunna säga till farsan: Du jag går ut till garaget och tränar lite wheelies :D

Jo men det knepigaste är väl att våga komma upp till balanspunkten och lära sig använda bakbromsen ordentligt?

Har funderat på det där med lite halvdana nerslag. Ska man slappna av i armarna och låta den räta upp sig eller ska man kramp hålla i styret. Jag kommer ihåg från crosstiden, då skulle man slappna av och bara gasa i sanden å rätade allt upp sig.

Styrdämpare brukar lösa trassel utan att du behöver krampa styret

Chii skrev:
2632049 Styrdämpare brukar lösa trassel utan att du behöver krampa styret

Men säg att man kör tex. en KTM 660 då :rolleyes: går det ens att fixa dit en styrdämpare? Jag menar om det är stökigt och dyrt?

cool_jocke skrev:
2631911 mm vi bygger en av en 929a vet du nån som har??

Schyst! Då kan du väl glida förbi mig på min födelsedag :D Hur långt bort ligger hedesunda från stockholm? :va

Lokalsinne vet jag inte vad det är för något :tungan

Last edited:
NisseNutz skrev:
2632070 Men säg att man kör tex. en KTM 660 då :rolleyes: går det ens att fixa dit en styrdämpare? Jag menar om det är stökigt och dyrt?

Jag har försökt mig på några hjulningar nu i sommar....

Min erfarenhet säger håll löst i styret så rätar det upp sig!

Men det finns mer erfarna Uilipiloter här på forumet som skall besvara den frågan!

NisseNutz skrev:
2632070 Men säg att man kör tex. en KTM 660 då :rolleyes: går det ens att fixa dit en styrdämpare? Jag menar om det är stökigt och dyrt?

Schyst! Då kan du väl glida förbi mig på min födelsedag :D Hur långt bort ligger hedesunda från stockholm? :va

Lokalsinne vet jag inte vad det är för något :tungan

20mil.. men det är nog inte största bekymret

det är inte direkt att bygga en sån maskin bara, okay stomme och fläktar och ev extern kylning är inga problem men rullen hjulet står på ska antagligen ha samma funktion som en bromsbänk och hur faan bygger man en sån????

Last edited:
NisseNutz skrev:

Många offroadar hojar går det att skaffa till, så varöför inte en sm :tummenupp

cool_jocke skrev:
2633183 20mil.. men det är nog inte största bekymret

det är inte direkt att bygga en sån maskin bara, okay stomme och fläktar och ev exter kylning är inga problem men rulle hjulet står på sk antagligen ha samma funktion som en bromsbänk och hur faan bygger man en sån????

en trumma på lager o sen en broms..kan väl inte va nå problem..
broms skulle man kunna lösa genom o hitta ev nån gammal hydralmotor el likn o köra ett tryck igenom den..bruka ju gå o justera..
ligger säkert nån o skräpar på mitt jobb men hittar jag en sån behåller jag den :tungan

elmotor kanske..dom ger ju motstånd men förmodligen för lite..

cool_jocke skrev:
2631911 mm vi bygger en av en 929a vet du nån som har??

ja du lär väl ha nåt som orkar dra runt den där silltunnan under baktofflan :sissy

NisseNutz skrev:
2632036 Vore grymt häftigt att bara kunna säga till farsan: Du jag går ut till garaget och tränar lite wheelies :D

Man hinner väl knappt ur garaget ändå innan det är dax att renovera dom där enstånkorna så då slipper man ju en liten promenad :D

Last edited:
NisseNutz skrev:
Behövs inte.
Enda gången jag fått någourlunda stort styrvobbel var när jag satte ner den på motorvägen i 120-130 RIKTIGT snett, men det fixa till sig efter nån sekund.

Sålänge du är någorlunda rak så är det inga problem alls.

Till topic. ehh såndär maskin behövs inte för oss riktiga män :D
Bara fegisar som inte vågar :arsele

Last edited:
Freddola skrev:
2633283 Till topic. ehh såndär maskin behövs inte för oss riktiga män :D
hahah jo klart man vågar men de är mest pga man inte vill sabba hojjen man skulle vilja känna på en sån där fusk wheeeeeeellliiee :)

Freddola skrev:
2633283 Behövs inte.
Enda gången jag fått någourlunda stort styrvobbel var när jag satte ner den på motorvägen i 120-130 RIKTIGT snett, men det fixa till sig efter nån sekund.

Sålänge du är någorlunda rak så är det inga problem alls.

Till topic. ehh såndär maskin behövs inte för oss riktiga män :D

Problemet är väll just att man inte sätt ner rakt:va Jag som Uiilin00b har ju råkat sätta ner "snett" ett par gr just pga av att jag är n00b och vinklar styret i ett desperat försök att hålla balansen och sen.............................. ja du fattar, eller :confused:

Men jag skulle Aldrig få för mig att sätta dit en dämpare på min offroader, (Köp en bil med abs antisladd mm mm pga av att du inte kan eller inte vill lära dig köra/behärska fordonet)!!

Edit:
Jag är rätt så trött :rolleyes: hmm... förstår knappt själv vad jag har skrivit, jag får läsa imorn igen, fattar jag inte då så raderar jag inlägget:näsblod

Last edited:
cool_jocke skrev:
2633183 hjulet står på ska antagligen ha samma funktion som en bromsbänk och hur faan bygger man en sån????

Svänghjul... Låt rullarna driva ett svänghjul med rem så ni slipper ryckutjämnare och svänghjulets moment ska vara så pass att om ni drar från 50 till 150 så ska det ta samma tid med svänghjulet som på asfalt så klart. lycka till. Jag och polare ska bygga en själva. Vi har en alternativ ide som är MYYYYCKET enklare men vi få r se hur vi gör.

Rigge skrev:
2633277 ja du lär väl ha nåt som orkar dra runt den där silltunnan under baktofflan :sissy

Man hinner väl knappt ur garaget ändå innan det är dax att renovera dom där enstånkorna så då slipper man ju en liten promenad :D

Det var väl lite att ta i. Enligt serviceboken ska min 660 servas va 500 mil. Tänker nog dock halvera den rekommendationen bara för att vara på säkra sidan. Man vill ju ha sin älskling i bästa skick :)

Teo skrev:
2633313 Svänghjul... Låt rullarna driva ett svänghjul med rem så ni slipper ryckutjämnare och svänghjulets moment ska vara så pass att om ni drar från 50 till 150 så ska det ta samma tid med svänghjulet som på asfalt så klart. lycka till. Jag och polare ska bygga en själva. Vi har en alternativ ide som är MYYYYCKET enklare men vi få r se hur vi gör.

Men hur blir det när man gjort en wheelie i typ 100blås och sätter ner hojen. Kommer det inte ta sjukt lång tid att få rullen att stanna igen. Eller hur bromsar ni det?

Dominator-Rocks skrev:
2633303 Problemet är väll just att man inte sätt ner rakt:va Jag som Uiilin00b har ju råkat sätta ner "snett" ett par gr just pga av att jag är n00b och vinklar styret i ett desperat försök att hålla balansen och sen.............................. ja du fattar, eller :confused:

Men jag skulle Aldrig få för mig att sätta dit en dämpare på min offroader, (Köp en bil med abs antisladd mm mm pga av att du inte kan eller inte vill lära dig köra/behärska fordonet)!!

Edit:
Jag är rätt så trött :rolleyes: hmm... förstår knappt själv vad jag har skrivit, jag får läsa imorn igen, fattar jag inte då så raderar jag inlägget:näsblod

Ja din hoj lär ju vara ungefär lika lättwheelad som skeppet wasa :D

vbg_snake skrev:
2633713 Ja din hoj lär ju vara ungefär lika lättwheelad som skeppet wasa :D

Det skulle kunna ha varit så! Men jag röstar för att du inte vet vad du pratar om :pannkyss

:näsblod

Dominator-Rocks skrev:
2633303 Problemet är väll just att man inte sätt ner rakt:va Jag som Uiilin00b har ju råkat sätta ner "snett" ett par gr just pga av att jag är n00b och vinklar styret i ett desperat försök att hålla balansen och sen.............................. ja du fattar, eller :confused:

Edit:

Rakt ska man väll sätta ner den men därimot inte för "klent".
Utan rätt bestämt har jag för mig.

Hur som helst tänker jag inte direkt Hur jag ska sätta ner den utan jag bara gör det. Sitter i ryggmärgen ;)
Vet iaf att när jag satte ner den Riktigt snett fick jag regält styrvobbel och det vart lite läskigt, men ordna sig rätt snabbt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti