VV: Den dödliga trenden håller i sig.

Inte för krångligt men alldeles för många skulle bli utan lapp.

Är trots allt lite skillnad på att köra 20000mil om året och 2 turer till köpcentret i veckan och ett par längre turer om året till släkten.

Ser inget problem själv med varken teori eller körning själv men det skulle förarga alldeles för många väljare för att riksdagen skulle våga försöka sig på det,inga problem att kräva att A-kortsinnehavare ska göra nytt prov vid lämplig ålder eller de som fick kortet gratis för det retar upp en mycket mindre väljarbas än att bråka med bilisterna.

Min gissning är att det inte händer mycket med B-behörigheten men att övriga kan vänta sig tuffare tag i framtiden för att få behålla sin behörighet.

Henrik

Tyvärr tror jag inte på ide´n med omtagning av körkort.
Har haft B-behörighet i ca 13 år,2 år sen tog jag hoj kort,
Jag är tok beroende av mitt körkort i jobbet,O kan nog sätta mig i kategorin
Skicklig förare..
Men visst uppdateringar skulle kunna vara på sin plats typ var 5-10 år
Men ta om körkortet, jag skulle säkert trots all erfarenhet man har dragit på sig kugga på skrivningen kanske även körningen.
Då kan man gissa procent-andelen över de kuggade som skulle köra pga arbetet etc trots indraget körkort.:va
Jag skulle det...

Tyvärr tror jag inte på ide´n med omtagning av körkort.
Har haft B-behörighet i ca 13 år,2 år sen tog jag hoj kort,
Jag är tok beroende av mitt körkort i jobbet,O kan nog sätta mig i kategorin
Skicklig förare..
Men visst uppdateringar skulle kunna vara på sin plats typ var 5-10 år
Men ta om körkortet, jag skulle säkert trots all erfarenhet man har dragit på sig kugga på skrivningen kanske även körningen.
Då kan man gissa procent-andelen över de kuggade som skulle köra pga arbetet etc trots indraget körkort.:va
Jag skulle det...

Men det är ju hela poängen...
"Man" blir tvungen att lägga ett par timmar innan provet på att läsa in sig på vad som ändrats sedan sist och se till att fräsha upp det man har glömt.
Lite hårddraget så: Kan man inte längre reglerna så skall man heller inte ut i trafiken.
Menar inte att sparka på just dig, men du la upp ett sånt lysande exempel.

PS Inte personlig påhopp...

Givetvis inte! :)

För övrigt så du har ett grundläggade fel i ditt resonemang ang. att man ingår ett avtal med de regler som gäller för stunden.
Det är din skyldighet att hålla dig informerad om de förändrignar som sker med trafikregler etc.
Att en viss regel gällde när du tog kortet är inte intressant, det är vad som gäller nu som ska följas.

Du väljer att missförstå mig, alternativt att jag uttrycker mig otydligt (som vanligt). Jag menar inte att vi tar körkortet och för evigt behåller de trafikregler som gällde för tillfället. Jag menar att vi tar det med de förutsättningar som gäller för tillfället (och där har väl alltid ingått att följa de trafikregler som gäller).

Herregud, folk dör väl av med tiden? Flingpaketskörkorten är bortglömda om 20 år, då finns det bara enstaka kvar på sina hojar.

Förresten får jag köra snöskoter på min B-behörighet, vilket nya körkortstagare inte får. Det är väl fel det också, tvinga mig att köra upp på snöskoter! :rolleyes:

Men det är ju hela poängen...
"Man" blir tvungen att lägga ett par timmar innan provet på att läsa in sig på vad som ändrats sedan sist och se till att fräsha upp det man har glömt.
Lite hårddraget så: Kan man inte längre reglerna så skall man heller inte ut i trafiken.
Menar inte att sparka på just dig, men du la upp ett sånt lysande exempel.

:)

En som fattar precis vad jag menar :)

Många gör fel helt enkelt för att det inte vet att någon regel är ändrad, eller för att situationen inte togs upp i deras utbildning etc etc.
Många är benhårt säkra på att de minsann gör rätt, och så diskuteras det med höga röster. Och så tar man till www.vv.se och alltid blir en av dem snopna. :P

Idiot idé...
Räcker med de regler o lagar som redan finns.
Vi behöver inga fler,snart har vi ändock ett chip upp i röven som ger ifrån sig en stöt när vi går mot röd gubbe:huvet .

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing