VTR 1000F Jag blir galen på denna koppling!

VTR1000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
1999 Honda VTR 1000F
Hej.
Har en VTR 1000F från -99 som har hydraulisk koppling.


Den slirar vid fullt gaspådrag, men bara ibland. Jag håller snart på att bli galen på detta. Sökt på forum och allt möjligt. Så nu till vad jag gjort:

-Bytt till Biltema racingolja som så många förespråkat. Hjälpte inte...
-Bytt lammeller, plattor och kopplingsfjädrar, ny olja igen. Hälpte inte.....
-Bytte slavcylinder och körde på ny dot4 till kopplingen(och luftat systemet), ny service igen med oljebyte. Hjälpte inte...

Så vad är det kvar att göra tänker man? Ibland slirar den vid hård belastning med kall motor. Ibland inte. Ibland när motorn är varm... ibland inte...

Det kanske är läge att leta upp en guru? Du kanske redan finns här inne? Någon annan som haft samma strul med denna V2:a på 1000cc? Den sitter ju i ganska många Honda modeller.

Tacksam för lite brainstorming. Kan det vara något med huvudcylindern? Det finns ju rep.satser till den. Men kopplingshandtaget känns hur bra som helst när man växlar. Kanske att den tar lite väl långt ut men det är ju inte så lätt att justera på en hydraulisk koppling. Eller?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är inte ovanligt att bromsslangar svullnar inuti och fungerar som en backventil. Kan mycket väl vara det som händer dig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
 

VTR1000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
1999 Honda VTR 1000F
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
Nej det enda jag inte gått in på djupet med är just huvudcylindern. Eller jo jag har öppnat och tittat in lite snabbt och det såg rent och fint ut. Men har inte kollat så noggrant.Tack för tipset :)
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En del eftermarknadslameller är lite känsliga på helsyntet. Dessutom, Biltemas har jag tillsammans med Castrol och Q8 tyckt att det är helsyntetoljor som har mest problem med det.

För att utesluta: skulle nog ta lös lamellerna, tvätta dom och sen trycka i Motul 5100 10W40(gärna säkra upp med att låta dom ligga i oljebadet också ett dygn)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
Skyddsglasögon på när du rensar hålet... DOT 4 i ögat är inge roligt... ;(
 

DaveN

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Gallstad
Hoj
1994 Honda CBR900RR
Have you checked the long rod that goes between the slave cylinder and clutch? They can become bent and stick.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Saknade kontroll av att muttern som håller kopplingskorgen på axeln är dragen med rätt moment.
Det var orsaken till att kopplingen på min SV650S inte frikopplade som den skulle. Muttern hade lossnat. Men du har ju ett annat problem, slirande koppling ?
Jack i kopplingskorgarna så lameller, plattor fastnar ibland ?
 

torlamb

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
kisa
Hoj
06 Honda cbr 600rr
Hej.
Har en VTR 1000F från -99 som har hydraulisk koppling.


Den slirar vid fullt gaspådrag, men bara ibland. Jag håller snart på att bli galen på detta. Sökt på forum och allt möjligt. Så nu till vad jag gjort:

-Bytt till Biltema racingolja som så många förespråkat. Hjälpte inte...
-Bytt lammeller, plattor och kopplingsfjädrar, ny olja igen. Hälpte inte.....
-Bytte slavcylinder och körde på ny dot4 till kopplingen(och luftat systemet), ny service igen med oljebyte. Hjälpte inte...

Så vad är det kvar att göra tänker man? Ibland slirar den vid hård belastning med kall motor. Ibland inte. Ibland när motorn är varm... ibland inte...

Det kanske är läge att leta upp en guru? Du kanske redan finns här inne? Någon annan som haft samma strul med denna V2:a på 1000cc? Den sitter ju i ganska många Honda modeller.

Tacksam för lite brainstorming. Kan det vara något med huvudcylindern? Det finns ju rep.satser till den. Men kopplingshandtaget känns hur bra som helst när man växlar. Kanske att den tar lite väl långt ut men det är ju inte så lätt att justera på en hydraulisk koppling. Eller?

Hej

Hittade du någon lösning på det här?? jaga har samma problem, tacksam för svar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top