Vurpa pga hål i asvalten : (

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Tjena måste kolla med folket här, för nån måste råkat ur för något liknande.

La ner min nya blade igår i stan pga en jävla hål mitt i asvalten bredvid ett spårvagnsspår.
Hålet var stort och långt och jag hann bara se det sen låg jag ner, hade inte en chans att häva vurpan.
Styret gjorde maxutslag och sen gick det så fort så jag vet inte riktigt vad som hände men såg bara hojen glida iväg framför mig : (
Hålet är precis mitt i vägen och har uppkommit efter vintern med is och skit för jag körde på samma väg förra året och då var det inget sånt hål.

Vad gäller här med försäkringar och så ?
Det stannade några folk en en herre kom fram och sa att det finns försäkringar för sånthär och att han såg precis vad som hände och att han gärna vittnar och så fick jag hans kort.

Vägverket måste ju ha några skyldigheter här då det inte finns någon varningsskylt för hål eller liknande ?
Skadorna på hojen är inte jättestora med det kostar ju ändå som fan att reparera den då priserna är som dom är på sporthojsdelar.
Skinnställ och hjälm är med skadat och behöver bytas ut.

Har för mig att jag tidigare läst om ersättning från vägverket för taskiga vägar och liknande...

Last edited:
Tag kontakt med gatukontoret i din stad, därifrån kan du begära ersättning för självrisken, eller för hela skadan om inte försäkringen gäller. Gatukontoret eller någon annan inrättning på kommunen brukar ha ansvaret för gator och vägar inom tätbebyggt omfårde. Utanför tätbebyggt är det Vägverket vilka säkert ej kan belastas enligt din beskriving.
För övrigt är det ju knepigt med tåg som åker omkring mitt inne i stan, kanske har spårvagnstrafiken ansvar för sina spår och vägbeläggningen runt dessa?

Lycka till

Fota hålet och skadorna på hojen som bevis och kontakta vv/gatukontoret!

pvcraketen skrev:
2107370 Tag kontakt med gatukontoret i din stad, därifrån kan du begära ersättning för självrisken, eller för hela skadan om inte försäkringen gäller. Gatukontoret eller någon annan inrättning på kommunen brukar ha ansvaret för gator och vägar inom tätbebyggt omfårde. Utanför tätbebyggt är det Vägverket vilka säkert ej kan belastas enligt din beskriving.
För övrigt är det ju knepigt med tåg som åker omkring mitt inne i stan, kanske har spårvagnstrafiken ansvar för sina spår och vägbeläggningen runt dessa?

Lycka till

Ha ha! lol!
"knepigt med tåg som åker omkring mitt inne i stan" Du får väl åka ner hit och ta dig en titt :D

Tackar för infon, får ta kontakt med vägverket först då och se om det är dom eller gatubolaget man ska hänga. :mad:

Varför ska vi mc-åkare betala en massa skatt och avgifter när det ändå inte
görs någonting för våran skull på vägarna? Är Vi inte med i nollvisionen eller?
Skönt att du klarade dig bra!

ocke skrev:
2107406 Varför ska vi mc-åkare betala en massa skatt och avgifter när det ändå inte

Jo precis tänkte med på det, massa avgifter och skit och inte minst skatten på bilen som inte är billig och ändå är vägarna skit på många ställen...
Jo det gick bra med mig, skinställ och skydd gör susen !

hmmm... kör jag i närheten av spårvagnsspår brukar farten sällan överskrida 40 km/h. Spåren är ju halare än såpa. Hur snabbt körde du eftersom du inte hann upptäcka "det stora hålet" ?

astor skrev:
2107426 hmmm... kör jag i närheten av spårvagnsspår brukar farten sällan överskrida 40 km/h. Spåren är ju halare än såpa. Hur snabbt körde du eftersom du inte hann upptäcka "det stora hålet" ?

Brukar med ta det lungt vid spåren men man vurpar ju inte när man kör över dom vanligt.
Jag låg i ca 50-55 Km/h alltså laglig hastighet men hade blicken längre fram på bilarna och såg hålet alldeles för sent...

ocke skrev:
2107406 Varför ska vi mc-åkare betala en massa skatt och avgifter när det ändå inte
Klart att vi inte är, det syns väl på alla uruselt underhållna vägar som i princip bara politiker å annat "fiiiiiiiint" folk med SUV'ar kan ta sig fram på :4skrika

Alex 6R skrev:
2107951 vart i gbg var hålet??

Vet inte vad gatan/korsningen heter faktiskt men om du kommer från Järntorget och kör alén in mot stan så är det precis innan första korsningen...

Busgrabb skrev:
2107394 Tackar för infon, får ta kontakt med vägverket först då och se om det är dom eller gatubolaget man ska hänga. :mad:

Kolla http://www.goteborg.se , ring imorgon och be att få prata med ansvarig.

Jag var med om en liknande sak fast med bil (sabbade en fälg) och kontaktade vägverket först, det var bortkastad tid för dom ansvarar endast för motorvägar och riksvägar.
Alla kommunala vägar inom "kommunen" är det kommunen Göteborg Stad som ansvarar för.

lycka till

/Nitrous

Ps, jag fick full ersättning för en ny fälg, däck och framvagnsinställning!

Nitrous skrev:
2108846 Kolla http://www.goteborg.se , ring imorgon och be att få prata med ansvarig.

Jag var med om en liknande sak fast med bil (sabbade en fälg) och kontaktade vägverket först, det var bortkastad tid för dom ansvarar endast för motorvägar och riksvägar.
Alla kommunala vägar inom "kommunen" är det kommunen Göteborg Stad som ansvarar för.

lycka till

/Nitrous

Ps, jag fick full ersättning för en ny fälg, däck och framvagnsinställning!
Göteborg stad skall tydligen vara ansvariga för att fixa det som orsakade skadorna inom nån viss tid. Om du hör av dig till dem så skall du se att du säkert får ersättning för skadorna! Hoppas verkligen på det! Ring imorrn så vi får höra hur det går :tummenupp

Hej!

Det krävs försumlighet för att väghållaren ska vara skadeståndsansvarig. Försumlighet uppkommer när väghållaren känner till bristen/faran men inte åtgärdar den inom skälig tid. Det räcker inte med att planera in en slutlig åtgärd. Utgör bristen en konkret fara för trafikanter måste den inom den nämnda tiden åtgärdas temporärt i avvaktan på en slutlig lösning.

"Försumlighet uppkommer när väghållaren känner till bristen/faran men inte åtgärdar den inom skälig tid."
DVS
Det man måste ha i åtanke är att det är du som har bevisbördan för väghållarens försumlighet.
Som regel finns ganska bra dokumentation hos väghållaren i form av allmänna och offentliga handlingar av vilka det framgår när väghållaren fått kännedom om bristen.

Det som tyvärr gör att många måste avstå en process mot försumliga väghållare är att skadan inte överstiger ett halvt basbelopp (ca 20.000 kr), vilket är kravet för att man ska få sina ombudskostnader ersatta genom fordonets rättsskyddsförsäkring för det fall man förlorar tvisten. Samtidigt innebär en process rörande ett skadebelopp understigande nämnda värde att man inte har rätt att få sina kostnader för ombudet (det juridiska biträdet) ersatta av motparten även om man vinner processen.

Énligt skadeståndslagen 2kap 1§: "var och en som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada skall ersätta skadan" Jämförd med väglagen (1971:948 4§ och 26§.

//Ezzo

Last edited:
Hoztic skrev:
2108506 Klart att vi inte är, det syns väl på alla uruselt underhållna vägar som i princip bara politiker å annat "fiiiiiiiint" folk med SUV'ar kan ta sig fram på :4skrika

Du tror inte att de som kör stora SUV:ar betalar ännu mer skatt än vad du gör? Dels hög bilskatt och ännu mer skatt för bensin då de förbrukar så mycket mer. Samt att de antagligen har bättre inkomst och där med betalar ännu mer skatt.
Så du kan vara säker på att det fina folket är minst lika irreterad på dåliga vägar och andra saker i vårt samhälle som ej är bra när de betalar så mycket i skatt varje år.

Sedan vore ju potthål obefintliga om alla fordonsrelaterad skatt gick till vägar och utveckling kring fordon och miljö. Problemet är ju att vi betalar en jälva massa skatt men det räcker inte till så då hittar man på massa skattar. Inte ens vägtullarna i stockholm kommer gå tillbaka till vägarna....utan som precis med alla andra skatter täcka kostnader inom andra områden. Det känns ju inte rätt någonstans.

Men varför våra skattepengar bara försvinner är en helt annan diskution och helt fel forum.

Har du helförsäkring på hojen?
I så fall låter du försäkringsbolaget fixa den. Det går snabbare än att bråka med kommunen. Sedan är det upp till bolaget att bedöma om det går att få ut något på grund av att kommunen har försummat sin underhållsskyldighet. Visar det sig att väghållningen inte har fungerat som den skall kräver ditt försäkringsbolag in sin regressfordran från kommunen, och du slipper själv klyddet. Ditt bolag är säkert hjälpsamt nog att även begära in din självrisk i sådant fall.

Angående skadebelopp 20 000:- så är det lungt, kollade med Hondacenter idag och bara delarna gick på ca 22 000:- och på det tillkommer skinställ, hjälm och stövlar och evetuellt arbete för bytet av delarna om man inte får göra det själv.

Snackade med nån idag som jag blev kopplad till av vägverket men dom vara bara intresserade av att veta var hålet var så dom kunde laga det... :arsele
Skulle få någon blankett skickad till mig som jag skulle fylla i och skicka in.
Det känns inte som om dom kommer göra något åt det då, säkert många som skickar inte skadeblanketten ihopp om ersättning.

Ska ringa imorgon och se vad dom säger....känns bättre och prata med någon ansvarig och få svar direkt.
Tack för tipset Nitrous !

Har helförsäkring på hojen men det är Hondaförsäkringen och då har jag minst 25 000:- i självrisk så det är knappt lönt att använda den :död

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back