Webradio SM i Anderstorp 7-8 augusti

Jag kan endast med säkerthet bekräfta att vi inte byter tillbaka till något som inte tidigare varit ok på svenska banor. Däremot använde vi i Finland andra ljuddämpare för att spara de som var ok i Linköping.

Tolkningen i Karlskoga förra helgen var ok. Där statisk mätning efter tidsträning och race endast användes för uteslutning.

Sen är frågan om uteslutning är rätt straff om man tittar i SVEMO motorkalender

* 14.1.3 Uteslutning ur heat/tidstillägg eller motsvarande
Utdelas vid grövre förseelser, i första hand sådana som påverkat eller kunnat påverka tävlingsresultatet. Kompletterande regler kan finnas i SR.
* 14.1.4 Uteslutning ur tävlingen
Utdöms vid grova förseelser under eller i samband med tävlingen, i första hand där annans säkerhet åsidosatts eller om förseelsen kan betraktas som osportslig. Kompletterande regler kan finnas i SR.

Jag anser inte att överskrida ljudet är tillräckligt när förarna gör vad de kan. Det är både stora som små hojar som skurit pga försök med extra ljuddämpning som inte stöds av mctillverkaren, både 4T & 2T

Vettiga regler behövs om inte roadracing helt ska försvinna i Sverige.
Nu är det ju inte mycket kvar av SM (20st 125cc, 18st 250cc & 16st SST600) och skulle dagens regel med mätmetod användas skulle ungefär hälften bort i varje klass

Inte roligt för de som är unga idag och vill satsa, själv kan jag efter 20år dra mig tillbaka det är inget problem.

Stefan det är inte dig jag klagar på utan den godtyckliga mätmetoden

Men ljudfrågan är inte en fråga om tävlingens vara eller icke vara, det handlar om sportens överlevnad på lång sikt. Som du skriver, SM är idag en skugga av sitt forna jag, men det går att få ordning på det! Det handlar dock inte denna tråden om. Att det ska vara vettiga mätmetoder och regler är vi helt överrens om. Du ser dock inte den sidan av bordet jag sitter på. I dagsläget handlar mitt arbete på motorbanan till 50% om att dagligen höra folk bryta mot reglerna och försvara det på diverse olika sätt. Jag har hört alla möjliga förklaringar till att det är fel på mätmetoden, istället för att fundera över hur man ska kunna sänka ljudnivån till en nivå som är tillåten. Fokus läggs på mätmetoden när den borde ligga på objektet som mäts istället. Vi som håller på med denna typ av mätningar är väl införstådda med svårigheterna med att mäta ljud. Det är inte riktigt samma sak som att mäta tex temperatur eller tryck, eftersom det finns så många olika störningskällor. När man har kunskap om fysiken bakom ljud är det bara löjligt att höra utläggningar om decimaler av mätvärden, olika mätvinklar, olika lufttryck, avståndsskillnader på 2-4 meter, osv, osv i all oändlighet.

Kontentan av detta långa inlägg är att jag har sett denna process förr. Det var inte ett dugg roligare 2004 när vi hade samma diskussion i ERF, men där lyckades vi efter 2 säsonger och har inte öht någon ljuddiskussion idag. Alla har accepterat regelverket, och åtgärdat problemet istället för att underkänna mätmetoden.
Jag har stor förståelse för att det är svårt att ljuddämpa en 250 racer, men det betyder inte att det är omöjligt. Det är dock inget som man borde behöva göra under tävlingshelger, eftersom man haft gott om tid på sej sedan 2008 när beslutet fattades.
 
äntlingen igång

synd man skall jobba idag :( 1 timmes lyssnande innan jobb men webb-radio slår allt ;) var där live igår o vilken kanondag:tummenupp kanondag o kanonkommentarer :yoparty
 
Enhetsdäck i 125jr är i år Continental :)
 
Goa gubbar!!! Alltid lika kul att höra på er. :tummenupp
Blir bra underhållning en söndag. Jag tillbedjer solguden idag, något race i torrt hade ju varit kul för tjejerna å killarna!
 
Men ljudfrågan är inte en fråga om tävlingens vara eller icke vara, det handlar om sportens överlevnad på lång sikt. Som du skriver, SM är idag en skugga av sitt forna jag, men det går att få ordning på det! Det handlar dock inte denna tråden om. Att det ska vara vettiga mätmetoder och regler är vi helt överrens om. Du ser dock inte den sidan av bordet jag sitter på. I dagsläget handlar mitt arbete på motorbanan till 50% om att dagligen höra folk bryta mot reglerna och försvara det på diverse olika sätt. Jag har hört alla möjliga förklaringar till att det är fel på mätmetoden, istället för att fundera över hur man ska kunna sänka ljudnivån till en nivå som är tillåten. Fokus läggs på mätmetoden när den borde ligga på objektet som mäts istället. Vi som håller på med denna typ av mätningar är väl införstådda med svårigheterna med att mäta ljud. Det är inte riktigt samma sak som att mäta tex temperatur eller tryck, eftersom det finns så många olika störningskällor. När man har kunskap om fysiken bakom ljud är det bara löjligt att höra utläggningar om decimaler av mätvärden, olika mätvinklar, olika lufttryck, avståndsskillnader på 2-4 meter, osv, osv i all oändlighet.

Kontentan av detta långa inlägg är att jag har sett denna process förr. Det var inte ett dugg roligare 2004 när vi hade samma diskussion i ERF, men där lyckades vi efter 2 säsonger och har inte öht någon ljuddiskussion idag. Alla har accepterat regelverket, och åtgärdat problemet istället för att underkänna mätmetoden.
Jag har stor förståelse för att det är svårt att ljuddämpa en 250 racer, men det betyder inte att det är omöjligt. Det är dock inget som man borde behöva göra under tävlingshelger, eftersom man haft gott om tid på sej sedan 2008 när beslutet fattades.

Jag var säker på att allt var ok inför Anderstorp eftersom det var ok där i våras och att vi sänkte ljudet än mer i Linköping på alla mina 5 hojar och på 125:orna än mer i Karlskoga. Men nu tillbaka i Anderstorp är ingen av de 5 tidigare ok hojarna ok. Ökningen från Linköping till Anderstorp nu är i storleksordning 8-10 dBA på samtliga mina hojar.
Detta visar att mätningen inte funderar.

Dessutom så skilde mätningarna under racet 5dBA på samma hojar men mycket jämna vartider...

Det skrämmer mig om flera anser att
När man har kunskap om fysiken bakom ljud är det bara löjligt att höra utläggningar ... avståndsskillnader på 2-4 meter, osv, osv i all oändlighet.
Mäter man på 10-15meters avstånd så är det klart att en avståndsskillnad på 4 meter har klar inverkan

För den som inte tror det ta en gathoj lägg upp den på ett högt varvtal och håll det, mät sedan bakom hojen varje meter tills du nått 25meter

Men du har rätt i att denna tråd handlar inte om ljudet
Jag hoppas också att SM kan nå tillbaka till tiden 2004-2006 med TV-sändning, Bike-bilaga, SM-program och radioreklam. Men det blir inte jag som drar det igen i alla fall
 
Men den godtyckliga mätmetoden är verkligen under all kritik. Hojar som var ok i Linköping och Karlskoga är nu inte ok!!!
Det skulle vara önksvärt med tekniska baskunskaper innan nya regler skrivs och utövas...

Jag håller med Nordgren om lite baskunskap.

På SO i Karlskoga förra helgen trodde man att kunde bli lite vändning inom Svensk roadracing...men icke tydligen.

För på SO var det mätning som alla i ÖVRIGA EU kör statiskt mätning
100 db 45 gradervinkel .

Fram till dagens datum som jag har varit med på 5 tävlingar...så har det faktiskt varit 5 olika ljudmätningar. Det är regelvidrigt

Arrangörer i all ära. Men dom föräldrar som sliter arslet av sig för att ha kul på helgen ...men så under väldigt godtycklig mättning så diskar men förarare...Jag tror att en racehelg kostar 5000-20000kr skattade pengar.
Det är inte alla som har det över efter allt är betalt.

Jag tycker att man sparkar,trycker ner och förnedrar familjer som värkligen sliter för att köra på helgen.

Dags kanske att bli lite ödmjuka och lyssna på förarre och föräldrar....dom är Svensk Roadracing inte Svemo.

Jag tror att det är inget problem med ett vettigt reglemente som alla kan acceptera...men då detta vidriga sett som har gjorts i år är under all kritik.

//BC
 
Last edited:
Jag håller med Nordgren om lite baskunskap.

På SO i Karlskoga förra helgen trodde man att kunde bli lite vändning inom Svensk roadracing...men icke tydligen.

För på SO var det mätning som alla i ÖVRIGA EU kör statiskt mätning
100 db 45 gradervinkel .

Fram till dagens datum som jag har varit med på 5 tävlingar...så har det faktiskt varit 5 olika ljudmätningar. Det är regelvidrigt

Arrangörer i all ära. Men dom föräldrar som sliter arslet av sig för att ha kul på helgen ...men så under väldigt godtycklig mättning så diskar men förarare...Jag tror att en racehelg kostar 5000-20000kr skattade pengar.
Det är inte alla som har det över efter allt är betalt.

Jag tycker att man sparkar,trycker ner och förnedrar familjer som värkligen sliter för att köra på helgen.

Dags kanske att bli lite ödmjuka och lyssna på förarre och föräldrar....dom är Svensk Roadracing inte Svemo.

Jag tror att det är inget problem med ett vettigt reglemente som alla kan acceptera...men då detta vidriga sett som har gjorts i år är under all kritik.

//BC
Ditt snack om förnedring, ödmjukhet, etc, är helt fel. Det handlar inte om att förnedra, det handlar om att följa regelverk. Vad är det för förnedrande med att följa reglerna?


Off topic så det skriker om det är vi nu!
 
Jag var säker på att allt var ok inför Anderstorp eftersom det var ok där i våras och att vi sänkte ljudet än mer i Linköping på alla mina 5 hojar och på 125:orna än mer i Karlskoga. Men nu tillbaka i Anderstorp är ingen av de 5 tidigare ok hojarna ok. Ökningen från Linköping till Anderstorp nu är i storleksordning 8-10 dBA på samtliga mina hojar.
Detta visar att mätningen inte funderar.

Dessutom så skilde mätningarna under racet 5dBA på samma hojar men mycket jämna vartider...

Det skrämmer mig om flera anser att


Det beror förmodligen inte på att hojarna genererar mer ljud än innan, det beror förmodligen på att väderförhållanden har förändrats (luftfuktighet, lufttryck osv).

Jag körde på knutstorp förra helgen och på lördagen klarade bara ett fåtal hojar ljudkraven (även många orginalhojar hade stora problem).
På söndagen låg vi i snitt 5db lägre utan att ha ändrat något på hojarna.

Ljudet mättes dels med banans fasta mätutrustning som var nykalibrerad, men även med flera handhållna mätare och alla visade i stort sätt samma resultat.
Detta förklarades med att det under lördagen var de sämsta tänkbara förhållandena för ljudmätning.

Detta bevisar svårigheten med att mäta ljud.

Det är kommunerna som sätter gränsvärden för ljudnivåerna och det spelar igen roll om vädret påverkar ljudnivån, ligger vi över gränsvärdet så är det bara att försöka sänka ljudnivån om vi vill fortsätta köra.

Jag förstår din frustration då jag själv är i samma sits men det är bara att göra det bästa åt situationen då det kommer bli ännu hårdare krav framöver.

:backontop
 
På karlskoga förra helgen mätte dom ju statisk vid ett visst varvtal. Den metoden gillar jag som förare iaf. Där fick jag samma mätvärde varje gång. Då är det enkelt att åtgärda om man ligger för högt.
 
SVENSKA MÄSTARE

Från http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_217/ImageVaultHandler.aspx

Klass 125cc
1961 Ulf Svensson, Falkenbergs MK
1962 Lennart Högberg, Karlskoga MK
1963 Jan Brening, Karlskoga MK
1964 Ulf Svensson, Falkenbergs MK
1965 Bo Granath, Västra MK
1966 Bo Granath, Västra MK
1967 Bo Granath, Västra MK
1968 Börje Jansson, Karlskoga MK
1969 Kent Andersson, MA Lerum
1970 Roland Olsson, SMK Göteborg
1971 Roland Olsson, Falkenbergs MK
1972 Leif Rosell, Karlskoga MK
1973 Staffan Liebst, SMK Göteborg
1974 Ingemar Bengtsson,FalkenbergMK
1975 Hans Hallberg, Götene MK
1976 Hans Hallberg, Götene MK
1977 Hans Hallberg, Götene MK
1978 Roland Olsson, SMK Göteborg
1979 Jan Bäckström, SMK Hedemora
1980 Håkan Olsson, SMK Göteborg
1981 Henry Reidel, Kinna MK
1982 Jan Bäckström, SMK Hedemora
1983 Jörgen Ask, Falkenberg MCK
1984 Håkan Olsson, MK Pionjär
1985 Flemming Kistrup, Danmark
1986 Jörgen Ask, Falkenbergs MK
1987 T Möller Pedersen, Danmark
1988 Jukka Vainio, Finland
1989 Chris Jensen, Danmark
1990 Chris Jensen, Danmark
1991 Chris Jensen, Danmark
1992 Johan Lindwall, Ulricehamns MK
1993 Chris Jensen, Danmark
1994 Johan Stigefelt, Nya Anderstorp RC
1995 Johan Stigefelt, Nya Anderstorp RC
1996 Jonny Andersson, Kortedala MK
1997 Ole Gram, Danmark
1998 Håkan Olsson, Västra MK
1999 Håkan Olsson, Västra MK
2000 Håkan Olsson, Västra MK
2001 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2002 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2003 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2004 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2005 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2006 Thomas Rebien, Danmar
2007 Robert Gull, Linköpings MS
2008 Robert Gull, Linköpings MS

Klass 250cc
1961 Ulf Svensson, Falkenberg MK
1962 Billy Andersson, SMK Göteborg
1963 Bo Brolin, Västra MK
1964 Kurt Johansson, Falkenberg MK
1965 Lennart Högberg, Karlskoga MK
1966 Kent Andersson, MA Lerum
1967 Kent Andersson, MA Lerum
1968 Kent Andersson, MA Lerum
1969 Kent Andersson, MA Lerum
1970 Björn Carlsson, Hyllinge MS
1971 Hans Hallberg, Götene MK
1972 Leif Gustafsson, Falkenberg MK
1973 Hans Hallberg, Götene MK
1974 Kurt I Carlsson, Kortedala MK
1975 Roland Nilsson, SMK Göteborg
1976 Bo Granath, Anderstorp RC
1977 Peter Sköld, Västra MK
1978 Åke Grahn, Karlskoga MK
1979 Lennart Bäckström, SMKHedemora
1980 Lennart Bäckström, SMK Hedemora
1981 Bengt Elgh, Karlskoga MK
1982 Per Jansson, Karlskoga MK
1983 Eilert Lundstedt, Anderstorp RC
1984 Per Jansson, Linköpings MS
1985 Johnny Simonsson, Kortedala MK
1986 Anders Skow, Danmark
1987 Bobby Issazadu, Linköpings MS
1988 Johan Svärdgren, Västra MK
1989 Johan Svärdgren, Västra MK
1990 Johan Svärdgren, Västra MK
1991 Johan Svärdgren, Västra MK
1992 Peter Lindén, Carlsborgs MK
1993 Terje Ödegård, Norge
1994 Jan Hansson, Nya Anderstorp RC
1995 Jan Hansson, Nya Anderstorp RC
1996 Peter Heggblad, Linköpings MS
1997 Matti Maaranen, Karlskoga MF
1998 Matti Maaranen, Karlskoga MF
1999 Christian Bach, RRK Viking
2000 Matti Maaranen, Karlskoga MF
2001 Fredrik Watz, Linköpings MS
2002 Henrik Nordgren, Limhamns MK
2003 Fredrik Watz, Linköpings MS
2004 Sonni Harms, Danmark
2005 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2006 Andreas Mårtensson, Anderstorps RC
2007 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2008 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2009 Joakim Stensmo

Riksmästare
Klass SUPERSPORT 600
1994 Martin Johansson, N. Anderstorp RC

SM Supersport
1995 Stefan Folkesson, Hyllinge MS
1996 Jerker Axelsson, Mixt MC
1997 Stefan Folkesson, Hyllinge MS
1998 Pär Johansson, Linköpings MS
1999 Fredrik Jansson, Filipstads MC
2000 Fredrik Jansson, Filipstads MC
2001 Kai Börre Andersen, NMK Oslo
2002 Christer Lindholm, Linköpings MS
2003 Christer Lindholm, Linköpings MS
2004 Christer Lindholm, Linköpings MS

SM Superstock
2005 Freddy Papunen, Twin Club MC
2006 Mikael Nilsson, Karlskoga MF
2007 Jörgen Andersson, Karlskoga MF
2008 Jörgen Andersson, Karlskoga MF
 
SVENSKA MÄSTARE

Från http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_217/ImageVaultHandler.aspx

Klass 125cc
1961 Ulf Svensson, Falkenbergs MK
1962 Lennart Högberg, Karlskoga MK
1963 Jan Brening, Karlskoga MK
1964 Ulf Svensson, Falkenbergs MK
1965 Bo Granath, Västra MK
1966 Bo Granath, Västra MK
1967 Bo Granath, Västra MK
1968 Börje Jansson, Karlskoga MK
1969 Kent Andersson, MA Lerum
1970 Roland Olsson, SMK Göteborg
1971 Roland Olsson, Falkenbergs MK
1972 Leif Rosell, Karlskoga MK
1973 Staffan Liebst, SMK Göteborg
1974 Ingemar Bengtsson,FalkenbergMK
1975 Hans Hallberg, Götene MK
1976 Hans Hallberg, Götene MK
1977 Hans Hallberg, Götene MK
1978 Roland Olsson, SMK Göteborg
1979 Jan Bäckström, SMK Hedemora
1980 Håkan Olsson, SMK Göteborg
1981 Henry Reidel, Kinna MK
1982 Jan Bäckström, SMK Hedemora
1983 Jörgen Ask, Falkenberg MCK
1984 Håkan Olsson, MK Pionjär
1985 Flemming Kistrup, Danmark
1986 Jörgen Ask, Falkenbergs MK
1987 T Möller Pedersen, Danmark
1988 Jukka Vainio, Finland
1989 Chris Jensen, Danmark
1990 Chris Jensen, Danmark
1991 Chris Jensen, Danmark
1992 Johan Lindwall, Ulricehamns MK
1993 Chris Jensen, Danmark
1994 Johan Stigefelt, Nya Anderstorp RC
1995 Johan Stigefelt, Nya Anderstorp RC
1996 Jonny Andersson, Kortedala MK
1997 Ole Gram, Danmark
1998 Håkan Olsson, Västra MK
1999 Håkan Olsson, Västra MK
2000 Håkan Olsson, Västra MK
2001 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2002 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2003 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2004 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2005 Håkan Olsson, Karlskoga MF
2006 Thomas Rebien, Danmar
2007 Robert Gull, Linköpings MS
2008 Robert Gull, Linköpings MS

Klass 250cc
1961 Ulf Svensson, Falkenberg MK
1962 Billy Andersson, SMK Göteborg
1963 Bo Brolin, Västra MK
1964 Kurt Johansson, Falkenberg MK
1965 Lennart Högberg, Karlskoga MK
1966 Kent Andersson, MA Lerum
1967 Kent Andersson, MA Lerum
1968 Kent Andersson, MA Lerum
1969 Kent Andersson, MA Lerum
1970 Björn Carlsson, Hyllinge MS
1971 Hans Hallberg, Götene MK
1972 Leif Gustafsson, Falkenberg MK
1973 Hans Hallberg, Götene MK
1974 Kurt I Carlsson, Kortedala MK
1975 Roland Nilsson, SMK Göteborg
1976 Bo Granath, Anderstorp RC
1977 Peter Sköld, Västra MK
1978 Åke Grahn, Karlskoga MK
1979 Lennart Bäckström, SMKHedemora
1980 Lennart Bäckström, SMK Hedemora
1981 Bengt Elgh, Karlskoga MK
1982 Per Jansson, Karlskoga MK
1983 Eilert Lundstedt, Anderstorp RC
1984 Per Jansson, Linköpings MS
1985 Johnny Simonsson, Kortedala MK
1986 Anders Skow, Danmark
1987 Bobby Issazadu, Linköpings MS
1988 Johan Svärdgren, Västra MK
1989 Johan Svärdgren, Västra MK
1990 Johan Svärdgren, Västra MK
1991 Johan Svärdgren, Västra MK
1992 Peter Lindén, Carlsborgs MK
1993 Terje Ödegård, Norge
1994 Jan Hansson, Nya Anderstorp RC
1995 Jan Hansson, Nya Anderstorp RC
1996 Peter Heggblad, Linköpings MS
1997 Matti Maaranen, Karlskoga MF
1998 Matti Maaranen, Karlskoga MF
1999 Christian Bach, RRK Viking
2000 Matti Maaranen, Karlskoga MF
2001 Fredrik Watz, Linköpings MS
2002 Henrik Nordgren, Limhamns MK
2003 Fredrik Watz, Linköpings MS
2004 Sonni Harms, Danmark
2005 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2006 Andreas Mårtensson, Anderstorps RC
2007 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2008 Robert Dobrich, Anderstorps RC
2009 Joakim Stensmo

Riksmästare
Klass SUPERSPORT 600
1994 Martin Johansson, N. Anderstorp RC

SM Supersport
1995 Stefan Folkesson, Hyllinge MS
1996 Jerker Axelsson, Mixt MC
1997 Stefan Folkesson, Hyllinge MS
1998 Pär Johansson, Linköpings MS
1999 Fredrik Jansson, Filipstads MC
2000 Fredrik Jansson, Filipstads MC
2001 Kai Börre Andersen, NMK Oslo
2002 Christer Lindholm, Linköpings MS
2003 Christer Lindholm, Linköpings MS
2004 Christer Lindholm, Linköpings MS

SM Superstock
2005 Freddy Papunen, Twin Club MC
2006 Mikael Nilsson, Karlskoga MF
2007 Jörgen Andersson, Karlskoga MF
2008 Jörgen Andersson, Karlskoga MF

Min pappa i 125cc årtal 1963 :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top