Vriden krök, hur mycket dämpas effekten?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Håller på med renovering av min WR426 enstånka.

Såg idag att kröken är vriden, förmodligen efter en vurpa någon gång, se bilder.

Hur mycket gör det på effekten tror ni, ska man investera i en ny krök?

inlopp.jpg
krok.jpg

Minst 15 hästar!

Allvarligt talat? Inget du kommer märka. :glömdet

Köp en ny krök om det stör utseendemässigt eller påverkar / försvårar montering, men annars skulle jag inte bry mig om det.

Försök att trycka ut den lite om det går. Annars så låter du det vara =)
Du kommer knappast märka någon skillnad

Jag kan inte mycket om sådana här saker, men påverkar inte en skada på kröken så nära cylindern mer än en skada någon annanstans?

Jag ska nog se om det går att hitta något billigt på eBay, kanske FMF powerbomb när jag ändå är på gång.

Men då vet jag att det inte är någon fara på taket egentligen..

Håll utki på enduromx.com efter ett helsystem, brukar gå att hitta billiga där. yz:ans skall passa också. Finns viss risk att de låter som f_n bara. Ljudkraven har skärpts så de gamla ljudliga brukar vara billiga då många endurobanor inte tillåter att man kör med för öppet system.

Fast om kröken ser ok ut för övrigt så kan du köra med den som den är. möjligen skulle jag kapat av den bucklade biten och svetsat i en ny bit istället.

Med tanke på att helsystem kan ge en rejäl effektökning så känns det som att den där minskningen av tvärsnittsarean så nära cylindern borde störa en hel del. Lirka loss flänsen och försök få ut dom värsta skavankerna iaf.

Vad används hojen till?

Är det enduro så tror jag att det är bortkastade pengar att byta den för effekten.

Om de är motard så "behöver" man ju all effekt man kan få.

Du kommer troligen inte att märka någon skillnad men boten är enkel och riskfri. Fyll med vatten och ställ i frysen, tina och upprepa. Brukar trycka ut en del inte allt för skarpa kanter.

Du kommer troligen inte att märka någon skillnad men boten är enkel och riskfri. Fyll med vatten och ställ i frysen, tina och upprepa. Brukar trycka ut en del inte allt för skarpa kanter.

Intressant lösning, men pressas inte isen ut i öppningarna? Enda sättet att täppa till dom så att det skulle hålla måste väl vara att svetsa igen dom?

Intressant lösning, men pressas inte isen ut i öppningarna? Enda sättet att täppa till dom så att det skulle hålla måste väl vara att svetsa igen dom?

ja tror du kan göra täckbrickor/pluggar i båda ändar om du ska göra detta

En gissnig bara,

men jag tror nog att du bör göra på ett annat vis ex smide och (värme) (om detta behövs) mm

//Robin

Last edited:

Skulle inte tro att man behöver täppa till så hårt. Borde räcka med att yxa till 2 träbitar och banka ner dem i varje sida :)

Men vad ni gör det svårt. Behövs ingen plugg då isen expanderar i alla riktningar. Plugg kan dock vara smidigt för att vattnet inte skall rinna ut. Tvättplugg till avgasystem finns hos närmsta crosshandlare och biltema

Men vad ni gör det svårt. Behövs ingen plugg då isen expanderar i alla riktningar. Plugg kan dock vara smidigt för att vattnet inte skall rinna ut. Tvättplugg till avgasystem finns hos närmsta crosshandlare och biltema
Fast helst ska det ju vara rent vatten så att säga i höjd med vecken, annars blir ju fryskraften mindre. Silvertape funkar nog rätt bra här också, en bit tvärs över och ett varv runt.

Nu tycker jag alla krånglar till det inkl. TS.
Det är ju en WR426F ingen WSBK! Effektminskning pga. veckning av kröken? Spelar roll, inte direkt detta som suger musten ur en 9 år gammal enstånka!! Hur den kan hänga ihop överhuvudtaget, är för mig en gåta...:va

Edit:@Hoztic. Helrenovering enstånka (!?) Jaa veet, kört den Svenska skogens okrönta konung tillika Husaberg!!11 :huvet Nedplockning av den s.k. "motorn" i molekyler enligt servicemanualen, annars sprängs dom i atomer diRreCKt = JeTteRoliGt :gnissla

Last edited:
Nu tycker jag alla krånglar till det inkl. TS.
Det är ju en WR426F ingen WSBK! Effektminskning pga. veckning av kröken? Spelar roll, inte direkt detta som suger musten ur en 9 år gammal enstånka!! Hur den kan hänga ihop överhuvudtaget, är för mig en gåta...:va

Edit:@Hoztic. Helrenovering enstånka (!?) Jaa veet, kört den Svenska skogens okrönta konung tillika Husaberg!!11 :huvet Nedplockning av den s.k. "motorn" i molekyler enligt servicemanualen, annars sprängs dom i atomer diRreCKt = JeTteRoliGt :gnissla

Hur dom hänger ihop beror väl på hur man sköter dom :rolleyes:

Update: ismetoden funkar inte alls, har frusit ner och tinat upp 6-7 ggr nu utan resultat.

Beror väl på ett par saker; det är för tjockt gods i röret, skadan sitter för nära rörslutet så isen pressas ut istället samt att det inte är en enkel bula utan hela röret är vridet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard