Jag tillhör den kategorin som fick A-kortet på köpet några månader innan det ändrades, tog kortet september 75.
Tycker jag NU att det var bra att reglerna ändrades då? Ja!
Anser jag mig vara en bra mc-förare trots "gratiskort"? Ja OCH nej.
Jag är definitivt ingen knäskrapare trots valet av hoj. Jag är säkerligen sämre på att hantera min hoj än många yngre förare. Och med säkerhet så är min reaktionsförmåga längre än många yngre förares.
MEN, jag har något som kan uppväga mycket av dessa saker, jag har erfarenhet och kan kanske bedöma saker lite smartare än många yngre förare.
Jag kanske kan planera körningen och förutse saker som en yngre förare inte kan.
Har kört hoj under hela 80-talet (japsar) och ett par på 90-talet med gammal Traja. Under den tiden så försökte jag alltid köra MED förstånd vilket gjorde att jag aldrig råkade ut för nån olycka trots att jag nästan uteslutande hade snabba hojar.
Förra året så kom återfallet, ny gammelgixxer inhandlades. Polarn som köpt sin första hoj (han TOG sitt A-kort slutet 70-tal) sen 125-tiden sa då att du (jag alltså) "är ju van att köra hoj". Själv så kände jag mig inte så van efter alla år utan hoj men gjorde som jag alltid gjort, försökte köra med insidan.
Självklart så gasades det när läge fanns. Och ringrostig kände jag mig ofta.
Kurvkörningen som jag hade på 80-talet var ett minne blott och tog en stund att få till igen.
Skillnaden var att jag denna gång tyvärr råkade ut för den olycka som aldrig kom på 80-talet, ni som läst vet ju att jag fick ta ett blixtsnabbt beslut om jag skulle fronta med en omkörande bil eller köra av vägen (fanns INGA andra alternativ), jag valde att köra av.
Hade en yngre förare hanterat situationen annorlunda? Nja, alternativet fronta låter säkert inte bra för en ung kille heller.
Kunde jag påverka HELA situationen? NEJ, jag kan ju inte hjälpa att en ung gosse i stylad Volvo inte tittar innan omkörning.
Jag tror som jag alltid gjort att sunt förnuft klarar man sig bra med och generellt så tror jag att äldre personer har lite sundare förnuft i trafiken.
Tycker jag att kurser för oss som fick A-kortet gratis skulle vara bra? Ja, så mycket har hänt inom mc-körning med nya kunskaper att det helt klart skulle vara bra.
Skulle jag ha något att lära mig på en sån kurs? Ja tveklöst.
Skulle jag frivilligt anmäla mig till en sån kurs? Nja tveksamt, är ju såååå "mycket annat" man ska göra hela tiden.
Jag tror att sanningen om äldre kontra yngre förare ligger i en stor gråzon och inte är lätt att bara säga si eller så om. MÅNGA yngre förare kör helt klart inte med insidan utan mer efter varvräknaren vilket ett drygt år här på SH tydliggjort, tror alltså inte att dom mognadsmässigt kan bedöma vissa situationer på ett vettigt sätt. Däremot så är dessa helt klart mer välutbildade och säkerligen i många fall bättre på att hantera en hoj.
Så att även om jag pratar "mot mig själv" (välja att förstå rätt nu) så tror jag att det inte skulle skada att vi gaaaaaamla gubbar

fick någon form av kurskrav för att få fortsätta ha A-kortet. För att förtydliga igen, min kompis som jag nämnde i början tog A-kort i slutet på 70-talet för 125:a, när han blev 18 så började det kortet gälla tung mc utan uppgradering av utbildning. Han sålde 125:an och hade inte hoj förrän förra året då han köpte en gammelgixxer (750). Han hade alltså inte hört hoj på c:a 26 år och sätter sig på en riktigt rapp maskin. Nu har han förvisso förstånd och har kört efter sina förutsättningar men ändå känns situationen lite fel när en helt outbildad person som inte kört annat än en 125:a kan köpa en rapp hoj och börja köra direkt.
Långt inlägg men jag tror att detta tål att sakligt debatteras åt BÅDA håll, en äldre förare med gratiskort KAN vara en dålig förare men också en sund förare.
En ung förare med bra utbildning KAN vara en bra förare men också en osund förare.
Orkade ni läsa??