Vridmoment och hästkrafter.

En sak jag funderat över är om man kan dra någon slutsats hurvida dessa två punkter placeras över registret i förhållande till varandra.

En motor som uppnår max vridmoment vid 4000rpm och max hästkrafter vid 8000rpm

Eller en där båda uppnås till max vid 8000rpm. Kan vara enkelt men jag har inte kopplat det.

Om man tittar på bänkkurvor från min tvåtaktare så ligger maxvridet bara ca 200 rpm innan maxeffekten. Den dör väldigt tvärt.

Man kan säga att om man har stort avstånd mellan vrid- och effekttopp har man ett brett register.

Nja. Inte helt rätt. Volumetrisk effektivitet e inte detsamma som vridmoment. Tillika e det inte så enkelt som att man vill "förbränna så mkt som möjligt". Det är MYCKET mer avancerat än så å mkt riktigt kikar man som Jörgen e inne på i huvudsak empiriskt på detta(dvs praktiska försök).

Menade såklart inte att det var samma sak. Det mäts ju inte ens i samma enhet..

Sen skrev jag också "Lite förenklat", så det är säkert mer avancerat i verkligheten än min egna liknelse ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top