Vurpad?

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Vad ska man kolla efter för att se om en hoj är vurpad?
Ska kolla på en ZX9-R -98 för 40´... :va
 
Nåt som jag alltid gör när jag ska köpa (bil eller) mc är dra upp dem i närheten av topphastighet för att se att dem inte är trötta. Vurpskador på hoj kan ge wobbel vilket märks när kommer upp i hastighet. Inget allmänt råd egentligen ta upp den lugnt o fint i hastighet så det inte kommer som en överaskning om den börjar uppföra sig konstigt.

Med topphastighet menar jag inte 250-300 som vissa hojar gör idag... :D
 
Kan ju vara bra att kolla så att hojen inte vill "dra" åt höger eller vänster när du kör rakt fram. Vet inte om det är något speciellt just för vurpade hojar, men det bara dök upp i huvudet :tomten
 
Titta och/eller känn på styrstoppen, alltså klackarna på ramen som tar emot när du svänger fullt åt något håll. På det flesta hojar så är klackarna inte utbytbara och djupa gropar eller svetsade/reparerade klackar tyder på att någonting våldsamt har hänt.
 
von reisen skrev:
Nåt som jag alltid gör när jag ska köpa (bil eller) mc är dra upp dem i närheten av topphastighet för att se att dem inte är trötta. Vurpskador på hoj kan ge wobbel vilket märks när kommer upp i hastighet. Inget allmänt råd egentligen ta upp den lugnt o fint i hastighet så det inte kommer som en överaskning om den börjar uppföra sig konstigt.

Med topphastighet menar jag inte 250-300 som vissa hojar gör idag... :D
Det låter jag en kompis kolla :tummenupp :D
 
SirCastic skrev:
Titta och/eller känn på styrstoppen, alltså klackarna på ramen som tar emot när du svänger fullt åt något håll. På det flesta hojar så är klackarna inte utbytbara och djupa gropar eller svetsade/reparerade klackar tyder på att någonting våldsamt har hänt.
Där sa du nått! Brukar inte vara så slitet annars eller?
Går det se med kåporna på?
 
glöm inte bort undersidan på fotpinnarna som brukar skrapas upp vid vuuurp, och att hjulen spårar, dvs att dom går i jämn linje så att inte hojen har skev ram.

lycka till vid köpet :tummenupp
 
Det intressanta är väl inte om den har varit vurpad, det intressanta är väl om den är korrekt lagad. Är den det så är det väl helt ok.

Ex vis om den inte spårar så är det ju åt helvete men om den är skrapad på fotpinnens undersida men i övrigt helt ok så är det väl inget att bekymra sig över.
 
zuki skrev:
glöm inte bort undersidan på fotpinnarna som brukar skrapas upp vid vuuurp, och att hjulen spårar, dvs att dom går i jämn linje så att inte hojen har skev ram.

lycka till vid köpet :tummenupp
Hojen behöver inte vara lagd bara för att fotpinnarna är skrapade, det räcker att man kör normalt på bana så skrapar de i... :fakta
 
jag köpte en skrapad hoj för ett par månader sen och det jag kollade efter var i princip om det fanns några spruckna svetsar eller dylikt...sen testkörde jag men gick bara testa i ganska låg fart pga vädret men har man inga större skador så tror jag knappast cykeln heller är ramsned..

se till så att kåporna är bortplockade så du kan se lite varstans, dom kan dölja en hel del...
 
Finns det någon sporthoj > typ 3 år på beg. marknaden som INTE är vurpad :confused: :va
Med tanke på de premier vi betalar och den statistik som f-bolagen presenterar lite då o då så får man nog ha bra tur om man ska hitta en som aldrig har varit i backen...
 
Kolla så att alla skruvar till kåporna finns, även under toppkåpan och alla småkåpor runt omkring. Fälgskevhet kan du kolla genom att polaren eller säljaren håller upp fram resp bakhjulet, att lyfta upp ena änden med sidostödet som mothåll brukar funka fint, och sedan hålla en penna mot fälgkanten med gaffel resp sving som mothåll och rotera hjulet för att se om det skevar.
Kolla hjulaxlar efter repor, sprickor i ljuddämpar infästningen i bakramen, kolla bakifrån om kutsen sitter rakt (bakram sned?).
Kolla motornumret mot reg bevis (eller matching number med ramen -jag vet inte vilka modeller som har vilket) om det inte stämmer -fråga varför.

Gut feeling är viktigt! Det mest avgörande för mig brukar vara personen. Hederlige Pelle är i regel mindre bra på att ljuga än coole Calle, men det kan i och för sig vara svårt att avgöra om det är en bra skådis..

Men det är som tidigare sagt, om hojen är smälld och ordentligt lagad är det inga problem. Priset blir ju lägre.

Lycka till!

pilsner
 
von reisen skrev:
Nåt som jag alltid gör när jag ska köpa (bil eller) mc är dra upp dem i närheten av topphastighet för att se att dem inte är trötta. Vurpskador på hoj kan ge wobbel vilket märks när kommer upp i hastighet. Inget allmänt råd egentligen ta upp den lugnt o fint i hastighet så det inte kommer som en överaskning om den börjar uppföra sig konstigt.

Med topphastighet menar jag inte 250-300 som vissa hojar gör idag... :D

testa toppfarten är riktigt bra, men som du ju säger funkar det ju inte på en modern sporthoj:lol
 
Ska plocka all plast, speciellt ramskydden å kolla riktigt noga. För vad jag vet är 40´ för en -98 med 2200 mil i nacken väldigt billigt, nästan för billigt :tuttar
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top