VW Polo bra andrabil?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Måste skaffa en andrabil kollat på Polo 14500 för en -98
19000 mil.
Vad säger den samlade kunskapen på SH?

Bra bil, vill du vara säker på att den funkar, byt kamrem och vattenpump.
Om du inte har dokumentation på att det är gjort.

funkar helt ok. se upp för rost (mycket rost) i golv bara.
i övrigt en väldigt lätt mekad bil. finns inget som är svårt på en sådan.

Bara att handla. Den enda bil jag ägt som aldrig har strulat någonting. :tummenupp
Man behöver nog egentligen bara kolla rosten.

För att gå emot folket lite.. Har haft en polo -03 och grannen har en -9X och båda våra bilar har varit bland det mest struliga jag varit med om.. Vet inte om det är standard för polo men jag skulle inte köpa en igen..

Jag har en polo -98 som köptes 2004, och den bara går och går. Rena pansarvagnen. Mycket ekonomisk att äga. Min börjar stötdämparna ge upp på nu (med all rätt efter mycket grusvägsåka), men motorn går fortfarande som en klocka liksom ACn.

Äger ingen Polo själv, har aldrig gjort och kommer aldrig göra men jag har en polare som har en, eller rättare sagt hans flickvän.

Det som har gått sönder hittils är väl bensinpump, 2 eller 3 hjullager (kommer inte riktigt ihåg), 2 drivknutar, låsmekanismen i förardörren, elhissarna och det jag hörde sist var att ytterligare ett hjullager var på gång att ge sig och att stötdämparna är dåliga. Jo just det, motorn knackar något så fruktansvärt så första gången jag hörde polaren komma körandes i den så trodde jag att det var en diesel men det var det inte. :gnissla

Tror det är en -00 som har rullat runt 12 - 13000mil och är fullservad.

Tysk kvalitet. :Bugar

Vad drar en sån dära nyare variant av Polo per mil?

Jag hade en 1991 i 2.5 år utan större problem :yoparty

Föbaskat bekväma och trevliga polo i gämförelse med andra bilar i samma klass. Har väl samma problem som andra gamla folkor att extrautrustningen kapitulerar med tiden kanske, annars bra.

Om det är busen med 1,4 liter motorn så byt kamrem samt WP som en tidigare talare sade. Annars är dom i stort sett helt bulletproof! Rullar många av dem på vägarna men har sällan in några av dem på jobbet

Bara å köpa :)

Föbaskat bekväma och trevliga polo i gämförelse med andra bilar i samma klass. Har väl samma problem som andra gamla folkor att extrautrustningen kapitulerar med tiden kanske, annars bra.

Bytte min polo mot en mini cooper.. Där kan vi prata bekväm å trevlig, polon är inte i närheten.

Bytte min polo mot en mini cooper.. Där kan vi prata bekväm å trevlig, polon är inte i närheten.

Den har jag ingen aning om, men gämför man polon mot liknande årsmodell/pris av tex fiesta, corsa, & japaner, så är polon väldigt överlägsen. :)

lyft

och vad drar era polos då?
på blocket drar alla 0,55 men vad är sanningen?

Varför polo när Skoda Felicia och Seat Ibiza och Toledo är typ samma bil till halva priset? ;)

min polo 99 1,6 liter drog ca 0,55 landsväg, grovt uppskatat.
kamremmen poffade vid 19500.

annars inget strul förutom att jag fick en ispropp en gång - vet inte kvaliteten på glykolet som var i. det va med en tår i ögat men promenerade e4an til närmsta avfart - gillade den bilen.

Farsans gamla 1.3:a drog väl 0.6 ungefär, nyare polos man kört som är större med mer motor runt 0.7 jo.

Varför polo när Skoda Felicia och Seat Ibiza och Toledo är typ samma bil till halva priset? ;)

Jo det finns alternativ, bara de drar lite soppa.

Vilket jag inte tycker Polon gör baserat på era uppgifter här, men de e klart, gör den det i stan / kallstart så är det ju helt ok.
min Vectra drar 0.7 på landsväg men över 1 i stan/kallstart.

Ska lägga en massa mil i sommar och vill får tag i nått löjligt bensinsnålt,
och bilen får eg se ut hur som helst, men gärna hålla ihop hyfsat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT