VV: Den dödliga trenden håller i sig.

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
"Logiskt sätt blir det några fler olyckor, men i jämförelse med den kraftigt ökade trafiken är inte resultatet så dåligt", säger Jesper Christensen, generalsekreterare på Sveriges Motorcyklister, i Svenska Dagbladet.

Läs artikeln: "Äldre mc-förare ska förmås träna"

Klart att den håller i sig, nollvisionen är bara en onåbar utopi, vi är människor, som gör fel ibland.
Men det finns så många onödiga olyckor som borde vara så lätta att undvika. Tex aldrig köra om i korsningar, lära bilisterna att vi faktiskt finns och att allt på två hjul inte går i 30, och som SMC nu jobbar aktivt med, lära alla som fick kortet på köpet att köra.
Deras kurser är verkligen guld värda! Dels kör jag lite lugnare på väg nu, men även om jag höjer tempot rejält så har jag en helt annan trygghet och känner mig mycket mer avslappnad tack vare deras kurser och mycket bannöta så jag känner hojen. Händer något har jag mycket kapacitet över att hantera det. Har man det i bakhuvudet kan man ju tänka sig hur det blir för Arne 67 som fick lappen på köpet men aldrig kört hoj, köper en C1800, sätter frugan bakpå, bägge i jeans å jethjälmar, å på den tröttande långturen dyker ett rådjur upp, eller mötande gör en dum omkörning... Jag tror INTE att bromsreflexen sitter i högerhanden på honom, eller att han ska vrida styret MOT det farliga!
Så SMC, mycket bra initiativ, era kurser är klockrena! Men gå fler steg, prata med Sukka, Yamaha osv, gör en deal, köper man en ny glidare får man en BKK på köpet! Jag tror att många äldre inte vill anmäla sig, eftersom dom inte vill erkänna att dom inte kan, varken för sig själva eller för någon annan. Får dom kursen på köpet så kanske första steget är taget. Och tillverkarna borde också gilla idén, ingen vill väl ligga högt i olycksstatistiken? :va

Klart att den håller i sig, nollvisionen är bara en onåbar utopi, vi är människor, som gör fel ibland.
Men det finns så många onödiga olyckor som borde vara så lätta att undvika. Tex aldrig köra om i korsningar, lära bilisterna att vi faktiskt finns och att allt på två hjul inte går i 30, och som SMC nu jobbar aktivt med, lära alla som fick kortet på köpet att köra.
Deras kurser är verkligen guld värda! Dels kör jag lite lugnare på väg nu, men även om jag höjer tempot rejält så har jag en helt annan trygghet och känner mig mycket mer avslappnad tack vare deras kurser och mycket bannöta så jag känner hojen. Händer något har jag mycket kapacitet över att hantera det. Har man det i bakhuvudet kan man ju tänka sig hur det blir för Arne 67 som fick lappen på köpet men aldrig kört hoj, köper en C1800, sätter frugan bakpå, bägge i jeans å jethjälmar, å på den tröttande långturen dyker ett rådjur upp, eller mötande gör en dum omkörning... Jag tror INTE att bromsreflexen sitter i högerhanden på honom, eller att han ska vrida styret MOT det farliga!
Så SMC, mycket bra initiativ, era kurser är klockrena! Men gå fler steg, prata med Sukka, Yamaha osv, gör en deal, köper man en ny glidare får man en BKK på köpet! Jag tror att många äldre inte vill anmäla sig, eftersom dom inte vill erkänna att dom inte kan, varken för sig själva eller för någon annan. Får dom kursen på köpet så kanske första steget är taget. Och tillverkarna borde också gilla idén, ingen vill väl ligga högt i olycksstatistiken? :va

Håller med. Alternativt kanske man måste överväga nyutbildning för de som fick A-behörighet på köpet med B-kort innan 1976.

Det var då ett j_vla gnällande på oss som har fått A-kortet i flingpaketet!
Vet ni vad åldern var på de som förolyckades i Värmland igår? Över 50?
Glashuset är fullt av hål, skärpning:gnissla
Föraren i Värmland var 51 år:rodnar

Last edited:
Enligt Aftonbladet så var det en 51-åring, hans 35-åriga passagerare och en 14-årig tjej på crosshoj.

Man kan göra en ganska kvalificerad gissning på körkortstatusen på dessa.

Jag tillhör den kategorin som fick A-kortet på köpet några månader innan det ändrades, tog kortet september 75.
Tycker jag NU att det var bra att reglerna ändrades då? Ja!
Anser jag mig vara en bra mc-förare trots "gratiskort"? Ja OCH nej.

Jag är definitivt ingen knäskrapare trots valet av hoj. Jag är säkerligen sämre på att hantera min hoj än många yngre förare. Och med säkerhet så är min reaktionsförmåga längre än många yngre förares.
MEN, jag har något som kan uppväga mycket av dessa saker, jag har erfarenhet och kan kanske bedöma saker lite smartare än många yngre förare.
Jag kanske kan planera körningen och förutse saker som en yngre förare inte kan.

Har kört hoj under hela 80-talet (japsar) och ett par på 90-talet med gammal Traja. Under den tiden så försökte jag alltid köra MED förstånd vilket gjorde att jag aldrig råkade ut för nån olycka trots att jag nästan uteslutande hade snabba hojar.
Förra året så kom återfallet, ny gammelgixxer inhandlades. Polarn som köpt sin första hoj (han TOG sitt A-kort slutet 70-tal) sen 125-tiden sa då att du (jag alltså) "är ju van att köra hoj". Själv så kände jag mig inte så van efter alla år utan hoj men gjorde som jag alltid gjort, försökte köra med insidan.
Självklart så gasades det när läge fanns. Och ringrostig kände jag mig ofta.
Kurvkörningen som jag hade på 80-talet var ett minne blott och tog en stund att få till igen.
Skillnaden var att jag denna gång tyvärr råkade ut för den olycka som aldrig kom på 80-talet, ni som läst vet ju att jag fick ta ett blixtsnabbt beslut om jag skulle fronta med en omkörande bil eller köra av vägen (fanns INGA andra alternativ), jag valde att köra av.
Hade en yngre förare hanterat situationen annorlunda? Nja, alternativet fronta låter säkert inte bra för en ung kille heller.
Kunde jag påverka HELA situationen? NEJ, jag kan ju inte hjälpa att en ung gosse i stylad Volvo inte tittar innan omkörning.

Jag tror som jag alltid gjort att sunt förnuft klarar man sig bra med och generellt så tror jag att äldre personer har lite sundare förnuft i trafiken.

Tycker jag att kurser för oss som fick A-kortet gratis skulle vara bra? Ja, så mycket har hänt inom mc-körning med nya kunskaper att det helt klart skulle vara bra.
Skulle jag ha något att lära mig på en sån kurs? Ja tveklöst.

Skulle jag frivilligt anmäla mig till en sån kurs? Nja tveksamt, är ju såååå "mycket annat" man ska göra hela tiden.

Jag tror att sanningen om äldre kontra yngre förare ligger i en stor gråzon och inte är lätt att bara säga si eller så om. MÅNGA yngre förare kör helt klart inte med insidan utan mer efter varvräknaren vilket ett drygt år här på SH tydliggjort, tror alltså inte att dom mognadsmässigt kan bedöma vissa situationer på ett vettigt sätt. Däremot så är dessa helt klart mer välutbildade och säkerligen i många fall bättre på att hantera en hoj.

Så att även om jag pratar "mot mig själv" (välja att förstå rätt nu) så tror jag att det inte skulle skada att vi gaaaaaamla gubbar ;) fick någon form av kurskrav för att få fortsätta ha A-kortet. För att förtydliga igen, min kompis som jag nämnde i början tog A-kort i slutet på 70-talet för 125:a, när han blev 18 så började det kortet gälla tung mc utan uppgradering av utbildning. Han sålde 125:an och hade inte hoj förrän förra året då han köpte en gammelgixxer (750). Han hade alltså inte hört hoj på c:a 26 år och sätter sig på en riktigt rapp maskin. Nu har han förvisso förstånd och har kört efter sina förutsättningar men ändå känns situationen lite fel när en helt outbildad person som inte kört annat än en 125:a kan köpa en rapp hoj och börja köra direkt.

Långt inlägg men jag tror att detta tål att sakligt debatteras åt BÅDA håll, en äldre förare med gratiskort KAN vara en dålig förare men också en sund förare.
En ung förare med bra utbildning KAN vara en bra förare men också en osund förare.
Orkade ni läsa?? ;) :D

Föraren i Värmland var 51 år:rodnar

Min farbror köpte en kromklump (kommer inte ihåg modellen nu) för ca tre år sedan. Redan första säsongen kvaddade han pga bil som inte lämnade företräde. Dock hade olyckan sannolikt kunnat undvikas eftersom han, enligt honom själv, låst bakhjulet ca 50m. Nu kom jag på modellen, en Virago. Med en Virago ligger man inte och pressar 150km/h, speciellt inte min farbror. Om man då har ett låst bakhjul i 50m tyder det på att man bromsat på fel sätt. Han fick körkortet med Corn flakesen.

Min far som också fick sitt A-kort med müslin övningskörde med mig, min lillebror och min storebror. Förmodligen tack vare detta som han inte haft någon olycka för sämre hojförare får man nog leta efter. Han kör som om det vore en moped bara att denna mopeden väger 3 ggr så mkt och har 20ggr fler hästkrafter (trimmad moppe). Förmodligen är det fler som är som han, tänker att steget från moppe till mc bara är 75 kubik (50->125) men det är ju lite mer än så...

Jag tror att de med fådda mc-kort som med få avbrott kört hoj sedan de fick kortet har en körförmåga minst lika bra som de som tagit sitt hojkort. Utbildningen under körutbildningan är ju ändå rätt rudimentär jämfört med den enorma erfarenhet man skaffar sig genom flera decenniers hojkörande.

De som är mer tveksamma är nog de med fådda mc-kort som nu många tiotals år senare skaffar sin först mc i livet, de borde ju för sin egen skull boka upp sig på iaf SMC-kurser - broms och kurvtagning osv.

Tycker jag

/J

Nog för att jag är gammal, men inte så gammal att jag fick kortet gratis. "Tyvärr", tyckte jag då när jag var tvungen att pröjsa för ett körkort. "Bra", tyckte jag efteråt när jag väl fått kortet i handen.

Jag tycker nog helt enkelt att debatten är snedvriden. Det är en stor skillnad på "gratiskorten".Vissa som fick kortet gratis har aldrig suttit på en hoj, typ min farsa. Att sätta honom på en hoj helt plötsligt vore att be om bekymmer. Sen har jag en kompis som fick kortet gratis, och som är en riktig klippa på att köra, och bl.a. är baninstruktör.

Tänk efter en extra gång innan ni gnäller, dra framför allt inte alla över en kam. Orealistiskt att kräva "omtagning" av körkortet som vissa säger, alla behöver det verkligen inte!

Man tar ett körkort utifrån de regler som gäller för stunden, med de behörigheter man behöver. Jag ser det lite som att ingå ett avtal. Om villkoren drastiskt förändras, så kan folk komma i kläm. Anta att det kommer ett nytt direktiv som kräver "E" behörighet för alla släpvagnar. Ska vi tvinga alla som äger en släpvagn att ta ett nytt körkort då?

Nej, jag tycker vägverket gör rätt. Man får behålla de villkor man en gång tog körkortet på. Jag efterlyser istället KONSTRUKTIVA förslag på hur vi fortbildar de som behöver det!

SMC's initiativ är bra det är synd att inte fler äldre tar chansen att delta på dessa kurser. Man kan ju jämföra dem med skidskola dvs man är aldrig så bra att man inte kan bli lite bättre. Även om man tog mc-kortet utan att få det i ett "flingpaket" så lärde man sig egentligen bara att klara en uppkörning dvs tillfredställa uppkörningsinspektören. Man lärde sig egentligen aldrig att riktig köra, det är det som kurserna gör. Nyss hemkommen från BKK kan man konstatera att man definitivt tillhörde den äldre skaran och man kunde räkna (åtminstånde utseendemässigt) 35+ åringar på ena handen. Jämför man med åldersfördelningen på populära hojfik och ute på vägarna kan man nog lugnt säga att den äldre kadern av förare är underrepresenterade på SMC's kurser. Med tanke på att SMC infört tjejkurs, ren customkurs, sporthojskurs förutom Broms o kurvkurs så finns det alternativ som borde passa de flesta, om inte så kanske det är läge att införa 40+ eller 50+ kurser.

Tänk efter en extra gång innan ni gnäller, dra framför allt inte alla över en kam. Orealistiskt att kräva "omtagning" av körkortet som vissa säger, alla behöver det verkligen inte!

Man tar ett körkort utifrån de regler som gäller för stunden, med de behörigheter man behöver. Jag ser det lite som att ingå ett avtal. Om villkoren drastiskt förändras, så kan folk komma i kläm. Anta att det kommer ett nytt direktiv som kräver "E" behörighet för alla släpvagnar. Ska vi tvinga alla som äger en släpvagn att ta ett nytt körkort då?

Nej, jag tycker vägverket gör rätt. Man får behålla de villkor man en gång tog körkortet på. Jag efterlyser istället KONSTRUKTIVA förslag på hur vi fortbildar de som behöver det!

Jag tycker som vanligt att ALLA körkort skall tas om (minst) var 10'e år, i stället för att uppdateras per automatik. Då visar man att man fortfarande behärskar de regler och den verklighet som finns på vägarna nuförtiden. Jag blev själv påkörd för ca en månad sedan av en "kille" som tagit körkort -38. Säga vad man vill, men det har faktiskt hänt lite på trafikfronten sedan dess...

En regering som föreslår omprov vart 10'e år kommer aldrig att bli omvald.
Men visst är det en bra idé.

Man kan tänka sig att det ett år innan det är dags för nytt körkort kommer info om att synprov skall avläggas, samt att man skall genomgå en form av uppkörning där man visar sin lämplighet. Kanske en lite mildare form av uppkörning.

Man har då ett år på sig att bli "godkänd". Inte godkänd inom ett år så får man inget nytt körkort och således körförbud tills man blir godkänd.
Kanske !?

Men som sagt.... det lär aldrig hända tror jag.

Åter igen.. man bör skilja på dem som fick körkortet gratis. Vissa har faktiskt kört en del där mellan.. Men, andra har inte och de är kanske lite farliga när de ger sig ut på sin nyköpta Mean Streak(?).

Jag tycker det var ett jättebra tips med SMC-kurs vid inköpt hojj för äldre, kanske för alla som köper en ny MC?

Jag tycker som vanligt att ALLA körkort skall tas om (minst) var 10'e år, i stället för att uppdateras per automatik. Då visar man att man fortfarande behärskar de regler och den verklighet som finns på vägarna nuförtiden. Jag blev själv påkörd för ca en månad sedan av en "kille" som tagit körkort -38. Säga vad man vill, men det har faktiskt hänt lite på trafikfronten sedan dess...

I sak så KAN du ha rätt, att körkort borde tas om. Jag säger inte tvärt emot på den punkten.

Men vad jag menar är att villkoren inte såg ut så när jag tog mitt kort. Jag tog körkortet med förutsättningen att det var en "investering" för livstid. Om jag måste förnya det för flera tusen med några års mellanrum, så kanske jag hade valt annorlunda. Förändringar av förutsättningar kan bli ett jätteproblem för vissa individer.

Det är radikala villkorsförändringar som jag vänder mig emot. Ungefär som om staten skulle bestämma att man helt plötsligt inte får göra avdrag för huslån. Det skulle bli konsekvenser för en rad människor. (sen kan man ha åsikter om det också, och om att bygga sin ekonomi på flyktiga skatteregler, men det hör inte hit).

Jag tror tyvärr inte att man kan skylla alla olyckor på kunskapsbrist. Det är inte så enkelt. Jag tror snarare att slump i kombination med risktagande är den största faktorn (utan att jag har några som helst bevis, utom möjligtvis empiriska). Alla människor är olika, och många tar helt enkelt större risker i sitt fordonsframförande.

Dock skadar det ju aldrig med grundläggande broms- och kurvtagningsteknik. Även fast jag inte tror att bristen på den kunskapen är den största olycksorsaken. Subventionerade, och möjligen obligatoriska kurser varje vår kanske inte är någon dum idé. Eller enkom obligatoriska, (för er som röstar blått då) :-)

/perris

Min far är en som fått A-kortet i flingpaket. Jag övningskörde ett par gånger med honom när jag tog mitt A1-kort. Då fick Jag lära honom, att motorcyklar faktiskt ska ligga mitt i filen och inte ute i väggrenen som någon jäkla moppe. Om han nu skaffar hoj så kommer jag tvinga honom att ta körlektioner.

Men oavsett hur duktig man är på att köra så handlar det om mental inställning. Jag gissar på att äldre förare har en tendens att ta allt lite lugnare och inte utsätta sig för onödiga risker, medans yngre tenderar att chansa lite mer. Men samtidigt har yngre fysiken mer på sin sida. Reaktion, syn och hörsel t.ex.

Så en vettig utbildning för förare är bara början. Sen ska man se till att få folk att tänka säkert. Det är svårare...

Last edited:

PS Inte personlig påhopp (även om det kan tyckas så) jag har bara hört den argumentationen för många gånger... :hej :krama DS.

Jag tänker vara mitt vanliga lite mer radikala jag.
Jag säger att du har fel. :fakta

ALLA skulle behöva ta om sina kort vart 10:de år
Alla kort, Mc, bil, lastbil, etc vad som nu finns i skalan.

Anledningen är enkel. Trafikregler ändras, trafikbilden är totalt ändrad jämfört med bara för 20 år sedan.
Kör man dagligen så är man troligen rätt bra på att hantera bilen, frågan är ju om man följer gällande regler eller om man "kör som man alltid gjort". Det trista är ju att "köra som jag alltid gjort" skiljer mycket från en person till person. Om man kan få en lite mer enhetligt beteenede i trafiken skulle det bli mindre farligt.

Jag skulle vilja se den regeringen (partiet) som vågar dra igenom detta i lilla Sverige. :lol
En sak är ju säker, DE kommer inte att regera på många många många år efter ett tilltag som det...
Skitsamma att det sparar 500 liv om året. Så tänker inte människor, vi tänker bara på hur extremt jä*la jobbit det där jä*la partiet fick livet att bli helt plötsligt eftersom frugan/gubben som bara körde på helgerna nu inte kan göra det längre eftersom hon/han är så jä*la kass förare att de inte lyckas ta om kortet hur mkt han/hon än försöker... :gnissla

Pesonligen hade jag nog lätt sparat 10 minuter enkel väg till jobbet av att bli av med hälften av alla bil-pendlare som kunnat ta tåget i stället...

Tja. Det kortet du har gäller även i fortsättningen.
Men andra anledningar kan göra att du förlorar den statusen.
T.ex- Fylda 55 ska visa läkarintyg, om så inte sker försvinner E (eller vilken det nu var) behörighet. (för lastbil gäller väll det bara tor jag)

Och, varför skulle vi inte bli tvingade att ta nya kort??
En drastisk åtgärd brukar bara göras påa någon anledning. Säg att det ha visat sig att folk med kärra på osakar 50% av alla dödsolykor (jaja, det är ett expempel Helge... ;) ). Är det då inte rimligt att alla som vill köra med släp måste ta kort.
Om några stackare råkar i kläm så må så vara. Det är inte värre än att de får köra upp med släp och misslyckas de, så är det ju tydligt att de inte är lämpade att köra omkring med släp...

För övrigt så du har ett grundläggade fel i ditt resonemang ang. att man ingår ett avtal med de regler som gäller för stunden.
Det är din skyldighet att hålla dig informerad om de förändrignar som sker med trafikregler etc.
Att en viss regel gällde när du tog kortet är inte intressant, det är vad som gäller nu som ska följas.

Phue, alltför lång text och med tanke på att diskutera på Internet är hjärndött så... :lol :tungan :crash :hej

...
ALLA skulle behöva ta om sina kort vart 10:de år
Alla kort, Mc, bil, lastbil, etc vad som nu finns i skalan...

Tack gärna, men för oss som har lite fler behörigheter, vem pröjsar fem-sex förarprov, teoriskrivning och eventuella körlektioner? Jag känner inte det spontana suget att slänga upp 20-30' var tionde år för att kunna fortsätta jobba..

Tack gärna, men för oss som har lite fler behörigheter, vem pröjsar fem-sex förarprov, teoriskrivning och eventuella körlektioner? Jag känner inte det spontana suget att slänga upp 20-30' var tionde år för att kunna fortsätta jobba..
Det behöver ju inte bli så farligt dyrt. Läkar/synundersökning gäller ju för alla behörigheter, teori samma sak, det är ju samma trafikregler för alla fordon (i princip iaf). Sen körprov med motorcykel och kanske det mest avancerade fordonet man har behörighet för, tex lastbil med släp, om man har abcde.

Uppkörning kostar väll ca 700kr. gånger 5 om man har alla (tror jag). Teori provet ingår tror jag i uppkörningspriset.
Sedan vet jag ju inte om de hade krävt att varje kort del försig skulle göras om vart 10:de år, vilket skulle bli en uppkörning vart 5:e för mig då det skiljer 5 år mellan mina kort... heh.

Körlektioner behöver man ju bara om man inte kan köra ;)
Har du 5 kort lär man kunna teorin som ett rinnandevatten efterett tag. :)
(Vilket lixom är halva iden med det hela)

Krävs det i yrket är det väll på plats att företaget sponsrar uppkörningen i alla fall.
Förövrigt så skulle jag också vara arbetslös utan kortet. ;)

Men, allt är ju hypotetiskt för det lär *aldrig* hända. :(
Aldeles för krångligt för en statlig myndighet att koordinera om de inte slår till med stor yxan och bara kör till med något och så får vi medborgare lida pin.
Men som sagt, kommer aldrig att hända. Tyvärr.

Det behöver ju inte bli så farligt dyrt. Läkar/synundersökning gäller ju för alla behörigheter, teori samma sak, det är ju samma trafikregler för alla fordon (i princip iaf). Sen körprov med motorcykel och kanske det mest avancerade fordonet man har behörighet för, tex lastbil med släp, om man har abcde.

Ganska bra idé :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey