VW-buss med DSG-låda?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag bestämde mig för att fortsätta med min husbil och släp. Men uppgraderade mig till ett rejält stort skåpsläp som rymmer det jag behöver och lite till.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så är det naturligtvis. Men det där med massor av för konsumenten dyra fel och folk bara fortsätter att köpa... Reklam?

Görs förresten Toyota Hiace fortfarande? Burkig, men har väl aldrig ens gått sönder...
Heter den inte Proace nu?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bumpar tråden med familjens nya åk (inte den bilen men en likadan med 2900 mil på mätaren). "Limo" sa sönerna medan dottern mumlade "likbil"....:hihi:hihi Iofs "bara" 8 platser och 23 cm mindre djup i lastutrymmet med sista soffan längst bak men tror det kommer funka. En takbox ska på också.

Letade primärt efter en nyare Caravelle gärna 4motion men hittade ingen jag gillade (till vettigt pris). Ska bli intressant att se hur den går på vintern med bakhjuldrift.... :gnissla

Någon med erfarenhet?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hur ofta finns behovet av att behöva skyffla runt alla samtidigt? Dygnshyra för slik likbil ligger väl på 900-någonting. Själv skulle jag köpt en äldre Z3, Aygo åt tanten och busskort åt ungarna.

Ofta! :)

Innan Caravellen körde vi kortege upp till lantstället i Hälsingland: frugan och trupperna i en C4 Grand picasso och jag ensam i en V70 med katter, bagage och en påse Polly. Det var varken kul eller ekonomiskt försvarbart. Caravellen löste det och har tjänat oss väl i ur och skur de senaste 6 åren men nu började milen ta ut sin rätt.

Får se hur MBn klarar uppgiften?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köp en V70 åt "de andra" och kör själv hoj upp. Det är ju lite tragiskt när en hojåkare tycker att en 7-sitsig minibuss är viktigare än hojkörning.
7 pers i en V70?? :lol:lol:lol

Tråden gäller iofs "VW-buss med DSG låda", inte min hojåkning :7peta Men ok, gäller det 40 mil på motorväg så väljer jag bil alla dagar i veckan. I synnerhet vintertid:hihi:fakta
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När våran enda är som grinigast så känns det skönt att veta att det finns dom som har det värre, betydligt värre :hihi

Fanns det förresten inte säten man kunde sätta i bagageutrymmet till Volvo 740? :va
Vi hade det, undrade alltid varför de som körde om oss så sura ut.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har en Caravelle -12 (köpt -15 med med drygt 8000 mil på mätaren), en svårslagen bil om man är 8 i familjen + last. Har nu loggat 22 000 mil i alla väder och årstider och har inte haft några problem med DSG lådan öht.

Tycker modellen känns välbyggd i jämförelse med andra minibussar och är i stort väldigt nöjd. Men visst, går det sönder så kostar det, repkontot so far (allt gjort på VW verkstad iofs)

-20k för en ny drivaxel
-18k för byte av EGR ventil
-14k för kamremsbyte + stor service

Jo så har jag bytt 5 vindrutor fram också, verkar vara en magnet för stenskott.

Lurar på om det är dags att gå skilda vägar men som sagt, svårt med vettiga alternativ till vettiga priser.
Äkta sockerglas i VW-bussarna. Vi byter rutor på firmabussarna 2-3 gånger per bil sett över ca 6000 mil/3 år. Ett stenskott och rutan spricker inom några veckor.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
När våran enda är som grinigast så känns det skönt att veta att det finns dom som har det värre, betydligt värre :hihi

Fanns det förresten inte säten man kunde sätta i bagageutrymmet till Volvo 740? :va
Jo...typ brassestolar..fast från Hisingen :hihi
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Äkta sockerglas i VW-bussarna. Vi byter rutor på firmabussarna 2-3 gånger per bil sett över ca 6000 mil/3 år. Ett stenskott och rutan spricker inom några veckor.
Word på den.....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top