drm4rtin
med lem
Jag har noterat ett flertal trådar här som behandlar ämnet, men tycker det är för mycket gissningar och teorier som saknar förankring. Så tänkte jag skulle försöka starta en tråd med fakta i den betydlesen att man skickar med källhänvisningar till sina påståenden. Bifogar dessutom lite räkneexempel på att ta reda på vrid och hästkrafter.
newton till poundfeet = x0,74 beräkningskoffecient för poundfeet = 5252
poundfeet till newton = x1,36 beräkningskoffecient för Newtonmeter = 7128,5
För att beräkna Hästkrafter tar man vrid (pound feet) x RPM/5252
För att beräkna Hästkrafter tar man vrid (newton meter) x RPM/7128,5
Ex 1. vrid 45,1 pf x 9500 = 81,56 hk. (45,1 x 9500 = 428450 / 5252 = 81,5 hk)
Ex 2. vrid 61,2 nm x 9500 = 81,56 hk. (61,2 x 9500 = 581400 / 7128,5 = 81,5 hk)
Eftersom jag vet att exemplet ovan gäller för Yamaha FZS 600 98-02 (vilken händelse!) och råkar veta att den utvecklar som mest 95hk vid 11500 varv så ser jag att vridmomentet då är 58,9 Nm
genom att beräkna 95 (hk) x7128,5 (beräkningskoffecient) /11500 (varvtal/min)
Kurvan för vridmomentet är ju inte linjär vilket innebär att man inte kan ta varvtalet x vrid/7128,5 för att få fram hästkrafterna vid maximalt varvtal men man kommer ganska nära sanningen. Alltså, det maximala vridmomentet kommer ofta (läs alltid) vid ett tidigare varvtal än maxvarv. Ingen motortillverkare designar ju en motor där max vridmoment kommer vid maximalt varvtal.
Ett lite lättare exempel som ligger ganska nära sanningen: Jämför med en cykel där vridmomentet hamnar på pedalen. Du får en stor kraft på lätt växel vid låga varv i en uppförsbacke, men börjar det gå utför och du trampar på så tappar man ju trycket (vridet) på pedalen i.o.m att man måste trampa som en galning för att hinna med och utvecklar då inte lika mycket effekt.
Det jag undrar är, har någon en formel för att räkna ut max hästkrafter en motor utvecklar? Jag menar, om motorn kan varva t.ex. 13000 varv statiskt men bäst vrid finns vid 8700 varv så går ju räkneexemplet ovan inte att tillämpa eftersom vridet inte är linjärt. Vilket framgår ganska tydligt när man ser tester med effektkurvor t.ex.
Vet egentligen inte vad jag behöver informationen till, men nyfiken bara...
Vore dessutom tacksam om vi slapp off topic i denna tråd samt att vi kör med källhänvisningar när vi påstår "sanningar".
Källa. http://auto.howstuffworks.com/auto-...apacity/information/horsepower-versus-torque1.
newton till poundfeet = x0,74 beräkningskoffecient för poundfeet = 5252
poundfeet till newton = x1,36 beräkningskoffecient för Newtonmeter = 7128,5
För att beräkna Hästkrafter tar man vrid (pound feet) x RPM/5252
För att beräkna Hästkrafter tar man vrid (newton meter) x RPM/7128,5
Ex 1. vrid 45,1 pf x 9500 = 81,56 hk. (45,1 x 9500 = 428450 / 5252 = 81,5 hk)
Ex 2. vrid 61,2 nm x 9500 = 81,56 hk. (61,2 x 9500 = 581400 / 7128,5 = 81,5 hk)
Eftersom jag vet att exemplet ovan gäller för Yamaha FZS 600 98-02 (vilken händelse!) och råkar veta att den utvecklar som mest 95hk vid 11500 varv så ser jag att vridmomentet då är 58,9 Nm
genom att beräkna 95 (hk) x7128,5 (beräkningskoffecient) /11500 (varvtal/min)
Kurvan för vridmomentet är ju inte linjär vilket innebär att man inte kan ta varvtalet x vrid/7128,5 för att få fram hästkrafterna vid maximalt varvtal men man kommer ganska nära sanningen. Alltså, det maximala vridmomentet kommer ofta (läs alltid) vid ett tidigare varvtal än maxvarv. Ingen motortillverkare designar ju en motor där max vridmoment kommer vid maximalt varvtal.
Ett lite lättare exempel som ligger ganska nära sanningen: Jämför med en cykel där vridmomentet hamnar på pedalen. Du får en stor kraft på lätt växel vid låga varv i en uppförsbacke, men börjar det gå utför och du trampar på så tappar man ju trycket (vridet) på pedalen i.o.m att man måste trampa som en galning för att hinna med och utvecklar då inte lika mycket effekt.
Det jag undrar är, har någon en formel för att räkna ut max hästkrafter en motor utvecklar? Jag menar, om motorn kan varva t.ex. 13000 varv statiskt men bäst vrid finns vid 8700 varv så går ju räkneexemplet ovan inte att tillämpa eftersom vridet inte är linjärt. Vilket framgår ganska tydligt när man ser tester med effektkurvor t.ex.
Vet egentligen inte vad jag behöver informationen till, men nyfiken bara...
Vore dessutom tacksam om vi slapp off topic i denna tråd samt att vi kör med källhänvisningar när vi påstår "sanningar".
Källa. http://auto.howstuffworks.com/auto-...apacity/information/horsepower-versus-torque1.