Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
cRoC skrev:Folk pratar om sitt vridmoment. Tex om en hoj har 140nm. Vad innebär det? Vad är det som mäts?
Vridmoment är den kraft med vilken motorn vrider vevaxeln. Dvs den kraft som du upplever när du vrider på skojrullen. Och 140 nm är rätt mycket! Antagligen en motor på ca 1,3-1,5 liter (eller en turbomotor med mindre volym). Runt 100-105 nm/liter brukar innebära en skaplig motor.cRoC skrev:Folk pratar om sitt vridmoment. Tex om en hoj har 140nm. Vad innebär det? Vad är det som mäts?
Japp. Alldeles rätt. En vridande kraft på nånting. Och det säger ju inte så mycket.Silwer skrev:mao en kraft på nånting, tex ett bakhjul, men det säger inget mer.
Jag skulle snarast vilja påstå att _alla_ har intresse av en vridmomentkurva.soppatorsken skrev:Som jag fattar det är mest motortrimmare och annat folk som har nytta av en momentkurva. Vi som bara kör vill se en effektkurva.
Den vi "söndagsåkare" kan behöva veta är vid vilket varv motorn andas bäst, dvs var momenttoppen ligger i registret. Men inte ens det bryr jag mig speciellt mycket om när man är ute och gasar.
Bj.O.rn skrev:om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
Pär skrev:aja helt pintresant kan det inte vara..hmm om man gämför en 80cc mot en 250 med lika mycket hk. (om det nu finns)
så får du ju vxl som en idiot på den lilla 80cc och hur kul e den att rama (skutsa)någon på ?
Bj.O.rn skrev:om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |