zilog
Mr. Hardtechno
Historia:
Bilen underkändes på besiktning #1 för högt CO, HC och lambdavärde. Lambdavärdet berodde troligtvis på en läcka före katalysatorn, och det fixade sig när jag bytte downpipe, flexskavar och katalysator.
Motorn är en 100hk 1390cc 4v-maskin med Magneti Marelli-sprut (gud, varför?). Den drar lite, men inte mycket olja, så det kan troligtvis inte förklara de höga avgasvärden den uppvisar.
Det som är bytt inför besiktning #2 är följande:
* katalysator (ny originaldel) inkl flexskarvarna mellan katalysator och övre grenrör
* lambdasond (ny originaldel, Bosch)
* tändkablar med tändhattar (nya originaldelar)
* fördelarrotor (fördelarlocket kontrollerat friskt)
* tändstift
* luftfilter
* olja + filter
Det finns inga luftläckor vare sig före eller efter katalysatorn. Vevhusventilationens backventil är kontrollerad för funktion, och motorn når korrekt arbetstemperatur. För 1 år sedan byttes och kalibrerades även nytt spjällhus
Motorn går jämnt och fint, soppaförbrukningen är som förväntat, enda skillnaden efter katalysatorbytet är att maskinen är extremt slö, och momenttoppen runt 4400rpm är helt borta, dvs som man kanske kan förvänta sig med en ny, trång katalysator som bromsar gaserna..
Idag var jag inne på ombesiktning, och fick nerslag på högt HC och CO-värde, lambdavärdet var däremot spot-on 1.000
HC = 200,
CO = 0.90
Detta med enbart 95-oktan i tanken.
Jag planerar nu att köra bilen till skroten om ingen kan komma med ett tips om saker jag kan testa utan tillgång till mekutrymme eller verktyg då jag befinner mig i fel ände av en pendlingsperiod, och kommer att tvingas köra bilen sista rundan upp till där jag kan ställa den med körförbud..
Jag funderar på om det kan vara värt en till besiktningskostnad att testa att tanka 50% E85, men jag vill ha lite mer teoretiskt på fötterna innan jag gör det - finns det ens en chans att det löser någonting?
Bilen underkändes på besiktning #1 för högt CO, HC och lambdavärde. Lambdavärdet berodde troligtvis på en läcka före katalysatorn, och det fixade sig när jag bytte downpipe, flexskavar och katalysator.
Motorn är en 100hk 1390cc 4v-maskin med Magneti Marelli-sprut (gud, varför?). Den drar lite, men inte mycket olja, så det kan troligtvis inte förklara de höga avgasvärden den uppvisar.
Det som är bytt inför besiktning #2 är följande:
* katalysator (ny originaldel) inkl flexskarvarna mellan katalysator och övre grenrör
* lambdasond (ny originaldel, Bosch)
* tändkablar med tändhattar (nya originaldelar)
* fördelarrotor (fördelarlocket kontrollerat friskt)
* tändstift
* luftfilter
* olja + filter
Det finns inga luftläckor vare sig före eller efter katalysatorn. Vevhusventilationens backventil är kontrollerad för funktion, och motorn når korrekt arbetstemperatur. För 1 år sedan byttes och kalibrerades även nytt spjällhus
Motorn går jämnt och fint, soppaförbrukningen är som förväntat, enda skillnaden efter katalysatorbytet är att maskinen är extremt slö, och momenttoppen runt 4400rpm är helt borta, dvs som man kanske kan förvänta sig med en ny, trång katalysator som bromsar gaserna..
Idag var jag inne på ombesiktning, och fick nerslag på högt HC och CO-värde, lambdavärdet var däremot spot-on 1.000
HC = 200,
CO = 0.90
Detta med enbart 95-oktan i tanken.
Jag planerar nu att köra bilen till skroten om ingen kan komma med ett tips om saker jag kan testa utan tillgång till mekutrymme eller verktyg då jag befinner mig i fel ände av en pendlingsperiod, och kommer att tvingas köra bilen sista rundan upp till där jag kan ställa den med körförbud..
Jag funderar på om det kan vara värt en till besiktningskostnad att testa att tanka 50% E85, men jag vill ha lite mer teoretiskt på fötterna innan jag gör det - finns det ens en chans att det löser någonting?