VS1400 Sänka hojen fråga. Kapa fjädrarna?

Hammer Head

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Hoj
Victory Hammer & Bobber bygge
Hej Gurus
Håller på med ett ombygge av en Suzuki VS1400 -88.
Det ska bli ett budget bygge i inköp, men många timmar i garaget.

Fråga: För att sänka bakfjädringen kan man kapa av lite på fjädrarna för att få paketet kortare? Ska sänka typ 5 cm. Bakfjädern är 33,5 cm CC.

Bifogat

• RatBobber.JPG
    RatBobber.JPG
    231.1 KB · Visningar: 135
Volvoraggarsänkning..... Nej jag skulle inte rekommendera att kapa fjädrarna. Har man dämpare som går att öppna är det bättre att sänka med intern spacer, 50mm sänkning är dock ganska mycket med tanke på hur kort fjädringsvägen är. Jag hade nog försökt hitta dämpare som var kortare från början.

Flytta fästet? kan ju gå utan svets och bök, med en fiffig adapter. Och så får du behålla dina typ 8 cm fjädring:)

Går ju köpa lägre billiga kompletta dämpare. Gjorde jag på bobbern. Vart köpte jag nu dom?

Tack för snabba svar. Blir väl att köpa nya.
Jag satte in ett järnrör 29cm cc för att kolla.

rat2.JPG

skaru åka toklågt så måste du ha nya korta hårda dämpare. annars kommer de förmodligen slå i. annars får du väl åka med stagen o fixa fjädrad limpa =)

Ser nice ut. Men frakt och avgifter från US är sjuka. Från Kina är det ofta fraktfritt.
500 för att få hem skiten : ((

Volvoraggarsänkning..... Nej jag skulle inte rekommendera att kapa fjädrarna. Har man dämpare som går att öppna är det bättre att sänka med intern spacer, 50mm sänkning är dock ganska mycket med tanke på hur kort fjädringsvägen är. Jag hade nog försökt hitta dämpare som var kortare från början.
Sen fråga. Men har samma dilemma fast en intruder 800. Går ju öppna men hur ska jag göra för att sänka med original?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Sen fråga. Men har samma dilemma fast en intruder 800. Går ju öppna men hur ska jag göra för att sänka med original?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag förstår nog inte riktigt frågan -Siri

Intruder har väl dubbeldämpare och inget länkage? Då får man antingen flytta infästningspunkterna eller korta dämparen internt. Intern kortning gör man med en spacer som förhindrar att dämparen fjädrar ut helt. Man behöver dock någon som kan gasfylla dämparen efteråt så jobbet brukar utföras av de som renoverar dämpare och de tar kanske 1500/dämpare.

Sätt dit ett par vridna fyrkantjärn istället.
Det är ändå ingen väghållning på en Intruder:tungan

Sätt dit ett par vridna fyrkantjärn istället.

Inte att rekommendera för gamla gubbar. Min kotkompression har tagit tre år att läka fullt ut. Begränsningarna på vs1400 är fästplattorna för fotpinnarna - som tar i för minsta lilla nedläggning. Att sänka den i bak gör att man knappt tar sig runt en rondell i krypfart.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka