Vridmoment?

öh, frågan är väl inte möjlig att svara på ens. Var finns vridet i registret?

men mycket vrid högt i ett register ger hög effekt.

vi drog en tråd om liknade igår, och sen finns det flera andra äldre har jag sett där experter uttalar sig i ämnet.

Folk pratar om sitt vridmoment. Tex om en hoj har 140nm. Vad innebär det? Vad är det som mäts?

cRoC skrev:
Folk pratar om sitt vridmoment. Tex om en hoj har 140nm. Vad innebär det? Vad är det som mäts?
Vridmoment är den kraft med vilken motorn vrider vevaxeln. Dvs den kraft som du upplever när du vrider på skojrullen. Och 140 nm är rätt mycket! Antagligen en motor på ca 1,3-1,5 liter (eller en turbomotor med mindre volym). Runt 100-105 nm/liter brukar innebära en skaplig motor.
"Vridmoment" ska inte blandas ihop med "effekt":
Effekt = vridmoment * varvtal.

Rejäl motor = massa vridmoment.
125:a = klent vridmoment.

Vridmoment är också det du tar fram i armarna när du ska dra loss hjulmuttrarna på bilen när du ska peta dit vinterdäcken. Dvs precis som det låter: Ett vridande moment.

Silwer skrev:
mao en kraft på nånting, tex ett bakhjul, men det säger inget mer.
Japp. Alldeles rätt. En vridande kraft på nånting. Och det säger ju inte så mycket.
Men om man plottar vridmoment på _olika_varvtal_ så har man fått en vridmomentkurva. Det säger väsentligt mer:
*Är motorn "toppig" i karaktären. Dvs kommer vridet (dvs "mängden" acceleration) mjukt och fint eller plötsligt.
*Stor skillnad mellan olika varvtal?
*Hur långt är det lönsamt att dra motorn på varje växel?

Etc. Med andra ord är en kurva över motorns vridmoment vid olika varvtal väsentligt intressantare än endast ett värde vid ett enda varvtal.

Som jag fattar det är mest motortrimmare och annat folk som har nytta av en momentkurva. Vi som bara kör vill se en effektkurva.
Den vi "söndagsåkare" kan behöva veta är vid vilket varv motorn andas bäst, dvs var momenttoppen ligger i registret. Men inte ens det bryr jag mig speciellt mycket om när man är ute och gasar.

Alla har olika bilder av detta, här är mitt motoranpassade sätt.

Vridmomentet mäts (normalt) i Nm (kraft i newton x sträcka
i meter). Har en motor max vrid på 100 Nm så betyder det att
man med en hävaram på 1 m behöver 100 N (9.8 kp) för att hålla
emot motorn vid vevaxeln. (En vanlig motor behöver snurra så nån
form av bromsande slirkoppling behövs mellan motorn o hävarm.
Elmotorer o ångmaskiner kan ha stort vrid även utan att
snurra) All effekt som motorn utvecklar värmer upp slirkopplingen.
Står motorn stilla (ångmaskinen) är effekten 0, är varvet 10000
blir effekten dubbelt mot om varvet är 5000. (När man slirar på
kopplingen får man ut det moment som motorn lämnar, men
lägre effekt och den "försvunna" effekten värmer upp kopplingen)

Effekten mäts (ibland) i Nm/s (= 1 W) men för bil/mc motorer
i kNm/s (kW) eller (vanligast) i hk (= 735 W). Jag ser effekten
som kraft x hastighet, N x m/s. 100 N vid 200 km/t är mer
effekt än 100 N vid 100 km/t.

Vet man effekten vid ett visst varvtal kan man beräkna momentet
vid detta varvtal och tvärtom. Jag brukar tänka mig ett hjul med
radien 1 m (c:a 78 tum !) som snurrar med samma varvtal som
vevaxeln.

100 Nm vid 5000 varv/min ger effekten 100 x 5000 x 2 x pi/60 =
52360 Nm/s => 71.24 hk. Lite fibblande ger formeln
effekt[hk] = vrid[Nm] x varvtal[1000 varv/min] x 0.1424
eller omvänt
vrid = effekt/varvtal/0.1424

Hjälper detta någon och stjälper ingen blir jag glad.

soppatorsken skrev:
Som jag fattar det är mest motortrimmare och annat folk som har nytta av en momentkurva. Vi som bara kör vill se en effektkurva.
Den vi "söndagsåkare" kan behöva veta är vid vilket varv motorn andas bäst, dvs var momenttoppen ligger i registret. Men inte ens det bryr jag mig speciellt mycket om när man är ute och gasar.
Jag skulle snarast vilja påstå att _alla_ har intresse av en vridmomentkurva.
Och kom ihåg att en effektkurva är inget annat än en vridmomentkurva där varvtalet "lagts in" i kurvan.
Effekt är ju alltså vridmoment mulitplicerat med varvtal (och en faktor beroende på vilka enheter man använder).
Eftersom vi "känner" vridmomentet i form av acceleration är det mer intressant än effekt. Dvs 100 nm ger samma acceleration oberoende av varvtal (vid samma växel). Dvs om vi bortser från luftmotståndet. Men eftersom motorerna inte har konstant vridmoment så vore en kurva över vridet intressant.
Sen vill man givetvis bibehålla massor av vridmoment upp till ett högt varvtal (det är ju det som ger effekt).

om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..

/B

Bj.O.rn skrev:
om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..

/B

aja helt pintresant kan det inte vara..hmm om man gämför en 80cc mot en 250 med lika mycket hk. (om det nu finns)

så får du ju vxl som en idiot på den lilla 80cc och hur kul e den att rama (skutsa)någon på ?

Pär skrev:
aja helt pintresant kan det inte vara..hmm om man gämför en 80cc mot en 250 med lika mycket hk. (om det nu finns)

så får du ju vxl som en idiot på den lilla 80cc och hur kul e den att rama (skutsa)någon på ?

Vem faan vill skjutsa.. :D

/B

Bj.O.rn skrev:

/B

Precis! Vad ska man ha ett bra "register" för? Hög topppeffekt är det enda man behöver! :tungan ( åhh, vilka roliga smilisar! :hihi :) )

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8