VW-buss med DSG-låda?

Har en Caravelle -12 (köpt -15 med med drygt 8000 mil på mätaren), en svårslagen bil om man är 8 i familjen + last. Har nu loggat 22 000 mil i alla väder och årstider och har inte haft några problem med DSG lådan öht.

Tycker modellen känns välbyggd i jämförelse med andra minibussar och är i stort väldigt nöjd. Men visst, går det sönder så kostar det, repkontot so far (allt gjort på VW verkstad iofs)

-20k för en ny drivaxel
-18k för byte av EGR ventil
-14k för kamremsbyte + stor service

Jo så har jag bytt 5 vindrutor fram också, verkar vara en magnet för stenskott.

Lurar på om det är dags att gå skilda vägar men som sagt, svårt med vettiga alternativ till vettiga priser.
 
Sportbike jobbade väl med Vw.

Ang Caravelle/Transporter/Multivan , dom skall ha samma drivlina som lite mer vassare personbilar från Vw.

Räcker inte riktigt till om det är tunga lastade fordon/byggen om det gasas - men annars är det lungt.

Kör Volvo nu men kört en del Caravelle/Multivan och dom bör väl jämföras med att ta en Bmw M series och racea omkring med bilen fullpackad med familjen - dom håller inte i drivaxlar för lådor är gjorda att gasa när dom är lätta eller normalt lastade.
 
På temat VW.

Fått upp ögonen för multivan som familjedroska. Är bensinaren nåt att ha? Skattemässigt ligger den ju bättre till och jag kommer inte köra så mycket att en diesel är motiverat på papper vad gäller milkostnad.

Vet att bensinaren sannolikt kommer att vara sjukt trött och ganska törstig.

Att kunna lyfta ur säten och lasta in hoj för att sen bo i bilen i depån skulle inte vara fel det heller.
 
2016-2017 och frammåt på Multivan TDI 174/ 204 hk/DSG och noga historik - köp beggat från från Vw återförsäljare med noga kollat fordon - sån med garanti så är det inga problem.

Kostar lite mer men dom ser hur den rullat och ger dig en kanske i praktiken ny bil o du får nybilsgaranti 1 år.
 

Bobbas har en standard DSG med annan styrning o det funkar ju bra.. Så nog håller dessa för stryk om man kör dom på rätt sätt.
 
Sportbike jobbade väl med Vw.

Ang Caravelle/Transporter/Multivan , dom skall ha samma drivlina som lite mer vassare personbilar från Vw.

Räcker inte riktigt till om det är tunga lastade fordon/byggen om det gasas - men annars är det lungt.

Kör Volvo nu men kört en del Caravelle/Multivan och dom bör väl jämföras med att ta en Bmw M series och racea omkring med bilen fullpackad med familjen - dom håller inte i drivaxlar för lådor är gjorda att gasa när dom är lätta eller normalt lastade.
Well Caravellen inbjuder inte direkt till så mkt gasande:hihi även om140 hästars dieseln jag har är pigg och dessutom snål på bränsle. Testade något ex med 2,5l bensinare och en bensin/gas men dom var både slöa och törstiga.

Ok intressant...jag valde Caravellen (den långa varjanten, "piketen") just därför att den ju är en lite mer ombonad Transporter -som jag ser som en laståsna. Men du menar att det är Golfkomponenter alltså rakt av?

Nåja, utöver bytet av en drivaxel så har den funkat riktigt bra. Testade även MB Viano, Renault Trafic och Nissan Primastar men det var så jävla smäckigt och bullrigt. Och alla andra minibussar är ju en kompromiss mellan last och passagerare så dom går bort (inkl Multivanen), behöver plats för både och i ett antal år till
 
Well Caravellen inbjuder inte direkt till så mkt gasande:hihi även om140 hästars dieseln jag har är pigg och dessutom snål på bränsle. Testade något ex med 2,5l bensinare och en bensin/gas men dom var både slöa och törstiga.

Ok intressant...jag valde Caravellen (den långa varjanten, "piketen") just därför att den ju är en lite mer ombonad Transporter -som jag ser som en laståsna. Men du menar att det är Golfkomponenter alltså rakt av?

Nåja, utöver bytet av en drivaxel så har den funkat riktigt bra. Testade även MB Viano, Renault Trafic och Nissan Primastar men det var så jävla smäckigt och bullrigt. Och alla andra minibussar är ju en kompromiss mellan last och passagerare så dom går bort (inkl Multivanen), behöver plats för både och i ett antal år till
 

Bobbas har en standard DSG med annan styrning o det funkar ju bra.. Så nog håller dessa för stryk om man kör dom på rätt sätt.
Det där är ju smygstarter jämfört med om den kördes som taxi i Sthlm några dagar. Då skottar den garanterat...:fakta

Varenda rödljus i Sthlm är ju som i filmklippet vid 1:50
 
Har kört kompisens 2019 transporter med stora motorn, fyrhjulsdrift och dsg men blev inte impad.
Ryckig i stadskörning och kunde smälla/rycka kraftigt när man gav gas (lite gas) vid långsamt rull.

På motorväg eller landsväg så växlar den fint.

Vet inte om jag hade varit mer orolig för dsg-lådan eller motorn i en 2012 transporter.
En annan kompis är uppe i tre motorer på sin 2012.
 
Har kört kompisens 2019 transporter med stora motorn, fyrhjulsdrift och dsg men blev inte impad.
Ryckig i stadskörning och kunde smälla/rycka kraftigt när man gav gas (lite gas) vid långsamt rull.

På motorväg eller landsväg så växlar den fint.

Vet inte om jag hade varit mer orolig för dsg-lådan eller motorn i en 2012 transporter.
En annan kompis är uppe i tre motorer på sin 2012.
Växelådan har inte varit ett jätteproblem däremot måste man noga kolla så man tjöper rätt snurra.

Bensinare med kamkedjeras och dieslar som dricker 1l olja per tank.
Vissa motorer är ruggiga , men det var nått år sen.

Polisens Multivanar med 185hästars snurran drack 1 l per tank så dom fick ha oljefat i garaget , ibland 1l per fygn mao :hihi

Trippelkolla alla uppgifter om vilka motorer man inte skall
köpa , finns lite olika uppgifter och rykten?
 
På tal om att få plats med banhojar.
Körde en säsong med första? generation Hyundai H-1 som hojbuss. Fick in två banhojar, ett tält, däck och lite annat.
Året efter blev det Movano/ Trafic, riktigt bra med plats.

En manuell Trafic(å allt vad de heter) är riktigt duglig vill jag påstå. Noll komfort.

Vill man ha automat finns egentligen bara två: Mercedes Vito och Sprinter.

Resten av tomatlådorna undviker jag...
 
Finns ju alltid ägare som aldrig skulle erkänna för dig själv att deras inköp kanske inte riktigt var det bästa. I alla märken..
Så är det naturligtvis. Men det där med massor av för konsumenten dyra fel och folk bara fortsätter att köpa... Reklam?

Görs förresten Toyota Hiace fortfarande? Burkig, men har väl aldrig ens gått sönder...
 
Så är det naturligtvis. Men det där med massor av för konsumenten dyra fel och folk bara fortsätter att köpa... Reklam?

Görs förresten Toyota Hiace fortfarande? Burkig, men har väl aldrig ens gått sönder...
Det finns folk som fortfarande röster på sossarna med trots decennier av dyra fel för konsumenten. Dög det åt min far så duger det åt mig. Dessa köpare går under beteckningen Ove.

HiAce är som en hilux, skottålig
 
Jag åker med en Opel Movano(Master/NV400) -12 med man låda till vardags. 9 sittplatser+hyggligt bagageutrymme eller gott om plats för 2 hojar+packning. Går nog att få in 3 hojar om man så vill.
Nu på 20k mil har ACn dött och fjäderbenslagren börjar ge upp men annars går den som tåget. Det känns som att den är betydligt mer gediget konstruerad än lillebror.
Den drar knappa litern för mig vilket är så lite att det inte är idé att fundera på ett mindre skåp.
På minussidan är obekväma stolar bak och hög skatt. Kan vara jobbig att parkera i smala rutor också.
 
Toyota Dyna :rock Finns i olika utföranden, kanske inte komfort?

extrabilder2666282_large.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top