Vulkanaskan från Island

Jo det vet jag, men jag förklarar bara att turbofans har en förhållandevis stor fördel av fläkten såsom ett grovt luftfilter. Men självklart är ju askan ett problem. Vatten separerar ju mycket riktigt fläkten ut mycket effektivare.

Att det är skadligt med dessa föroreningar för turbofans (både fläkt och motor) är det ju ingen tvekan om. Men turbofans är robustare tack vare fläkten än utan. Fågelkollisioner och andra foreign object hade ju utan fläkten desintegrerat hela motorn, som bekant.

Visst tar fläkten skada av partiklar, ha även is och vatten sliter. Men det är i en helt annan liga än vad motsvarande erosion skulle bli på ett kompressorblad.

Nåväl, jag säger inte emot dig, jag ville mest påpeka att fläkten gör stor nytta som FOD-hinder.

Njae, njooo... slungas nog tyvärr inte ut så mycket som man skulle önska på en turbofläkt. Det blir inte så mycket snurr på det som passerar genom fläkten längst inne mot navet, varför skit som kommer in i mitten inte heller kastas ut så mycket som man kanske kunde önska. Dessutom bygger det hela på skillnader i densitet och partikelstorlek, så vatten som är mycket tyngre än luften och kommer i stora droppar kastas ändå utåt en del medan aska med låg densitet far iväg mindre. En del mindre turboskaftmotorer, framförallt sådana avsedda för helikopterbruk, har tröghetsseparatorer som är specifikt designade för att slunga ut damm och skräp så att det inte kommer in i kompressorn, så helikoptrar och turboproppar klarar sig i allmänhet bättre (även om rotorerna på helikoptrar gärna tar mängder av stryk). Däremot finns det systemet inte på turbofläkt eller turbojet.

Dessutom kommer det som inte går genom gasgeneratorn på en turbofläkt ändå genom själva fläkten, så man slipar ner fläkten hur man än gör. Inte lika kritiskt, men även det är dyrt. Sen lär skiten hamna överallt, bli klibbig och ställa till med mängder av problem senare också. Jag har sett resultatet av att ha flygplan parkerade i sandstormar nere i den stora sandlådan, och det är alldeles tillräckligt smetigt...

Det lutar ju allt mer åt att jag åter igen har rätt. Redan i inlägg #68 skrev jag att det verkar vara en åtgärd grundad på okunskap, spekulationer och överdrivet säkerhetstänk.

Det visar ju sig nu att testplanen inte påverkats ett dyft samtidigt som det framkommer att ingen testat detta tidigare utan bara har beräknats i en datorsimulation...

Okunskap, spekulationer och överdrivet säkerhetstänk.

Edit: Till och med jag fattar att man inte ska flyga igenom en stoftpelare från en vulkan, men ett moln som färdats ända till mellersta Europa och som spädits ut till den grad att den är till och med osynlig för ögat, det kan fan inte vara värre än att starta och landa i en öken.

Last edited:
En länk till, med mer info bl a om tidigare vulkanutbrott som påverkat flygtrafiken.

Tydligen ligger molnet häromkring på 6-8000 m, d v s ingen fara på marken eller för lågflygande småkärror. Fått höra från "hangarsnack" (d v s trovärdighet ungefär som SH.com... ;)) att flygplan har betydligt sämre filter än de flesta markfordon, eftersom de vistas i mindre dammiga miljöer, varför det är lugnare med bilar och hojar än med kolvmotorkärror.

Det lutar ju allt mer åt att jag åter igen har rätt. Redan i inlägg #68 skrev jag att det verkar vara en åtgärd grundad på okunskap, spekulationer och överdrivet säkerhetstänk.

Det visar ju sig nu att testplanen inte påverkats ett dyft samtidigt som det framkommer att ingen testat detta tidigare utan bara har beräknats i en datorsimulation...

Edit: Till och med jag fattar att man inte ska flyga igenom en stoftpelare från en vulkan, men ett moln som färdats ända till mellersta Europa och som spädits ut till den grad att den är till och med osynlig för ögat, det kan fan inte vara värre än att starta och landa i en öken.

Om man vore konspiratoriskt lagd, Allah förbjude, så skulle man kunna undra om det inte är konstigt när någon* påstår att ett stort osynligt moln lagt sig över Europa så ingen får eller kan flyga i området.

:5sure

Det här är veckans folie, lätt.

*=det är oklart vem som utfärdat förbudet också, alla länder verkar ovanligt överens och flygbolagen tycker det hela är nonsens. Jag tror det är Putin och GwB som förbereder WW3. :banana

Finska flygvapnets F-18 fick tydlig beläggning i motorerna efter en övning som avslutades några timmar före att finskt luftrum stängdes så det är nog inte bara humbug. Sen kan jag hålla med dig om att riskerna säkert är överdrivna, det brukar de vara när det gäller säkerhet och flygbranschen.

Om man vore konspiratoriskt lagd, Allah förbjude, så skulle man kunna undra om det inte är konstigt när någon* påstår att ett stort osynligt moln lagt sig över Europa så ingen får eller kan flyga i området.

Dessutom händer det precis efter att Polens president har dött i en "flygolycka". Molnet har ju även gjort att världens stora ledare inte kunde närvara på grund av flygförbud.

Jag anar ugglor i mossen.

Finska flygvapnets F-18 fick tydlig beläggning i motorerna efter en övning som avslutades några timmar före att finskt luftrum stängdes så det är nog inte bara humbug. Sen kan jag hålla med dig om att riskerna säkert är överdrivna, det brukar de vara när det gäller säkerhet och flygbranschen.

Finland? Fnys! Jävla baltland in disguise som tar chansen att synas i medierna så att ingen ska glömma bort att de finns. Bilderna är säkert egentligen av Tarja Halonens vaz.

Nä det här är helt klart en konspiration.

Last edited:
Skulle till Barcelona idag men Spanien har stängt sina flygplatser så sitter fast på Arlanda var jag mellanlandat... blir nytt försök imorgon bitti men på kartor över molnens rörelser ser det inte bra ut för morgondagen heller. Ejafjällagökull kan fan gå och dö nu :huvet

Om inte vinden vänder så går det nog bra, men Islands luftrum är stängt, så att mellanlanda där är nog inte aktuellt.

Vi flyger via Amsterdam. Bara att hoppas på nordliga vindar, och ladda på kontot lite extra om vi blir kvar längre än väntat.

Jag flyger upp till Luleå den 2 juni och tillbaka den 8 juni. Skulle luftrummet stänga där uppe lider jag ingen nöd. Kan alltid ta mig hem med bil :)

Vore värre om man som vissa kände sig tvungen att sätta sig på en taxi genom Europa för att ta sig hem.

Man kan ju konstatera att ens vördnad för jordens krafter ökat efter senaste årens tsunamin, jordbävningar och vulkanutbrott.

Trött på dessa oberäknerliga isländska vulkaner. Missade mitt plan hem från vancouver!

Förra gången alltså

Last edited:
Vore värre om man som vissa kände sig tvungen att sätta sig på en taxi genom Europa för att ta sig hem.

Det var ju någon här på SH som var i spanien och skulle köra bana och fick ta sig hem på väldigt konstiga omvägar sist....

En spännande reseberettelse med liveuppdatering på SH blev det IAF, tyvärr hittar jag inte tråden.

Back