Vore nått för svenska försvaret

Brittisk paras tog med sig dessa när de hoppade i Normandie...

Bifogat

• IMGP5087.jpg
    IMGP5087.jpg
    65.3 KB · Visningar: 65
För att få den rekylfri så är röret öppet i bakändan, alltså tänds granaten från en tändhatt som sitter vinkelrätt mot horisontalaxeln.

En sån är utan tvekan rekylfri då de 84mm vi sköt från axeln i lumpen var det :)

Den "rekyl" man kan känna av är faktist tyngden från granaten själv

Last edited:
Fredde_85 skrev:
2670907 Jo men inte som artellerist... :7peta
Vaddå "inte artillerist"? Artilleriet skjuter ju inte ens med rekylfria vapen (förutom som närskydd), det är det infanteriets pansarvärn som gör. :fakta

I en haubits 77/A eller B eller en bandkanon kan jag lova att det är en rekyl som heter duga. Tyvärr har vi ju inte raketartilleri, som är rekylfritt men väldigt träffosäkert.

Och självklart gjorde jag lumpen i artilleriet. Samtliga Tore, tre eldstötar!.

Last edited:
Superbee skrev:
2671754 För att få den rekylfri så är röret öppet i bakändan, alltså tänds granaten från en tändhatt som sitter vinkelrätt mot horisontalaxeln.

En sån är utan tvekan rekylfri då de 84mm vi sköt från axeln i lumpen var det :)

Den "rekyl" man kan känna av är faktist tyngden från granaten själv

Ja som ett pansarskott då...undrade bara om det va nån annan variant som jag inte visste om och va tvungen att stilla min nyfikenhet :tungan

Vaddå "inte artillerist"? Artilleriet skjuter ju inte ens med rekylfria vapen (förutom som närskydd), det är det infanteriets pansarvärn som gör.

I en haubits 77/A eller B eller en bandkanon kan jag lova att det är en rekyl som heter duga. Tyvärr har vi ju inte raketartilleri, som är rekylfritt men väldigt träffosäkert.

Nej men som sagt så trodde jag att det va en annan variant bara för att det stod "kanon", och ni kanske visste nåt som inte jag visste :)

Ja jag kan se det framför mig, "samtliga tore, tre eldstötar" sen tar dom små art-bassarna ur chipsfingrarna ur näsan och drar i varsit snöre och står sen halvt döva med näsblod som rinner ner för hakan :näsblod :D

sgtpepper skrev:
2671822 Vaddå "inte artillerist"? Artilleriet skjuter ju inte ens med rekylfria vapen (förutom som närskydd), det är det infanteriets pansarvärn som gör. :fakta

Själv fick jag inte göra lumpen, pga mjölkallergi. Mjölk dårå, grädde, SMÖR...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT