VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Nu börjar dom första oberoende testerna av samtliga modeller att dyka upp, och till vår stora förvåning så verkar bilarna bli sämre utan fusket. Enbart VW verkar vara förvånade över detta, dom fuskade alltså inte bara för att det var kul?

http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/
http://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-bilarna-blev-samre-efter-service/

Tänker inte låta dom "fixa" min.

Eventuellt får du inte välja om dom ska "fixa" eller inte, då finns ju alternativet att chippa den.

IOM att det inte bara är dig, utan även staten dom lurar med fusket kan det nog bli tvångs-fixat på nästa service.

En bekant köpte en bil som var "chippad" med omprogrammering av orginalboxen och fick igen den betydligt tröttare efter en service, dom hade uppgraderat mjukvaran i boxen för att det hade kommit en nyare version.
 
Eventuellt får du inte välja om dom ska "fixa" eller inte, då finns ju alternativet att chippa den.

IOM att det inte bara är dig, utan även staten dom lurar med fusket kan det nog bli tvångs-fixat på nästa service.

En bekant köpte en bil som var "chippad" med omprogrammering av orginalboxen och fick igen den betydligt tröttare efter en service, dom hade uppgraderat mjukvaran i boxen för att det hade kommit en nyare version.

Nästa gång den kommer in till VAG för service? Då blir det när det inte längre är jag som är ägare...

Tvingar staten in mig till service eller tvingar min märkesoberoende firma att installera "rättad" mjukvara blir det ju värre... :3freak
 
Nästa gång den kommer in till VAG för service? Då blir det när det inte längre är jag som är ägare...

Tvingar staten in mig till service eller tvingar min märkesoberoende firma att installera "rättad" mjukvara blir det ju värre... :3freak

Teoretiskt sett så pluggar dom ju in OBD sladden vid varje besiktning, så dom skulle ju kunna kolla att "rätt" programvara är installerad för att uppfylla avgaskraven, men jag tror inte det kommer att bli så.
 
Teoretiskt sett så pluggar dom ju in OBD sladden vid varje besiktning, så dom skulle ju kunna kolla att "rätt" programvara är installerad för att uppfylla avgaskraven, men jag tror inte det kommer att bli så.

Dom tar ju lambda och tungmetall prov i auspuffet, eller får de inte reda på vad de behöver där? :va
 
Dom tar ju lambda och tungmetall prov i auspuffet, eller får de inte reda på vad de behöver där? :va

Nej, det är skillnad på att stå still och faktiskt köra en motor.

Och dom mäter inga tungmetaller, och det är inte heller relevant eftersom sånt inte har med förbränningen att göra. En blypartikel i bensinen resulterar i en blypartikel ut ur avgasröret, kan varken förbrännas eller bildas i en motor.

På en bensinmotor mäter dom CO och HC, samt O2 vilket kan räknas om till lambda.
På en diesel mäter dom röken.

De borde även mäta NOx men av någon anledning gör dom inte det.
 
I ett vackert brev undertecknat av någon höjdare på VW bedyras att åtgärden inte innebär någon som helst skillnad på bilen i övrigt annat än att den kommer uppfylla alla miljökrav..

Men varför i helvete började ni ens manipulera mjukvaran då? Klart som fan att det är av en annan anledning än att det fanns folk som hade alldeles för lite att göra. Tack Teknikens Värld för att ni bevisade mig rätt... Men jag är inte överraskad..

Direkt när brevet damp ned ringde jag till verkstaden och frågade om åtgärden var tvingande eller om jag kunde vägra. Svaret var att den är frivillig och om jag nekar så gör dom det inte.

Blir den tvingande får dom köpa tillbaka biljäveln för jag har ingen skuld i detta och ska därför inte straffas. Skicka räkningen till tyskarna.
 
Hoppas för övrigt på att journalisterna inte släpper det här nu utan börjar föra ett jävla liv för nu snackar vi bedrägeri.
 
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D
 
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Fast pumpar du in luften tillräckligt nära avgasventilen där det är varmt så får du ju även en efterförbränning av CO till CO2 som är betydligt miljövänligare även om modeordet just nu är CO2.
 
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Det där hade väldigt många bilar. Det sker helt enkelt en efterförbränning då, det handlar inte om att "spä ut" avgaser...
 
Det där hade väldigt många bilar. Det sker helt enkelt en efterförbränning då, det handlar inte om att "spä ut" avgaser...

Nja, man hävdar väl att det sker en efterförbränning, men i praktiken spelar det ju ingen roll, det är för att få ner värdet längst bak i röret, vilket man får om man spär ut avgaserna med friskluft.

Det konstiga är att det är inte godkänt att eftermontera en luftpump för "efterförbränning" själv på en bil, det vet jag en som gjorde men besiktningen godtog inte förklaringen om "efterförbränning" den gången.

Antingen fungerar det oavsett om det sitter fabriksmonterat på en Mercedes eller eftermonterat på en trimmad Cuda, eller så var det bara ett smart sätt att fuska som inte längre godtas.
 
Nja, man hävdar väl att det sker en efterförbränning, men i praktiken spelar det ju ingen roll, det är för att få ner värdet längst bak i röret, vilket man får om man spär ut avgaserna med friskluft.

Det konstiga är att det är inte godkänt att eftermontera en luftpump för "efterförbränning" själv på en bil, det vet jag en som gjorde men besiktningen godtog inte förklaringen om "efterförbränning" den gången.

Antingen fungerar det oavsett om det sitter fabriksmonterat på en Mercedes eller eftermonterat på en trimmad Cuda, eller så var det bara ett smart sätt att fuska som inte längre godtas.

Avgaskraven är ju angivna i g/km och det lurar du inte med en luftpump. Man räknar alltså även fram massflödet över motorn när bilarna ska godkännas.

Bilprovningen felsöker ju bara så vad dom mäter kan du ju inte använda som referens.
 
Avgaskraven är ju angivna i g/km och det lurar du inte med en luftpump. Man räknar alltså även fram massflödet över motorn när bilarna ska godkännas.

Bilprovningen felsöker ju bara så vad dom mäter kan du ju inte använda som referens.

Nja, inte på så gamla bilas som 70-80 tals Mercedes, och den trimmade Cudan, där mäts % CO2 längst bak i röret, och på Mercedes var det godkänt att späda med friskluft men tydligen inte på Cudan.

Men det är inte fusk om ett stort bilföretag gör det på hundratusentals bilar, bara om en raggarjävel gör det själv på en bil som körs ett par hundra mil på sommaren....
 
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Renault och Fiat ligger väl lite pyrt till pga avgasfusk med, och åtminstone Renault har hållit på längre än det som VW åkte dit på.
 
Renault och Fiat ligger väl lite pyrt till pga avgasfusk med, och åtminstone Renault har hållit på längre än det som VW åkte dit på.

Det ryktades väl om Volvo med?

Jag skulle tro att gräver man så är det nog nästan alla, för det är ju inte så att VW har varit skitsmarta här och ingen annan har kommit på tanken...

Dom har nog bara dragit en djup jävla suck och sagt "nu har vi gjort allt som är tekniskt möjligt utan att tappa prestanda eller att fuska på provet..."

Sedan har dom där sista orden ekat ett tag i rummet.
 
Lite har VW lirat i en egen liga; för när tex Teknikens Värld och ViBilägare testat den verkliga förbrukningen så har VAG-bilarna avvikit mest från uppgiven bränsleförbrukning. Minst har Toyotas hybrider avvikit.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top