Vulkanaskan från Island

Finns bla en svensk tillverkare av sådana filter/sandavskiljare för gasturbinkraftverk som står i ökenområden.

Vilken tillverkare är det?



Finns det någon som helst möjlighet att säga något om hur länge flygtrafiken kommer att vara stängd i norra europa?
Är det så att så länge vulkanen har utbrott och vinden ligger på från Island, kommer luftrummet vara stängt?

Min sambo och son har biljetter hit till L.A. nästa lördag. Förvisso en vecka tills dess, men än är där inga indikationer på att flygtrafiken snart ska återupptas. :gnissla
 
Ska väl kunna ligga kvar ga länge? Blir intressant om den större vulkanen får fart också! :yoparty
Är sjukt mycket solstormar just nu. Jordens magnetfält bombas med ovanliga mängder solvindar. Är säkert dom som får fart på jordens innanmäte. 2012 någon? :)
 
Det är värre för tex stridsflygplan som har rena jetmotorer eller filterlösa helikoptrar med endast FOD-galler och gasturbiner.

Ytterligare ett bra inlägg att tacka för. Det ska bli intressant att se hur länge dessa förhållanden håller i sig och vilka konsekvenser det får för flygbolag och annan industri.

En parantes angående citatet jag valt. Undra hur överlägset USAs armé hade varit om det funnits aktiva vulkaner i mellanöstern? Det hade ju effektivt stoppat deras herravälde över luftrummet både i Irak och Afghanistan.
 
Hur kommer det sig att askmolnet inte skingras när det har varit på driv ett tag. För som det ser ut nu på de animeringar som finns så är ju molnet fortfarande en sammanhängde klump, även ute i kanterna. Ska det vara så? Va va, ska det vara så? :sverker
 
Det vore fruktansvärt. Det finns alltid värre scenarion. Folk verkar vara rätt ödmjuka än så länge. Man accepterar att människan står maktlös inför naturens utbrott.

Tjernoby var ju just det, radioaktivt grafitdamm/aska som spreds med vindarna och hängde kvar i luften.

Just därför ska man inte moderera kärnkraftverk med grafitstavar!
 
Hur kommer det sig att askmolnet inte skingras när det har varit på driv ett tag. För som det ser ut nu på de animeringar som finns så är ju molnet fortfarande en sammanhängde klump, även ute i kanterna. Ska det vara så? Va va, ska det vara så? :sverker

Så ska det vara, det fylls ju på hela tiden :gnissla

Mer aska åt folket. Och här håller vi på och koldioxidskattar :tungan
 
Fan beställde nya kåpor till hojen som skickades i torsdags. hur länge ska man behöva vänta på dom nu????
 
En fördel hos trafikflygplanens gasturbiner (turbofan) är just att fläkten slungar ut en stor mängd av vatten och partiklar, så att de passerar i cowlen, dvs utanför gasturbinen. Så luften är lite renad redan innan kompressorn. Det är värre för tex stridsflygplan som har rena jetmotorer eller filterlösa helikoptrar med endast FOD-galler och gasturbiner.

Njae, njooo... slungas nog tyvärr inte ut så mycket som man skulle önska på en turbofläkt. Det blir inte så mycket snurr på det som passerar genom fläkten längst inne mot navet, varför skit som kommer in i mitten inte heller kastas ut så mycket som man kanske kunde önska. Dessutom bygger det hela på skillnader i densitet och partikelstorlek, så vatten som är mycket tyngre än luften och kommer i stora droppar kastas ändå utåt en del medan aska med låg densitet far iväg mindre. En del mindre turboskaftmotorer, framförallt sådana avsedda för helikopterbruk, har tröghetsseparatorer som är specifikt designade för att slunga ut damm och skräp så att det inte kommer in i kompressorn, så helikoptrar och turboproppar klarar sig i allmänhet bättre (även om rotorerna på helikoptrar gärna tar mängder av stryk). Däremot finns det systemet inte på turbofläkt eller turbojet.

Dessutom kommer det som inte går genom gasgeneratorn på en turbofläkt ändå genom själva fläkten, så man slipar ner fläkten hur man än gör. Inte lika kritiskt, men även det är dyrt. Sen lär skiten hamna överallt, bli klibbig och ställa till med mängder av problem senare också. Jag har sett resultatet av att ha flygplan parkerade i sandstormar nere i den stora sandlådan, och det är alldeles tillräckligt smetigt...
 
Eruptionen tycks ha gjort någon sur.
Fick syn på det här på wikipedia. :hihi
Undrar hur länge det ligger kvar...
 

Bifogat

  • vulkan.jpg
    vulkan.jpg
    206.5 KB · Visningar: 102
Äsch, Varit flertal flygplan uppe och flugit idag som jag sett på radarn, KLM och Lufthansa som gjort testflygningar. DHL som flög ett plan för att göra lite underhåll på det. Vid åtta tiden var det ett flertal uppe. Och just nu ett plan över tyskland och en KLM som flugit från Amsterdam och är över Vitryssland på väg österut.

EDIT: Och en SAS på väg mot nordväst från Oslo.
 
Last edited:
Äsch, Varit flertal flygplan uppe och flugit idag som jag sett på radarn, KLM och Lufthansa som gjort testflygningar. DHL som flög ett plan för att göra lite underhåll på det. Vid åtta tiden var det ett flertal uppe. Och just nu ett plan över tyskland och en KLM som flugit från Amsterdam och är över Vitryssland på väg österut.

EDIT: Och en SAS på väg mot nordväst från Oslo.


Ser du det från rymdstationen? ::confused:












:rolleyes:
 
BrevfranIsland.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top