Vulkanaskan från Island

Medleklassvelourkärring reser utomlands första gången, planet får byta flygplats. Hon tycker det är "allvarligt".
Men allvaret i det här fallet gällde väl vad som skulle kunna hända om ett plan flyger in i vulkanaska, inte just att det blev omdirigerat till annan plats?

Landade i torsdags morse på arlanda ifrån en resa till vegas, och var lite irriterad av att planet var 2 timmar sent till landning. Piloten sade att vi hade fått gå söder om England istället för över island. Nu så här i efterhand så var 2h längre flygning lindrigt. Kollegor och kompisar sitter fast i Vegas, NY och Chicago fortfarande.

Men allvaret i det här fallet gällde väl vad som skulle kunna hända om ett plan flyger in i vulkanaska, inte just att det blev omdirigerat till annan plats?

Så tolkade jag inte artikeln i pappersupplagan jag läste imorse.
Det var allvarligt att de inte visste var de skulle landa, som om det spelar någon roll. Jävla fån.
Det är som när den där Aftonbladet-kolumnistens son blev rånad av ett gäng araber i Husby, oj vad illa det var ställt med integrationen plöstligt. :lol

För övrigt blir det med hög sannolikhet inget flyga för mig på söndag, går det att få info någonstans, jag orkar inte ringa resebyrån. :(

Det var allvarligt att de inte visste var de skulle landa, som om det spelar någon roll. Jävla fån.
Det är som när den där Aftonbladet-kolumnistens son blev rånad av ett gäng araber i Husby, oj vad illa det var ställt med integrationen plöstligt. :lol

För övrigt blir det med hög sannolikhet inget flyga för mig på söndag, går det att få info någonstans, jag orkar inte ringa resebyrån. :(

http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano.html

http://www.lfv.se/

Karta över utbredningen i Norden:
http://www.lfv.se/map.asp (VA CLD = Volcanic Ash Cloud, SFC = surface, 350 = upp till 35.000 fot)

Sist en svårläst, ESAA är svenskt luftrum, ENOR norge. Uttolkningsguide quick and dirty:

FCST 0000Z VA CLD SFC/FL200 S OF LINE N6400 E01300, N5800 E02000 FL200/FL350 S OF LINE N6400 E01400, N6300 E02000

"Forecast midnatt zulu time (= 0200 lokal tid som är GMT+2), volcanic ash cloud surface to 20.000 feet S of line...(koordinater) 20.000 feet to 35.000 feet S of line..."

http://www.lfv.se/MetInfoHTML.asp?T...pe&T=SIGMET Europe&type=SIGMET&Frequency=2700

http://arlanda.se/

Finnarna har flugit F18 timmar innan all flygning ställdes in!

http://www.flightglobal.com/article...engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html

One aircraft’s engines have been inspected so far using a boroscope, with melted ash clearly visible on its inside surface. The air force decided to release the images to show the potentially damaging effects of current flight activities, says chief information officer Joni Malkamäki.

Men allvarligt. Hur skadligt är det egentligen att flyga i ett moln som inte ens syns. Detta luktar överdrivenhet och okunskap lång väg.

Men allvarligt. Hur skadligt är det egentligen att flyga i ett moln som inte ens syns. Detta luktar överdrivenhet och okunskap lång väg.

Du tittade inte på bilderna som fanns på den länkade sidan i inlägget ovanför ditt va?

Det ÄR inte nyttigt.

Skulle dom stänga av flera stora flygplatser i Europa, med miljontals drabbade, utan ordentlig grund?

Med tanke på vilka volymer luft som passerar genom en flygplansmotor tycker jag inte det är svårt att inse att även låga koncentrationer av vulkanisk aska kan innebära att kilovis av den passerar genom motorn under flygning, där den smälter och fastnar på motorns inre delar.

Air Crash Investigation "All Engines Failed"
http://www.youtube.com/watch?v=DWDU8XRQ_GY

Skulle dom stänga av flera stora flygplatser i Europa, med miljontals drabbade, utan ordentlig grund?

Ja, lite som att beslagta min nagelsax medan jag kan köpa mig en tvåliters whiskyflaska med praktiskt handtag 50 meter senare.

Drabbar sjukt många men ingen behöver pröjsa. Luktar fortfarande skumt detta.

• Gilla
Reaktioner: ft
Här är lite om vad som händer och hur det fungerar med varningarna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/askmolnet-och-flygtrafiken-dnse-foljer-utvecklingen-1.1078918

Helt stängt i: Österrike, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Irland, Lettland, Nederländerna, Polen, Slovakien, Slovenien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.

Delvis stängt i: Vitryssland, Ukraina, Kroatien, Frankrike, Italien, Litauen, Norge och Serbien.

Alla radarbilder man har sett så når askmolnet ungefär norra tyskland. Varför stänger man i Kroatien och Bosnien-Hercegovina? Skit som inte syns på radar? Kan det ens ha blåst ända dit? Extrem försiktighet?

Du tittade inte på bilderna som fanns på den länkade sidan i inlägget ovanför ditt va?

Det ÄR inte nyttigt.

Har sett några andra inlägg du gjort tidigare. Du arbetar som flygmekaniker eller inom industrin inte sant?

Det det här askstoftet är det lika farligt för alla typer av flygmaskiner? Helikoptrar flyger ju i princip i betydligt lägre farter och på lägre höjd. Det vill säga under det farliga askmolnen. Hur är det med propeller flygplan? De är väl lämpligare att flyga med på lägre höjder än de passagerarplanen med jetmotorer och de når inte lika hög hastighet. Ett problem förutom att motorer tar skada är väl att flygkroppen blir blästrad av de små partiklarna?

Hur vore det om man kör en vanlig personbil på Island där nedfallet är ett faktum. Kör man regelbundet lär man väl få serva bilen ofta åtminstone.

På den hemsidan som som bifogades i ett inlägg ovan om finska F18 läste jag att flygbolag även oroar sig från att böja flyga för tidigt då man är orolig för ökat slitage som påverkar livslängden på flygmaskinerna negativt. Det är inget som man direkt nämner i kvällspressen när det gäller rapporteringen.

http://www.flightglobal.com/article...ne-fears-ash-damage-from-quick-return-to.html

Har sett några andra inlägg du gjort tidigare. Du arbetar som flygmekaniker eller inom industrin inte sant?

Näe, jag jobbar inte inom industrin, jag har gjort militärtjänst som flygmek, lyckligtvis på SK50/60 där man fick göra annat än att tanka och kolla oljan, men mina kunskaper är ytterst begränsade.

Däremot har jag alltid varit flygintresserad/teknikintresserad och läser/ser rätt mycket om flygplan/flygmotorer, och jag såg dokumentären där dom flög genom askmolnet så att alla motorer stannade och den uppföljande specialen om vulkanaskans påverkan på flygmotorer.

Kolvmotorplan klarar sig bättre eftersom insugsluften filtreras, i en jetmotor så sugs den kiselhaltiga askan in ofiltrerad och blästrar insugs/komprimerings turbinernas blad, för att sedan smälta i brännkammaren och bilda "glas" på bladen efter.
Givetvis har askan andra negativa effekter på planen oavsett motortyp, till exempel kan den sätta igen pitotrören till flyginstrumenten, blästra rutorna så att dom blir ogenomskinliga, blästra resten av planet (inklusive propellrar) osv...

Det är "ft" här på forumet som är den riktiga flygnerden som kan ge svar på dina frågor

Tack för svaret. Vi får väl avvakta vad proffset har att säga. :D

Kan rekommendera inlägg 72 och länken där... ;)

Rörande kolvmotorer vet jag inte. Det pågår en debatt för stunden. Är det riktigt mycket aska blir det skit av det, för då sätts luftfiltret igen illa kvickt. De flesta flygplan är då byggda så att filtret öppnar och man får in ofiltrerad luft, alternativt får man öppna filtret manuellt. Oavsett vilket får man in ofiltrerad luft i motorn.

Det funderas också på om vulkandammet är så fint så det tar sig genom filtret i tillräcklig mängd för att göra skada.

Väl inne i motorn är dammet ett väldigt bra slipmedel och man kan nog räkna med att flygning med vulkanaska i insuget käkar upp gångtid på motorn i rask takt, även om det inte blir några omedelbara drastiska konsekvenser. Den omedelbara frågan är ju då, framförallt i detta forum, vad konsekvenserna blir för markbundna fordon... och om dammkoncentrationerna är lägre vid marken av någon anledning. Jag misstänker (men vet inte, ren gissning) att det mesta av dammet håller sig en bit upp tills det följer med regn ner.

Kan rekommendera inlägg 72 och länken där... ;)

Rörande kolvmotorer vet jag inte. Det pågår en debatt för stunden. Är det riktigt mycket aska blir det skit av det, för då sätts luftfiltret igen illa kvickt. De flesta flygplan är då byggda så att filtret öppnar och man får in ofiltrerad luft, alternativt får man öppna filtret manuellt. Oavsett vilket får man in ofiltrerad luft i motorn.

Det funderas också på om vulkandammet är så fint så det tar sig genom filtret i tillräcklig mängd för att göra skada.

Väl inne i motorn är dammet ett väldigt bra slipmedel och man kan nog räkna med att flygning med vulkanaska i insuget käkar upp gångtid på motorn i rask takt, även om det inte blir några omedelbara drastiska konsekvenser. Den omedelbara frågan är ju då, framförallt i detta forum, vad konsekvenserna blir för markbundna fordon... och om dammkoncentrationerna är lägre vid marken av någon anledning. Jag misstänker (men vet inte, ren gissning) att det mesta av dammet håller sig en bit upp tills det följer med regn ner.

Vad gäller markfordon tror jag inte att det är ngn fara. De flesta fordonsluftfilter tar sådana partiklar. De är ju ungefär lika stora som de partiklar som förekomer ymnigt på vägarna så här års. Det findispersiva damm från vinterns sandning och dubbdäck som nu täcker många vägar innan det regnar bort. Faran är nog större för luftvägsproblem hos människor.

En fördel hos trafikflygplanens gasturbiner (turbofan) är just att fläkten slungar ut en stor mängd av vatten och partiklar, så att de passerar i cowlen, dvs utanför gasturbinen. Så luften är lite renad redan innan kompressorn. Det är värre för tex stridsflygplan som har rena jetmotorer eller filterlösa helikoptrar med endast FOD-galler och gasturbiner.

På de marina gasturbiner och dieselmotorer så påminner vulkanaskan om ett annat vanligt problem, det är de stora förekomster av ökendamm/sand som förekommer på många hav, ökensanden färdas vid gynnsam vind 100-tals mil från land. Här installerar vi (efter de vattenavskiljande filtren) speciella partikelavskiljare som påminner om luftfiltrena i vanliga bilar och motorcyklar, fast större förstås.
http://www.premaberg.com/pages/system_200.html

Finns bla en svensk tillverkare av sådana filter/sandavskiljare för gasturbinkraftverk som står i ökenområden.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...