Ett flygplan är en ganska fragil konstruktion som mest består av relativt tunn aluminium. Ändå flyger det genom väggen som om väggen var gjord av spaghetti och inte stål. Kanske motorerna skulle kunna penetrera väggen. Definitivt inte hela flygkroppen och vingarna. Flygkroppen skulle deformeras. Stjärtpartiet skulle slitas loss och rasa ner utanför väggen. Men det vi ser på filmen är att hela planet flyger obehindrat genom väggen. Det kommer inte ut på andra sidan så tydligen blev det tvärstopp inne i byggnaden.
Det är just på grund av att flygplan är så fragila som du inte ser några delar av det brytas loss. För att bryta loss exempelvis stjärtpartiet innan det träffar väggen krävs att flygkroppen är extremt stark, för att kunna förmedla de stora krafterna till stjärtpartiet. Eftersom den inte är det så smulas den helt enkelt sönder i takt med att den går in i väggen. Stjärtpartiet kommer därmed inte att "märka" att man krockat med något förrän det själv träffar väggen.
Väl där är det bara en fråga om rörelseenergi och rörelsemängd. Flygplanet träffar bara en bråkdel av de 440 ton du ritat upp, kanske 70 ton. Planet kommer att offra en del av sin rörelseenergi på att skjuva och dra upp hål i väggen, resterande rörelsemängd kommer att slå sig ihop med de delar av väggen som slitits loss och fortsätta in i byggnaden, men med lägre hastighet.
Att planet inte fortsätter ut på andra sidan är helt naturligt. Dels har planet mindre rörelseenergi kvar, och dels (framför allt) kommer det att träffa en mycket större yta, eftersom det spridits ut till ett moln av bråte vid kollisionen med första väggen (eftersom det är så fragilt).
Jag ska väl även säga att jag är cynisk nog att tro att något sånt här faktiskt skulle kunna iscensättas, det vore ju inte första gången i världshistorien som folk attackerar sina egna för att få en ursäkt att anfall någon annan.
I det här fallet bekräftar ju dock konspirationstomtarnas filmer och bilder snarare den officiella versionen än tvärtom, bara att de kan för lite mekanik för att fatta det, så det är nog snarare för mycket hasch den här gången.
Dessutom skulle de naturligtvis inte fejka flygplan om de skulle iscensätta det, alldeles för stor risk att bli avslöjade, de skulle fjärrstyra in riktiga plan med riktiga människor i.
Som parentes kan jag nämna att jag i min ungdom gjorde lite experiment som delvis påminner om detta. Vi hade byggt en liten sprängladdning med elektrisk tändning (vem gör inte det som liten?

), och skulle testa den i polarens källare. Ställer den i ett rum, drar ut sladden till rummet brevid och skjuter av. När vi sedan inspekterade skadorna så hittade vi en ca 1 dm lång stump av tändtråden som hade kastats iväg av explosionen, intryckt nästan en cm i träet i taket som en snygg ormformad silhuett. En ca 1 mm tunn mjuk liten metalltråd hade alltså gått rakt igenom det mycket kraftigare materialet i taket med ett perfekt ingångshål som resultat. I de här sammanhangen har styvhet nästan ingen betydelse, det handlar om rörelseenergi och rörelsemängd.