Chris Ash
Kapten Gars
Jämför det med att en bil träffar en stillastående lastbil och lastbilen träffar bilen med samma hastighet när bilen står still. Visst, effekterna på planet blir nog ungefär samma men med tanke på att världen inte är en teori finns det oändligt många fler faktorer än E=mcsq att ta hänsyn till. Till exempel det faktum att planets motorer hela tiden driver vilket de inte skulle göra om planet stod still.
Det var det första vi fick lära oss i fysiken - att i det verkliga livet finns alla dessa faktorer att ta hänsyn till, det var det jag menade när jag sa att han inte läst fysik.![]()
I bägge fallen blir det skit av bilen medan lastbilen blir något mindre skadad.
För att något ska kunna hålla en jämn fart i luft krävs en pådrivande kraft, annars retarderar objektet pga luftmotståndet. Kinetisk energi är dock proportionell till hastigheten och därför kan du lämna planets motorer utanför ekvationen.
Det första en fysiker och även andra vetenskapsmän får lära sig är att lämna det sunda "bondförnuftet" därhän, det lurar oss i många fall när vi vill förstå sådana här saker. Det finns en alldeles utmärkt bok som behandlar sånt här som vad jag vet även har varit kurslitteratur på universitet. Jag har dock för tillfället glömt dess namn men jag ska försöka hitta den igen, helt klart bland det intressantaste jag läst.
Edit: Boken ifråga är Richard Dawkins-Unweaving the Rainbow, har ingen aning om den finns på svenska.
Last edited: