VTR 1000 vs TL1000

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Hejsan går nu i valet o kvalet ang VTR el TL1000.
Det negativa med VTRen e förknasare samt en klenare motor.
Det negativa med TL läser om mycket krångel med allt möjligt och andra barnsjukdomar.

Undar lite om hojarna tex från er som kört båda cyklarna vilken är bekvämast??
Vill gärna kunna ta en sväng inne i stan utan och behöva steloperera nacke knän o axlar.

TACKSAM FÖR SVAR
Mvh Danne

Eller så köper man sig en Sp1a och är jävligt nöjd...

Körde TL1000s under att antal år å ett antal 1000 mil. Å de va inte mer knas me den än me andra hojar.
Barnsjukdomarna va åtgärdade redan från -98, å de -97 som rullar är fixade.

Å visst funkar den i stan, men liet halvjobbigt är de :tummenupp

Hejsan går nu i valet o kvalet ang VTR el TL1000.
Det negativa med VTRen e förknasare samt en klenare motor.
Det negativa med TL läser om mycket krångel med allt möjligt och andra barnsjukdomar.

Undar lite om hojarna tex från er som kört båda cyklarna vilken är bekvämast??
Vill gärna kunna ta en sväng inne i stan utan och behöva steloperera nacke knän o axlar.

TACKSAM FÖR SVAR
Mvh Danne

Har haft en TL 1000 -00:a köpte den flångny, hade testat alla "likvärdiga" twinnar innan och fastnade för den så fort jag testade. Varit skitnöjd med den på alla sätt och vis både stad och landsväg. Jämfört med hondan så var det bättre bottendrag och mycket mera knuff i den, men skulle jag köpa en twinn i dag så skulle det bli en Aprilia -04 och framåt

Steloperera knän, rygg, armar och arsle så kan du köpa en VTR SP1 och åka långt på den oxå!

En TL1000R/S är sjukt kul. Motorn är grymt vridstark. Skulle verkligen kunna tänka mig en sån igen. Sen går det ju inte att komma ifrån att SP1/SP2 är balla.

TL1000 (avser R) och VTR 1000 F är inte en riktigt rättvis jämförelse tycker jag. Det är inget fel på Firestormen men den känns mer allround (körställningen tex) & en storlek mindre i allt, inte minst motormässigt.

SP1/2 är i så fall en bättre måttstock men där drar Suzukin det kortare strået. Visst den har moset och ljudet men chassi och fjädring är inte i närheten av Hondans, iaf inte med originalgrejor. Testade kompisens på både gata och bana och tyckte den kändes klumpig o trög ena stunden för att nästan överstyra i nästa.

Barnsjukdomarna som drabbade första S-modellen är nog ett minne blott på R men Hondas kvalitetsrykte är inte bara snack. Och få hojar känns så nästan gjutna i ett stycke som HRC-byggda SP1/SP2.

Den hoj som jag tycker är mest lik SP1/2 i körupplevelse är RSV Mille. Körställningen är inte lika extrem, den är något kvickare i reaktionerna och har likvärdiga prestande. Dock känns Rotaxtvinnen råare, den vibrerar mer och lådan är inte alls lika smidig som Hondans.

Mina två cent...

Tycker att SP1:an har fått oförtjänt dåligt rykte vad det gäller bekvämlighet, så hemsk tycker inte den är! :)

Det är bara för att vi är vältränade :tummenupp

Last edited:
Inte vad du letar efter kanske men har du chansen att provköra en SL1000 Falco så gör det. :tummenupp
Jag har inte varit annat än helnöjd med min.
Grym allroundhoj.

Mjo Spettan e tok cool även tlren men vill inte ha en r hoj utan något lite mer komfortabelt.

Jag väger ju lite åt tlen mycket för den har mer motor och framförallt pga insprutningen.

D e inte så då att hondan e mer drift säker??
Vill bara ha en hoj som e pålitlig vill inte behöva tänka på om den ska starta el inte när man stannat o tat en kaffe på vägen.

Mvh Danne

PS
d gäller TL1000S och VTR1000F inte TLRen
DS

Mjo Spettan e tok cool även tlren men vill inte ha en r hoj utan något lite mer komfortabelt.

Jag väger ju lite åt tlen mycket för den har mer motor och framförallt pga insprutningen.

D e inte så då att hondan e mer drift säker??
Vill bara ha en hoj som e pålitlig vill inte behöva tänka på om den ska starta el inte när man stannat o tat en kaffe på vägen.

Mvh Danne

Som i alla såna här fall: provkör, det är egentligen enda sättet att veta vad som funkar för dig. Firestormen är definitivt att föredra ur komforthänseende och vem vet, motorn kanske räcker till?

Läste nyligen en begtest på VTR 1000 och det är ingen hoj som står ofta på verkstad, tveklöst (precis som Honda generellt, de ÄR jävligt duktiga på att bygga grejor som håller). Modellen har ju dessutom hängt med läääänge. Dessutom: köper du en hyggligt modern och välskött hoj som byggts i Japan tror jag det är rätt liten risk att du behöver stå och skruva vid fiket:tummenupp

På pappret skiljer det vad? 12hk mellan TLS och VTR. Betydligt mindre om man ska tro olika tidningars bänkningar.

TLS är däremot "modernare" på många punkter, insprut, UPD-gaffel mm.

Vet inte hur försäkring är på TLS men IF:s hondaförsäkring för vanliga VTR-F är gynnsam (iaf i mitt fall).

Tycker VTR går betydligt råare än TLS.

I slutänden tror jag det är mest en smaksak, testa båda och ta den du gillar bäst? Lycka till!:)

Nu får jag lov att lägga mig i lite här. Trots att jag tveklöst är ett stort fan av Suzuki, så måste jag säga att VTR:en är en bättre hoj over-all. Den tar igen nackdelarna gentemot TL-S/R med bättre komfort och solid byggkvalitet. Har man bara koll på att förgasarna är synkade så är det inga problem att vara utan sprut... ett sprut som på "den tiden" knappast var smidigare och bättre avstämd än gasare som tillverkarna haft sisådär fem eoner på sig att lära sig göra rätt...

Verkstadsbesök för en VTR är väl så gott som obefintliga, om man bortser från obligatoriska servicetillfällen.

Ska du köra långt så kanske VTR:en inte är bästa hojen. 16 liters tank och hög förbrukning...

Jag tyckte att brorsans SP1a va trött i jämförelse me min TLR.

Den känns dock smidigare på något sätt.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...