Jåke skrev:OT: Låter som en 125:a...då är det väl enklare att räkna ut Nm/l genom att ta vridet 13,26 å dela med cylindervolymen 0,125 = 106 Nm/l...![]()
Före kl 12 kommer man inte på sådant utan sitter och slår in tal för tal på telefonen!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jåke skrev:OT: Låter som en 125:a...då är det väl enklare att räkna ut Nm/l genom att ta vridet 13,26 å dela med cylindervolymen 0,125 = 106 Nm/l...![]()
Henkka skrev:OT: Lite rolig effektkurva på den i alla fall, vid 6-7.500 varv/min så är det tomt och efter 12.000 är det precis som motorbroms...Ska man ligga och marcha i högre hastigheter så måste man hålla motorn över 8.000 varv för att inte tappa hastighet när det blir långa backar och annat motstånd. Märkte när man bytte avgasrör att den drog värre under 6-7.5.000 varv/min än vad den gjorde över, skumt.
![]()
Silwer skrev:Är det din CB du snackar om?, de är lite plågsamma att framföra, jag har ju haft ett par sånna där jag med.
Nackdelen med dem jämte en 2taktare är ju den du beskriver, obefintligt effektregister.
så om jag fattat det här rätt...I ett gammalt nummer av brittiska Performance Bikes så förklarade John Robinson förhållandet effekt/vridmoment med en enkel liknelse: "power is the speed with which torque is delivered" (fulöversatt typ: effekt är den hastighet med vilken vridmomentet leveras) o det tycker jag förklarar ganska bra även om det är en förenkling. Men som konstaterats i tråden så är en motor med hög effekt men "utan" mkt vridmoment inte nåt att ha o vice versa är inte heller så intressant.
så om jag fattat det här rätt...
Effekt*Vrid = acceleration
och att om en av faktorerna är låg så blir produkten låg den med?![]()
Effekt = vridmoment * varvtal.
Men effekten är ju inte linjär genom registret på de flesta motorer.
Eller missförstod jag dig?
........ Tittar man internationellt så verkar vi vara svårt kubikfixerade i Sverige.![]()
Absolut, 125 CC är t.ex. mycket vanligare än 1000 CC i Asien![]()
Nej, nej, nej. Den där förklaringen (om man nu kan kalla den det) säger absolut ingenting vettigt. "How far you take the wall with you" beror på storlek och vikt på fordonet, inte vridmomentet. Den beskrivningen är säkert påhittad av jänkefolk som vill få vridmoment att låta häftigt.Power is how fast you hit the wall.
Torque is how far you take the wall with you.
så om jag fattat det här rätt...
Effekt*Vrid = acceleration
och att om en av faktorerna är låg så blir produkten låg den med?![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |