Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det vet jag, men jag förklarar bara att turbofans har en förhållandevis stor fördel av fläkten såsom ett grovt luftfilter. Men självklart är ju askan ett problem. Vatten separerar ju mycket riktigt fläkten ut mycket effektivare.
Att det är skadligt med dessa föroreningar för turbofans (både fläkt och motor) är det ju ingen tvekan om. Men turbofans är robustare tack vare fläkten än utan. Fågelkollisioner och andra foreign object hade ju utan fläkten desintegrerat hela motorn, som bekant.
Visst tar fläkten skada av partiklar, ha även is och vatten sliter. Men det är i en helt annan liga än vad motsvarande erosion skulle bli på ett kompressorblad.
Nåväl, jag säger inte emot dig, jag ville mest påpeka att fläkten gör stor nytta som FOD-hinder.
Att det är skadligt med dessa föroreningar för turbofans (både fläkt och motor) är det ju ingen tvekan om. Men turbofans är robustare tack vare fläkten än utan. Fågelkollisioner och andra foreign object hade ju utan fläkten desintegrerat hela motorn, som bekant.
Visst tar fläkten skada av partiklar, ha även is och vatten sliter. Men det är i en helt annan liga än vad motsvarande erosion skulle bli på ett kompressorblad.
Nåväl, jag säger inte emot dig, jag ville mest påpeka att fläkten gör stor nytta som FOD-hinder.
Njae, njooo... slungas nog tyvärr inte ut så mycket som man skulle önska på en turbofläkt. Det blir inte så mycket snurr på det som passerar genom fläkten längst inne mot navet, varför skit som kommer in i mitten inte heller kastas ut så mycket som man kanske kunde önska. Dessutom bygger det hela på skillnader i densitet och partikelstorlek, så vatten som är mycket tyngre än luften och kommer i stora droppar kastas ändå utåt en del medan aska med låg densitet far iväg mindre. En del mindre turboskaftmotorer, framförallt sådana avsedda för helikopterbruk, har tröghetsseparatorer som är specifikt designade för att slunga ut damm och skräp så att det inte kommer in i kompressorn, så helikoptrar och turboproppar klarar sig i allmänhet bättre (även om rotorerna på helikoptrar gärna tar mängder av stryk). Däremot finns det systemet inte på turbofläkt eller turbojet.
Dessutom kommer det som inte går genom gasgeneratorn på en turbofläkt ändå genom själva fläkten, så man slipar ner fläkten hur man än gör. Inte lika kritiskt, men även det är dyrt. Sen lär skiten hamna överallt, bli klibbig och ställa till med mängder av problem senare också. Jag har sett resultatet av att ha flygplan parkerade i sandstormar nere i den stora sandlådan, och det är alldeles tillräckligt smetigt...