Waze - rapportera nykterhetskontroll?

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Tog en promenad längs med Norr Mälarstrand igår och noterar att det är poliskontroll. Tar upp nallen för att rapportera i Waze-appen men ångrar mig och stoppar ner nallen i fickan igen.
Varför? Jo för det var blåskontroll. Hoppas varenda jäkel som åker drog- eller alkoholpåverkad bestämde sig för att ta bilen påverkad och åka just där den tidpunkten! :tungan

(Givetvis menar jag inte den sista meningen på riktigt då något skulle kunna hända på vägen dit. Men måtte idioter åka dit och jag kommer inte vara den som har på mitt samvete att denne blev varnad och körde ihjäl någon när han tog en annan väg på grund av att han använder Waze.)

Last edited:
En ren nykterhetskontroll skulle jag inte heller rapportera.

Det har jag aldrig sett göras heller på Waze, det som har rapporterats i min närhet är kamerabussen samt laser koll i buskarna.

De va bra de, fylledrullar o annat eftersökt folk som fastnar gör bara nytta.

Jag tycker att mobilappar som är avsedda att användas i trafiken är totalt förkastliga. Man ska inte använda sin telefon när man kör bil. När man gör det kör man precis lika dåligt som en rattfull. Jag har blivit påkörd två gånger av personer som tyckte att det var viktigare att hålla koll på mobilen än att hålla koll på körningen. Hade jag suttit på hojen istället för i bilen så hade jag varit död eller invalid idag.

Jag tycker att mobilappar som är avsedda att användas i trafiken är totalt förkastliga. Man ska inte använda sin telefon när man kör bil. När man gör det kör man precis lika dåligt som en rattfull. Jag har blivit påkörd två gånger av personer som tyckte att det var viktigare att hålla koll på mobilen än att hålla koll på körningen. Hade jag suttit på hojen istället för i bilen så hade jag varit död eller invalid idag.

Waze är en GPS.

Att den sedan är en App i mobilen gör väl inte att folk kör sämre än om dom hade en seprat GPS?

Jag har för mig att Waze har en funktion som gör att man inte kan skriva varningar och annat medans bilen är i rullning dessutom.

Men det finns många höns i trafiken oavsett telefoner/GPS eller andra störande element.

Waze är en GPS.

Att den sedan är en App i mobilen gör väl inte att folk kör sämre än om dom hade en seprat GPS?

Jag har för mig att Waze har en funktion som gör att man inte kan skriva varningar och annat medans bilen är i rullning dessutom.

Men det finns många höns i trafiken oavsett telefoner/GPS eller andra störande element.

Waze är mer än en ren GPS. En GPS ställer man normalt in innan man påbörjar resan. Dessutom sitter de fast monterade så att man inte har ena handen upptagen. Waze testade jag ett tag och då skulle man till exempel leta efter guldägg på kartorna.

Jag tror nog att man kör sämre om man ska dela sin uppmärksamhet mellan telefonen och trafiken.

Bra gjort att inte rapportera detta, jag rapporterar kanske 3/5 poliser jag ser, oftast endast om jv ser laser pistolen rapporterar jag dom, annars tycker jag att dom
Är bra att ha ute i trafiken just för nykter kontroller, sen att jag alltid har waze igång, dock har jag en fönster hållare till min iphone och varken smsar eller pillar på den
När jag kör

Waze är mer än en ren GPS. En GPS ställer man normalt in innan man påbörjar resan. Dessutom sitter de fast monterade så att man inte har ena handen upptagen. Waze testade jag ett tag och då skulle man till exempel leta efter guldägg på kartorna.

Jag tror nog att man kör sämre om man ska dela sin uppmärksamhet mellan telefonen och trafiken.

Jo, kan man inte prioritera mellan att leta karameller och cupcakes och att köra bil så kan det nog bli lite störande, men jag sätter telefonen i hållaren och sedan sitter den där tills jag kliver ut...

Pillandet inskränker sig till att svara om det ringer.

Jag varnar eller rapporterar inte en enda poliskontroll. Varför? Jo för kör du för fort så får du automatiskt blåsa. Och därmed har jag inte räddat en enda som tagit sig en stänkare. Sen om man får böter för fortkörning är ju självförvållat.

Jag varnar eller rapporterar inte en enda poliskontroll. Varför? Jo för kör du för fort så får du automatiskt blåsa. Och därmed har jag inte räddat en enda som tagit sig en stänkare. Sen om man får böter för fortkörning är ju självförvållat.

Då är Waze ingenting för dig :tungan

Jag tycker att det hör till undantagen att man får blåsa? :va

Sist jag fick blåsa var när dottern la upp en bredsladd längst hela avfarten från E4 precis när polisen körde förbi.

Hon övningskörde, utan skylt, vi hade inga handledarpapper eller övningskörningstillstånd med oss och lite fler små felaktigheter...

Dom konstaterade glatt, tja, ni verkar ju vara nyktra båda två i alla fall...

Jag förklarade att det var i princip det enda trafikbrottet jag hade nolltolerans på, poliserna tyckte att jag kunde försöka hålla dom andra reglerna också, i alla fall medans jag var övningskörningsledare...

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis