VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Lite för många negationer där för att jag ska fatta vad du menar men VW är ingalunda ensamma om detta och inom fordonsindustrin det är ingen hemlighet att det går till på det här viset.

Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Vidare kan man ju undra vad som händer härnäst? Blir det fler bolag som hängs ut? Blir det fler länder som ger sig på VW? Sydkorea har ju redan hunnit ut och peka finger.
Tveksamt om man vill äga några fordonsaktier över huvud taget, eller ens bolag som har anknytning till fordonsindustrin den närmaste tiden för det kan vara så att någon just öppnat Pandoras box här.
 
Rätt intresant att de bilar jag kört med lägst snittförbrukning / effekt / drivlina och storlek på fordon har varit VAG kärror.. och så bmw. Med andra ord de bilar jag haft lättast att nå sin "annonserade" förbrukning?!
 
Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Intressant syn på det hela. Den växeln hade jag inte ens i åtanke. Ganska riskabelt att leka med elden på det viset för interna stridigheter dock.

Volvo menar att "vi gör ABSOLUT inte så här". Är det någon som vill sänka koncernen för ett hostile takeover? OBS! Jag menar inte att Volvo skulle ligga bakom!

Fordonsaktier är nog som du säger lika stabila som nitroglycerin i dagsläget...
 
Förbrukning behöver inte nödvändigtvis höra ihop med utsläpp

VAG har klarat kraven för miljö-tjosan på sina dieselbilar utan urea, som många andra nyttjar i scr katalysator för att dämpa NOx. Konkurrenter har kliat sig i hårfästet. Hur sjutton gör de? Nu får det sin förklaring...

Till my 2015/2016 har vag av en händelse infört adblue på dessa modeller. De har kanske känt på sig att det börjar brinna och hoppats att de tidigare bilarna inte skulle märkas....

Ett oavsett mycket uträknat beteende. 11milj bilar är bluffade enligt vag själva. Det är fan inte lite. Ska de börja uppgradera alla med adblue, därtill alla stämningar, böter, fallande trovärdighet och försäljning.
"Kan påverka årsresultatet. " no shit sherlock.
 
Last edited:
Lite för många negationer där för att jag ska fatta vad du menar men VW är ingalunda ensamma om detta och inom fordonsindustrin det är ingen hemlighet att det går till på det här viset.

Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Vidare kan man ju undra vad som händer härnäst? Blir det fler bolag som hängs ut? Blir det fler länder som ger sig på VW? Sydkorea har ju redan hunnit ut och peka finger.
Tveksamt om man vill äga några fordonsaktier över huvud taget, eller ens bolag som har anknytning till fordonsindustrin den närmaste tiden för det kan vara så att någon just öppnat Pandoras box här.

Jag skulle väl misstänka att USA har ett intresse av att hjälpa inhemsk fordonstillverkning... Det händer ju ganska ofta att utländska bolag blir pungslagna i det amerikanska rättssystemet.

Och om det inte står fler på tur efter WV så anar iaf jag bakomliggande fulugglor i mossen. WV är inte sämre än någon annan tillverkare på att bygga motorer, så de andra bör sitta lite nervöst just nu. För att inte tala om att det finns data som visar på en viss "testcykeloptimering" för alla fordonstillverkarna i Europa...
 
Rätt intresant att de bilar jag kört med lägst snittförbrukning / effekt / drivlina och storlek på fordon har varit VAG kärror.. och så bmw. Med andra ord de bilar jag haft lättast att nå sin "annonserade" förbrukning?!

Emissionstesterna körs enligt en förutbestämd körcykel. Man låter därför motorstyrningen att styra motorn till att gå miljövänligt tills man säkerställt att den inte är inne i ett emissionsprov.

Så snart motorstyrningen försäkrat sig om att den inte testas så går den in i annan map som är miljövidrigare men kan ge dig bättre bränsleekonomi vid lugn körning och kraftfullare motor när du trampar ner pedalen.

Hela fordonsindustrin säger att så gör alla andra men inte vi.... Joråsåatte... Mitt råd är att sälj dina fordonsaktier. skf, ssab etc ...eller förresten sälj allt som heter aktier!
 
Förbrukning behöver inte nödvändigtvis höra ihop med utsläpp

VAG har klarat kraven för miljö-tjosan på sina dieselbilar utan urea, som många andra nyttjar i scr katalysator för att dämpa NOx. Konkurrenter har kliat sig i hårfästet. Hur sjutton gör de? Nu får det sin förklaring...

Till my 2015/2016 har vag av en händelse infört adblue på dessa modeller. De har kanske känt på sig att det börjar brinna och hoppats att de tidigare bilarna inte skulle märkas....

Ett oavsett mycket uträknat beteende. 11milj bilar är bluffade enligt vag själva. Det är fan inte lite. Ska de börja uppgradera alla med adblue, därtill alla stämningar, böter, fallande trovärdighet och försäljning.
"Kan påverka årsresultatet. " no shit sherlock.

Kör man med urea efterbehandling så eldar man tidigt i dieselmotorn och producerar mycket NOx men lite rök. NOx reduceras sedan med urea.

Alternativ två är att man eldar sent och då får man mycket rök men slipper NOx och då använder man istället partikelfilter för att ta ner röken.

Eller så försöker man med nåt mitt i mellan.
 
Mig veterligen är nox det som Kalifornien siktat in sig på?

Hur som haver, av nån anledning skiljer resultatet med verkligheten...
 
Såhär har väl hojtillverkare gjort tämligen officiellt ganska länge, fast med ljud? Exup mm har ju en förmåga att få hojen att gå tystare precis vid varvtalen man mäter vid, och sen är det fritt blås över det.
 
Såhär har väl hojtillverkare gjort tämligen officiellt ganska länge, fast med ljud? Exup mm har ju en förmåga att få hojen att gå tystare precis vid varvtalen man mäter vid, och sen är det fritt blås över det.

Eller så är de (måste ju va??) tjenis med godkännande organ, för hur fasiken får man annars en ny hoj typad med 109dB i hela Europa?!?
 
Är väl bara en del av problemen som vw har,deras motorer i övrigt håller ju lika länge som en snöboll i helvetet med haverier till höger och vänster men likväl envisas folk med att köpa skiten...
 
Men deras DSG-lådor är det ju inget fel på!

Eller jo, de var väl ingen höjdare de heller... :glömdet
 
Är nog många tillverkar som svettas nu. 18 miljarder dollar riskerar VW och det enbart för USA-sålda bilar, totalt 11 miljoner bilar ska vara "drabbade".

Att VW "drabbades" av första smällen är nog för att dom är nästan ensamma om att sälja personbilar med diesel i USA, dom flesta andra tillverkare säljer bara bensinmotorer på den marknaden. Att motorer känner av exempelvis EU-körcykeln och går snålare där än i normal körning har det snackats om i fem-tio år så det är inget nytt där. Men det är ju en sak att gå lite snålare och en annan sak att helt stänga av exempelvis kvävereningen.

Gäller ju även mobiltelefoner. Blev ju visst skri när det avslöjades att exempelvis Samsung enbart lät CPUerna gå med full fart om programmet dom körde var med i en viss lista på ett gäng testprogram. Korkat nog låg listan i klartext i någon fil i systemet.
 
Jag retar mig mest på att Rapport kallade VW-ägare för "folkvagnägare". Trodde det var ett uttryck som har legat på hyllan sen 70-talet.

Börja översätta Volvo och Audi också, kanske?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top