Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men en komplett effektkurva är det enda man behöver för att se en motors karaktär. Se en siffra i maxvrid är tämligen ointressant då det är lätt uträknat från effektkurva när det gäller valiga konsumenter och uttalande som "denna hoj har mer vrid än denna därför bättre" är det jag riktar mig mot. Skall man in och kolla VE så är det ju även intressant med kamtider, swirl etc etc.
Visst, men om vi på stående fot språkar motorer och du vill beskriva en motors karaktär fö mig så är det ju så enkelt om du ger mig maxvrid och varvtal samt effekt. Då vet jag ju. Annars måste du hämta pappar och penna ocjh rita kordinatsysten samt återkalla hela effektkurvan ur huvudet. Jag tycker det är jobbigt att komma ihåg en hel effektkurva, jag har nog aldrig klarat det när jag tänker efter.
Skriv volymetrisk verkningsgrad istället, sedan dess förkortning, annars hänger inte alla med. Hursom så går det inte att komma till ett högt litervrid utan bra fyllnadsgrad. men visst kan vi även debattera swirl, squish och kamtider om du vill? Jag jobbar med förbränningsmotorer.
Syfte no1 med kamtider är så gott som alltid att maximera fyllnadsgraden.
Last edited: