VV varnar

Kan meddela att det INTE är ngn trevlig upplevelse att stifta bekantskap med den sortens asfalt. Höll på att highsida i 70 knyck när vägen knappt svängde. Så jag stannade till och kände lite med foten på vägen. Asfalten höll ungefär samma konsistens som snor.... :död
Vägarna är ju snart så dåliga att man får ställa in R-hojen och börja åka offroad året runt!

Vad bra att dom kryddar det hela med sand ovanpå. Är detta för att garantera att ett par motorcyklister ska gå omkull, är det bara halt så kanske någon lyckosam jäkel klarar sig så vi värker på sand så är vi säkra att dom vurpar.

Jaja... kasta skit på VV bara när de för en gångs skull varnar för att det kan bli halt.

fireblade skrev:
Jaja... kasta skit på VV bara när de för en gångs skull varnar för att det kan bli halt.
Dom förtjänar att få skit kastat på sig. Dom kan ju fan ingenting!!! Våra vägar klarar uppenbarligen varken kyla eller värme.

RonJeremy skrev:
Dom förtjänar att få skit kastat på sig. Dom kan ju fan ingenting!!! Våra vägar klarar uppenbarligen varken kyla eller värme.

Om man visste något, så är det de stora temperaturskillnaderna som gör det svårare att bygga vägar som håller.

fireblade skrev:

Du är hjärtligt välkommen hem till mig så kan du visa mig varningsskylten där jag höll på att klota. Jag hittar då fan ingen.

fireblade skrev:

Såg ingen svettig asfalt när jag var i Italien och körde.
Brukar väl vara ganska varmt där?

Nä, vv är helt inkompetenta.

Ja, det är ju så billigt att lägga förstklassig asfalt en gång om året på alla småvägar.

Körning på allmän väg kan innebära att oväntade faror och hinder kan förekomma, har jag för mig att jag lärde mig någon gång.

Men visst, skyltningen kan de faktiskt bli bättre på.

MrEd skrev:
Såg ingen svettig asfalt när jag var i Italien och körde.
Brukar väl vara ganska varmt där?

Har du åkt alp-vägar, eller bergsvägar i södra italien? Finns oerhört vackra och fina vägar i italien, men alla är det inte.. Precis som här hemma, finns massa bra vägar, och massa sämre/dåliga vägar.

här kan temteraturen variera ca 70 grader och lite till säkert också i italien har dom väll max skilnad på 20 grader... blir nog lite lätare att göra i ording vägarna där då.... men det är ju inte direkt något nytt att vi har skit kassa vägar:(

så länge du kör 70 på en 70 väg på vägar som känns som snor och har lite sand är det inte vara några större problem att råka ut för en olycka. Varför blir ni upprörda? Skyll på er själva om ni kör i 120. Ni kör väl inte över den tilllåtna hastigheten? :pannkyss

Last edited:
MrEd skrev:

Du ska kanske ta anställning där så det blir ordning på problemet?

Sverige är ett ganska jobbigt land att lägga asfalt i eftersom det är mycket svårt att få till en asfalt som klarar både en svensk vargavinter och en riktig värmebölja.

Problemet är snarare att det inte finns pengar till att lägga ny asfalt på precis alla vägar med jämna mellanrum, utan lågrioriterade vägar får billig asfalt med sämre temperaturegenskaper. Som i detta fall då asfalten "blöder".

Nu gör vi den här tråden till något vettigt i stället.....
En sträcka dom lagt grus på är R83 mellan bollnäs och järvsö.
Gasa långsamt!!!!

Allex skrev:
så länge du kör 70 på en 70 väg på vägar som känns som snor och har lite sand är det inte vara några större problem att råka ut för en olycka. Varför blir ni upprörda? Skyll på er själva om ni kör i 120. Ni kör väl inte över den tilllåtna hastigheten? :pannkyss

Precis, finns mycket få vägar som är så dåliga att det inte är säkra om man håller den angivna hastigheten. Alla som klagar på vägverket bör ha i åtanke att det är den enda skyldighet som vv har gällande beläggningens kvalitét, den ska vara säker vid färd i vägens skyltade hastighet.

Jag säger inte att man inte ska köra fort, för det gör nästan alla som kör hoj men kräv inte att vägverket ska hålla GP-kvalitét på asfalten för det.

oFFkeFF skrev:
Om man visste något, så är det de stora temperaturskillnaderna som gör det svårare att bygga vägar som håller.
Dom säger ju själva att det är vägar där dom lagt billigare asfalt som blöder.... Borde satsas mer på att lägga "rätt" asfalt direkt än att hålla på och dutta lite här och där. Blir ju uppenbarligen dyrare i längden. Den där nollvisionen som dom så varmt talar för verkar dom inte direkt jobba för.

Vi kan bygga massor av rondeller i hela landet för miljarder kronor och bara slänga trafikljus på skroten men inte lägga ordentlig asfalt. Tycker säkrare vägar borde prioriteras högre än att byta ut trafikljusövervakade korsningar mot rondeller.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D