Vridmoment per kubik...

Victor skrev:
Seriöst?
Har du inte en gammal chevadiesel?
Är dom verkligen så effektiva?
Dieslar borde ha högre spec.vrid än bensinare eftersom kompen är betydligt högre.
Jag har dock aldrig kollat.
/u
 
Nån som har pejl på om 17:1 är maxkompet även för dieslar innan pumpförlusterna gör det olönsamt att gå högre?
 
andersbrink skrev:
Nån som har pejl på om 17:1 är maxkompet även för dieslar innan pumpförlusterna gör det olönsamt att gå högre?

Nu har jag inte läst alla inlägg, men frågar mig två saker: Dieslar brukar väl ha 25:1 eller mer?
Och arför skulle pumpförlusterna påverka max kompr.förhållande?
Att de påverkar det PRAKTISKA maximala kompet är ju solklart, då förlusterna s.a.s förhindrar tillräcklig mängd gas att komma till nytta, i andra ordalag: Det teoretiska och det praktiska kompet är två HELT olika saker.

En i övrigt original bensinare skulle exempelvis spika ihjäl sig med 13:1 kolvar.
 
Formel för allt

För att räkna ut vrid eller kw så använder man bara formeln:
(Kw= Nm gånger rpm delat med 9550)
Då kan man få fram allt man behöver veta, kubik eller effekt spelar ingen roll efftersom man har med varvet i formeln och konstanten 9550.
Hoppas det kan va till hjälp.
Mvh erik
 
Victor skrev:
Seriöst?
Har du inte en gammal chevadiesel?
Är dom verkligen så effektiva?


Hörru, inte diesel. Bensin ju, mycket bensin. Många tankstopp, med en liten fuelcell.

Vridet är beräknat i ett sånt där populärt program. Motorn är inte direkt trimmad för effekt utan har ett vrid på ca 610 Nm från 2000 till 4000. Som en lastbil, men med bara 1500kg bil.
 
Busgrabb skrev:
Min bil har ca 470 Nm på 1855 cc :)
Dock är den överladdad med 1.7 bar...


*Jo men då har du satt formeln ur spel ( 100Nm / liter) Det är ju fuuuuusk. Däremot tror jag inte att din motor väger 400kg. Länge leve högt framvagnstryck :tungan
 
Dr.Bike skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men frågar mig två saker: Dieslar brukar väl ha 25:1 eller mer?

Nä så mycket har inte dieslarna i komp. 17-20:1 är ungefär vad dom ligger på.
 
andersbrink skrev:
Nån som har pejl på om 17:1 är maxkompet även för dieslar innan pumpförlusterna gör det olönsamt att gå högre?
Vad är det för pumpförluster man får när man höjer kompet?
Blir det inte bara "bättre och bättre" med ökande komp?
 
johanrehn80 skrev:
*Jo men då har du satt formeln ur spel ( 100Nm / liter) Det är ju fuuuuusk. Däremot tror jag inte att din motor väger 400kg. Länge leve högt framvagnstryck :tungan

Hehe...nope den är nog lättare än så :wiggle

Framvagnstryck på alla sätt då det är en framkrafsare :rolleyes:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top