Vx800 - Blåryker när varm.

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej!

Har en Suzuki vx800 (intruder-motorn). Körde några testturer för att se att allt såg bra ut, besiktigade utan anmärkning. Inger konstigt, lugna turer på 2-3mil

Tänkte att jag skulle ta en längre tur och pressa den mer. Körde 4 mil ungefär, kunde inte se nåt konstigt. Körde hem den och ställde den på tomgång, märker att det ryker mycket ur ena avgasröret. Torrgasar och det ryker betydligt mer.

Den har alltid tickat/knackat endel och dragit olja "ibland".

Någon som har nån idé? Min spontana tanke är kolvringar och eventuellt annat i motorn som tagits stryk. Eller finns det nån förklaring som är enklare?

Funderar på om man ska laga, kränga billigt eller skrota :)
 
Last edited:
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
 
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
Helt normalt om pride mod Button är intryckt.

 
Tumregeln när man kör är väl
Blårök vid gaspådrag - kolvringar
Blårök vid gasavdrag - ventiltätningar
Och, vilket jag fick erfara,
Lützendimma bakom (i det här fallet) bilen - trasig kolv
 
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
Blå tycker jag. Jag tycker den går bra. Startar alltid, drar genom hela registret. Slitage ja, men på vad :)
Tumregeln när man kör är väl
Blårök vid gaspådrag - kolvringar
Blårök vid gasavdrag - ventiltätningar
Och, vilket jag fick erfara,
Lützendimma bakom (i det här fallet) bilen - trasig kolv
Det ryker mer när man gasar till snabbt och släpper av tycker jag. Ryker ingenting när den inte är varm. Ventiltätningar säger du... skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?

Kanske ska förtydliga att när jag säger ryker, då ryker det verkligen :) Tänk gas - släpp av "poff, rökmoln"
 
Last edited:
skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?
Tyvärr inte.
En tanke bara, har du kollat oljenivån i motorn.
Om du öppnar och tömmer evakueringsslangen från luftburken, kommer det olja då?
Hur långt har cykeln gått?

Symptomen du har lutar lite åt ventiltätningar ja.
 
Blå tycker jag. Jag tycker den går bra. Startar alltid, drar genom hela registret. Slitage ja, men på vad :)

Det ryker mer när man gasar till snabbt och släpper av tycker jag. Ryker ingenting när den inte är varm. Ventiltätningar säger du... skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?

Kanske ska förtydliga att när jag säger ryker, då ryker det verkligen :) Tänk gas - släpp av "poff, rökmoln"
Låter som ventiltätningar, börja med en ventiljustering bara för att utesluta det men för att byta tätningar är det toppen av som gäller.
 
-Om du öppnar och tömmer eevakueringsslangen från luftburken, kommer det olja då?

Ska kolla det. Den är inte överfylld om det var det du tänkte på + den drar olja om man pressar den.

Den har gått 5600mil, så inte ny direkt :)
Kan ni förklara varför det lutar åt ventiltätningar snarare än t.ex. kolvringar?

Är inte rädd för att pilla med saker även om mina kunskaper är begränsade (Motormässigt är väl det mest avancerade jag gjort bytt topp på en Volvo 940 typ...). Så länge inte delarna drar iväg.
 
Hur menar du att en ventiljustering påverkar tätningarnas funktion?
Det gör jag inte, tänkte mer om väldigt tight ventilspel kan ge liknande symptom men då lär väl iofs ventilerna ha bränt ganska omgående...
Så kanske lite önsketänkande å TS vägnar.
 
Självklart, om du bryter en arm behöver du ju inte gipsa båda :brinnerup
Det låter ju inte alltför omfattande. Tänkte mest på att Ts var inne på att skrota hojen, detta borde kunna repareras med en måttlig arbetsinsats. Byta kolvringar på en cylinder kan väl inte kosta så mycket.
 
Last edited:
Tycker också det låter som dåliga ventiltätningar. Vet inte hur det är på hojar men på gamla bilar kunde man byta tätningar utan att lyfta på cylinderhuvudet.
Man köra in tryckluft via en nippel i tändstiftshålet och plockar sedan bort vipparmsbryggan. Då kommer man åt ventilbrickan och knaster så att man kan ta bort ventilfjädern utan att ventilen trillar ner.
Sedan är det bara att byta ventiltätningen.
Vet inte om man fortfarande gör så, men det var vanligt förr.
 
Kan man se på tärningarna på något sätt om de läcker?

Tänker att jag tar av och kikar på den sidan det ryker vid tillfälle. Frågan är om det blir i år eller nästa.

Kan man fixa det utan att ta bort toppen så slipper man ny packning och grejer, så det vore ju bra. Får googla lite på det.

Ska toppen ändå av så kommer jag kolla kolvar, lager och cylindrar och minst byta kolvringar när man ändå har isär det. Det är här jag är rädd att det kan springa iväg i kostnader :)

Men det är många som tror på ventiltätningar nu, så jag sätter nog mitt hopp till det!
 
Kan man se på tärningarna på något sätt om de läcker?

Tänker att jag tar av och kikar på den sidan det ryker vid tillfälle. Frågan är om det blir i år eller nästa.

Kan man fixa det utan att ta bort toppen så slipper man ny packning och grejer, så det vore ju bra. Får googla lite på det.

Ska toppen ändå av så kommer jag kolla kolvar, lager och cylindrar och minst byta kolvringar när man ändå har isär det. Det är här jag är rädd att det kan springa iväg i kostnader :)

Men det är många som tror på ventiltätningar nu, så jag sätter nog mitt hopp till det!
Är du händig och kan trycksätta cylindern med tryckluft så kan du byta tätningar genom att ta bort vipparm och ventilfjäder.
Det kan bli trångt men med lite tålamod så..
 
By the way, jag har Suzukis originalverktyg för att justera ventilspel (den gula med furkant i änden) :tummenupp
 
Är du händig och kan trycksätta cylindern med tryckluft så kan du byta tätningar genom att ta bort vipparm och ventilfjäder.
Det kan bli trångt men med lite tålamod så..
Behövs ingen tryckluft. Använd snöre.
Dra ned kolven i nedre läget, d v s slutet av insugstakten, mata in ett mjukt o fint snöre som inte smular genom tändstiftshålet, dra runt så motorn komprimerar snöret.
Byt tätningar, upprepa om fler än en cylinder.
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top