VW Polo 16V 1.4 -97, högt HC och CO-värde

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Historia:

Bilen underkändes på besiktning #1 för högt CO, HC och lambdavärde. Lambdavärdet berodde troligtvis på en läcka före katalysatorn, och det fixade sig när jag bytte downpipe, flexskavar och katalysator.

Motorn är en 100hk 1390cc 4v-maskin med Magneti Marelli-sprut (gud, varför?). Den drar lite, men inte mycket olja, så det kan troligtvis inte förklara de höga avgasvärden den uppvisar.

Det som är bytt inför besiktning #2 är följande:

* katalysator (ny originaldel) inkl flexskarvarna mellan katalysator och övre grenrör
* lambdasond (ny originaldel, Bosch)
* tändkablar med tändhattar (nya originaldelar)
* fördelarrotor (fördelarlocket kontrollerat friskt)
* tändstift
* luftfilter
* olja + filter

Det finns inga luftläckor vare sig före eller efter katalysatorn. Vevhusventilationens backventil är kontrollerad för funktion, och motorn når korrekt arbetstemperatur. För 1 år sedan byttes och kalibrerades även nytt spjällhus

Motorn går jämnt och fint, soppaförbrukningen är som förväntat, enda skillnaden efter katalysatorbytet är att maskinen är extremt slö, och momenttoppen runt 4400rpm är helt borta, dvs som man kanske kan förvänta sig med en ny, trång katalysator som bromsar gaserna..

Idag var jag inne på ombesiktning, och fick nerslag på högt HC och CO-värde, lambdavärdet var däremot spot-on 1.000

HC = 200,
CO = 0.90

Detta med enbart 95-oktan i tanken.

Jag planerar nu att köra bilen till skroten om ingen kan komma med ett tips om saker jag kan testa utan tillgång till mekutrymme eller verktyg då jag befinner mig i fel ände av en pendlingsperiod, och kommer att tvingas köra bilen sista rundan upp till där jag kan ställa den med körförbud..

Jag funderar på om det kan vara värt en till besiktningskostnad att testa att tanka 50% E85, men jag vill ha lite mer teoretiskt på fötterna innan jag gör det - finns det ens en chans att det löser någonting?
 
Ja, E85 funkar men 50% tror jag kan göra att bilen börjar gå ojämnt och troligen kommer ditt lambda bli för högt för jag tror inte att lambdaregleringen kommer kompensera tillräckligt mycket.

Men testa 50% och spara utrymme i tanken så att du kan pytsa in mer bensin ifall motorn går ojämnt.
 
Är du säker på att det kan göra något i rätt riktning på HC/CO? Jag försökte med just det vid förra besiktningen (fick lov att åka en runda för att värma bilen, så tankade i 50-60% E85 och körde tillbaka för ny mätning), och då steg HC, CO, samt lambda (även om lambda höll sig inom ramarna men på marginalen).

Ja, E85 funkar men 50% tror jag kan göra att bilen börjar gå ojämnt och troligen kommer ditt lambda bli för högt för jag tror inte att lambdaregleringen kommer kompensera tillräckligt mycket.

Men testa 50% och spara utrymme i tanken så att du kan pytsa in mer bensin ifall motorn går ojämnt.
 
Är du säker på att det kan göra något i rätt riktning på HC/CO? Jag försökte med just det vid förra besiktningen (fick lov att åka en runda för att värma bilen, så tankade i 50-60% E85 och körde tillbaka för ny mätning), och då steg HC, CO, samt lambda (även om lambda höll sig inom ramarna men på marginalen).

Ja, en motor som går magert släpper ut mindre HC och CO. Med E85 kommer din motor gå så magert att regleringen tror att nåt är fel och då slutar den lambdareglera och går istället in och bara följer mappen med resultatet att din motor går magert.

Etanol har dessutom en högre H/C, dvs andel väte mot kol, dvs det blidas mer H2O och mindre CO2 jämfört med bensin.

Finns inget som talar för att HC och CO skulle öka med E85.
http://www.team-integra.net/images/...61DC15A96D/articles/sak/ResizeofSmogChart.jpg

Men om det verkligen är vad som hände så undrar jag om du har kollat att tändningen är rätt inställd?
 
Tja, då det krävs verkstadsbesök med speciell VAGCOM-vagn för min bilmodell har jag inte kollat över att tändgivaren står rätt då det blir så komplicerat när det kräver speciella instrument. Jag har dock besiktigat bilen innan med samma läge på tändgivaren utan att sedan dess ha skruvat loss något i dess närhet.

Visst borde väl HC och CO-halten öka även om det misständer eller inte förbränner fullständigt? Exempelvis ändgaserna i squishytorna borde väl gå igenom helt oförbrända, dvs kassa vev/ramlager eller knackskador på topplock/kolvtoppar borde kunna öka halten en aning?

Tror det här är sista gången jag äger en högtrimmad sugmotorbil med vassa kammar från fabrik, det förskjuter ju inte direkt sannolikheten för korrekta avgasvärden i rätt riktning om man säger så - har i princip aldrig haft stadig gång på tomgång på den här eller min förra bil (trimmad 205GTI).
 
Ja, tänder det inte alls så blir i princip allt utsläpp på den cylindern HC, men jag tror mer att den kanske bara tänder lite sent.

Stora spalter ger HC och CO men inte rejält stora spalter för då går flamman ner i spalten och förbränner HC.

Stroboskoplampa finns ju billigt på Biltema.
 
Ja, tänder det inte alls så blir i princip allt utsläpp på den cylindern HC, men jag tror mer att den kanske bara tänder lite sent.

Stora spalter ger HC och CO men inte rejält stora spalter för då går flamman ner i spalten och förbränner HC.

Stroboskoplampa finns ju billigt på Biltema.

Vad hjälper stroblampa med elektronisk insprutning? Den kommer ju dansa runt som en galen i tändmappen när den snurrar på tomgång. Folkvagns metod (om jag minns rätt) är att ställa sprutet i ett läge med fix förtändning, sedan låta sprutet mäta in ett visst gradtal medans man vrider på fördelarbasen.
 
Strulande Mazda för något år sen hjälptes av en ny pump, hög hc och allt bytt som du gjort, bytte till slut pumpen och hejsan hoppsan, förutom godkänd besiktning även piggare och gladare. :)
 
Vad hjälper stroblampa med elektronisk insprutning? Den kommer ju dansa runt som en galen i tändmappen när den snurrar på tomgång. Folkvagns metod (om jag minns rätt) är att ställa sprutet i ett läge med fix förtändning, sedan låta sprutet mäta in ett visst gradtal medans man vrider på fördelarbasen.

Varför blandar du in sprutet i tändningen?
Man mäter tidpunkten när tändstiftet ger gnista med stroboskoplampan. Och tändtidpunken ska inte dansa runt på tomgång.

När under cykeln som bränslespridarna är öppna är nästa irrelevant.
 
Ok, jag förtydligar.

Sprutboxen styr både gnista och bränslespridare. Jag vet by fact att den här styrboxen fladdrar runt något vansinnigt på "stabil" tomgång (den har servospjäll som styr spjället för att hålla konstant tomgång), efter att ha lekt med det här läste jag på hur man "ska" göra för att kalibrera in kamaxelgivaren (som sitter på fördelarlockets bas), och det måste göras med VAGCOM och särskild procedur som låser tändniningen i en statisk, varvtals och tps-oberoende vinkel, vilket den absolut inte har vid vanlig drift.

Varför blandar du in sprutet i tändningen?
Man mäter tidpunkten när tändstiftet ger gnista med stroboskoplampan. Och tändtidpunken ska inte dansa runt på tomgång.

När under cykeln som bränslespridarna är öppna är nästa irrelevant.
 
Ok, jag förtydligar.

Sprutboxen styr både gnista och bränslespridare. Jag vet by fact att den här styrboxen fladdrar runt något vansinnigt på "stabil" tomgång (den har servospjäll som styr spjället för att hålla konstant tomgång), efter att ha lekt med det här läste jag på hur man "ska" göra för att kalibrera in kamaxelgivaren (som sitter på fördelarlockets bas), och det måste göras med VAGCOM och särskild procedur som låser tändniningen i en statisk, varvtals och tps-oberoende vinkel, vilket den absolut inte har vid vanlig drift.

Men det förhindrar dig väl inte från att koppla en stroboskoplampa på tändkabeln?
 
Men det förhindrar dig väl inte från att koppla en stroboskoplampa på tändkabeln?

Visst kommer jag att se när gnistan slår, men vad ska jag med det till om jag 1. inte vet vilken vinkel den tror att det sker vid, 2. inte får en stabil visning? Vad kan jag överhuvudtaget hoppas kunna få ut av det?
 
Visst kommer jag att se när gnistan slår, men vad ska jag med det till om jag 1. inte vet vilken vinkel den tror att det sker vid, 2. inte får en stabil visning? Vad kan jag överhuvudtaget hoppas kunna få ut av det?

Har du ingen markering så kan du ju förslagsvis ta en tuschpenna och märka upp TDC på remskivan och en sådär 10 CAD BTDC. Ligger du någorlunda nära 10 CAD BTDC så har du uteslutit det problemet.

Och du kan vara lugn för att tändläget är stabilt och inte hoppar i någon utsträckning som skulle påverka din mätning.
 
Visst har den en liten tramsrem mellan kammarna ? Tänkte om de står fel inbördes, med lite mycket överlappar överlapp så blir det lite mer hc
 
Å kammen sitter rätt mot veven? Missade kanske info om det i textmassan.

Jag tänkte också på det och det på grund av jag hade samma problem med min förra bil.

Felet på den var att den satt en kugg fel. Resultatet blev att den vandrade på tomgången och med den så följde HC-halten som gick från godkänt till som högst 280.
Som vanligt så var det inte första punkten på felsökningslistan :huvet
 
Som kommentar till tidigare frågor om kamrem, så driver en ensam rem två kammar på den här motorn (det är fel i meca:s skisser).

Borde inte soppaförbrukningen ha rört sig om en av kammarna hade kuggat? Jag har på decimalen samma förbrukning som alla tidigare tankningar med den körcyklen jag kör (extremt predikterbart då jag enbart långpendlar med bilen).
 
Kolla undertrycksslangen mellan bromskraftsförstärkaren och insuget
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top