VTR 1000 vs TL1000

Motorn på vtr är iaf driftsäker.

Jag har varit och grävt i min motor efter 7000 mil.

Behövde endast shimsa två ventiler.

Inget slitage på kamaxlar eller något - biltema 5-50 me 1200 bytesintervall.

Kopplingskorgen låter lite mer än den var ny men knappt hörbart.

Oljeförbrukningen är lite högre än när den var ny men även här är det små skillnader.

Desutom är tändstiftena aldrig bytta:D - Irdiumstift verkar hålla:yoparty.

Den är inte lungt körd...

Jo att provköra båda e ju det bästa men tyvär så finns det inga varken vtr el tls till salu i HELA östergötland.
Jobbigt o åka 15-20mil bara för att "prov åka" brukar ju dessutom vara måttligt populärt hos säljaren med test piloter.:D

Det som talar starkt för VTRen e ju att Honda e bra på driftsäkra hojar samt då ev åk komforten.
Det negativa e dock att VTRen har 15Hk mindre och fuggar som jag e rätt anti mot när hojarna börjar få några år på nacken.

Men TLSen däremot har ju lite piggare motor kanske lite obekvämare styret ser lägre ut tycker jag än VTRens.
Tycker dock att TLSen är snyggare..som sagt så borde ju iofs barnsjukdomarna oftast va fixade.

Har svår besluts ångest skulle behöva köra båda cyklarna kanske får ta en roadtrip ialf o testa några hojar...:huvet

Håller med Fudpucker!

Aprilia Falco är en grymt härlig twin som du verkligen borde prova innan du beslutar dig.

Gick oxå och valde mellan VTR och TL då jag fick tipset om Falco sen var det kört :)

Håller med Fudpucker!

Aprilia Falco är en grymt härlig twin som du verkligen borde prova innan du beslutar dig.

Gick oxå och valde mellan VTR och TL då jag fick tipset om Falco sen var det kört :)

Har kollat på Falco men e inte helt sugen på utseendet..
samt den e ju typ 15k dyrare än dom andra 2 om man jämför mil osv..
Vill ha en hoj med helst under 3000mil absolut under 4000mil.

Har haft både SP1 och SP2, det är helt underbara hojar!!
Honda-kvalitet på både motor och bromsar!!:tummenupp

Polarn hade en TLR och hondan känns både kortare och smalare tycker jag, och därmed lite roligare när det svänger..

Nu uppfattade jag inte vad du hade för budget men finns ju en hel del prisvärda hojar, bästa tipset är ju att testa TL/SP/RSV och ta reda på vilken som passar dig bäst...

Vill inte lägga mer än runt 30-40k....
Spettan OCH Tlren går bort direkt då jag inte vill ha en R-hoj säljer zx7an just av den anledningen.
MEN om jag hade stått mellan dom hade jag tagit spettan utan tvekan då den enligt mig e tok snygg.

Har kollat på sv1000s men tyker den e gris ful framifrån.
Då är sv1000n betydligt intressantare med ett mt03 lyse på.
Men då är vi uppe runt 50k o snurrar och i dagsläget vill jag inte lägga så mkt på en leksak.

Som sagt väger åt TLS helst en gul....

Mvh Danne

Vet inte hur försäkring är på TLS men IF:s hondaförsäkring för vanliga VTR-F är gynnsam (iaf i mitt fall).

Tycker VTR går betydligt råare än TLS.

I slutänden tror jag det är mest en smaksak, testa båda och ta den du gillar bäst? Lycka till!:)

Suzuki har en märkesförsäkring nu oxå, ny för i år. Och för vissa (beror på var man bor, ålder yada yada) så kan man komma ner till 4000 hel/hel år för en TLS. Skulel dock gissa på 6k Hel/hel i Linköping och kanske 3k för halv/hel. Men som sagt, ren gissning, man får ringa och kolla.

TLR: (mkt dyrare) Jag fick 8000 hel/hel år, zon 2. Körkort sedan länge, 35++, etc bra grejer. :)

Ska du köpa grisen i säcken är Hondan ett säkrare köp, men tar man sig tid och kollar vissa saker, och siktar på en TLS 98-00 så brukar de inte vara några större problem. Inget fel på 97or som är tillfixade, men det är lite mer att kontrollera innan ett köp, imho.
Kom in i TL-Tråden så ska vi tala om för dig vad du ska kolla på när du har hittat ett objekt. ;) :tummenupp
Det kan ju till och med vara en medlemshoj (och de har vi hyfsad koll på :hihi )

I övrigt håller jag med om Rookies slutkläm. Köp den som tilltalar hjärtat mest.
:hej

Hojen i länken ovan e en av dom som jag är mest sugen på men den e rätt långt bort.

Jo TLSen e den som ligger mig varmast om hjärtat men har läst lite negativt om den bla på bikes sida.
Då saker som rör insprutet att den får kallsupar går ryckigt mm.

Vad e d mer specifikt man ska kolla på på en TLS??Vad e barnsjukdomarna.
Vet att 97an har en klenare kopplingskorg bla..
Bakdämparn behövs uppgraderas till öhlins el liknande....

Har kört TL1000S den fruktade 97an. Barnsjukdomarna ska vara fixade, kolla boken samt att den lilla grönvita OK dekalen sitter på ramen.

Kolla det det jag skrev samt det vanliga. Jag tycker att det är en kanonhoj, höll på med precis samma val som du men valde TL för att den är så smäcker och enligt mig så jävla snygg.

Min har varit helt problemfri de ca 1000 mil jag kört

Ett tips: KÖP:Bugar

Suzuki har en märkesförsäkring nu oxå, ny för i år. Och för vissa (beror på var man bor, ålder yada yada) så kan man komma ner till 4000 hel/hel år för en TLS.

Det har jag missat, vilket bolag???

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år