VTR 1000F Jag blir galen på denna koppling!

VTR1000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
1999 Honda VTR 1000F
Hej.
Har en VTR 1000F från -99 som har hydraulisk koppling.


Den slirar vid fullt gaspådrag, men bara ibland. Jag håller snart på att bli galen på detta. Sökt på forum och allt möjligt. Så nu till vad jag gjort:

-Bytt till Biltema racingolja som så många förespråkat. Hjälpte inte...
-Bytt lammeller, plattor och kopplingsfjädrar, ny olja igen. Hälpte inte.....
-Bytte slavcylinder och körde på ny dot4 till kopplingen(och luftat systemet), ny service igen med oljebyte. Hjälpte inte...

Så vad är det kvar att göra tänker man? Ibland slirar den vid hård belastning med kall motor. Ibland inte. Ibland när motorn är varm... ibland inte...

Det kanske är läge att leta upp en guru? Du kanske redan finns här inne? Någon annan som haft samma strul med denna V2:a på 1000cc? Den sitter ju i ganska många Honda modeller.

Tacksam för lite brainstorming. Kan det vara något med huvudcylindern? Det finns ju rep.satser till den. Men kopplingshandtaget känns hur bra som helst när man växlar. Kanske att den tar lite väl långt ut men det är ju inte så lätt att justera på en hydraulisk koppling. Eller?
 
Det är inte ovanligt att bromsslangar svullnar inuti och fungerar som en backventil. Kan mycket väl vara det som händer dig.
 
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
 
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
Nej det enda jag inte gått in på djupet med är just huvudcylindern. Eller jo jag har öppnat och tittat in lite snabbt och det såg rent och fint ut. Men har inte kollat så noggrant.Tack för tipset :)
 
Last edited:
En del eftermarknadslameller är lite känsliga på helsyntet. Dessutom, Biltemas har jag tillsammans med Castrol och Q8 tyckt att det är helsyntetoljor som har mest problem med det.

För att utesluta: skulle nog ta lös lamellerna, tvätta dom och sen trycka i Motul 5100 10W40(gärna säkra upp med att låta dom ligga i oljebadet också ett dygn)
 
...och du VET att det lilla returhålet i huvudcylinderns behållare/inlopp är rensat och inte igenoxiderat? Notera, det är TVÅ hål, ett större för att föda vätska och ett mindre för att skapa slack i greppet.
Skyddsglasögon på när du rensar hålet... DOT 4 i ögat är inge roligt... ;(
 
Have you checked the long rod that goes between the slave cylinder and clutch? They can become bent and stick.
 
Saknade kontroll av att muttern som håller kopplingskorgen på axeln är dragen med rätt moment.
Det var orsaken till att kopplingen på min SV650S inte frikopplade som den skulle. Muttern hade lossnat. Men du har ju ett annat problem, slirande koppling ?
Jack i kopplingskorgarna så lameller, plattor fastnar ibland ?
 
Hej.
Har en VTR 1000F från -99 som har hydraulisk koppling.


Den slirar vid fullt gaspådrag, men bara ibland. Jag håller snart på att bli galen på detta. Sökt på forum och allt möjligt. Så nu till vad jag gjort:

-Bytt till Biltema racingolja som så många förespråkat. Hjälpte inte...
-Bytt lammeller, plattor och kopplingsfjädrar, ny olja igen. Hälpte inte.....
-Bytte slavcylinder och körde på ny dot4 till kopplingen(och luftat systemet), ny service igen med oljebyte. Hjälpte inte...

Så vad är det kvar att göra tänker man? Ibland slirar den vid hård belastning med kall motor. Ibland inte. Ibland när motorn är varm... ibland inte...

Det kanske är läge att leta upp en guru? Du kanske redan finns här inne? Någon annan som haft samma strul med denna V2:a på 1000cc? Den sitter ju i ganska många Honda modeller.

Tacksam för lite brainstorming. Kan det vara något med huvudcylindern? Det finns ju rep.satser till den. Men kopplingshandtaget känns hur bra som helst när man växlar. Kanske att den tar lite väl långt ut men det är ju inte så lätt att justera på en hydraulisk koppling. Eller?

Hej

Hittade du någon lösning på det här?? jaga har samma problem, tacksam för svar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top