Volvo V70....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag har fått ett erbjudande om en Volvo V70 -00 som gått ca 8000mil. Är det någon som har erfarenheter om denna bil. Intresserad av all info man kan få positivt som negativt.
Det är väl sveriges mest sålda bil så några borde väl ha den :)

/Dadde

Volvo V70 -00

Har precis sålt min Volvo V70 -00 som hade gått 12000 mil.Och jag har nog aldrig haft bättre bil......statar och gick som en klocka.Och har kört mycket med husvagn och hästtransport och den har vat superbra.Och innan dess en Volvo 850 GLT och den va oxå en bra bil.Det ända felen som va på V70 va slitage saker som:Bromsklossar och skivor,stötdämpare och fästerna.Men det blir det ju på alla bilar.Har nu köpt en ny Volvo V70 en -05.....så jag håller mig till Volvo hädanefter(har haft Ford,Mazda innan och dom har inte vat bra).Så jag tycker du ska slå till på bilen.Va är det för pris på bilen om man får fråga?

Dadde skrev:
Jag har fått ett erbjudande om en Volvo V70 -00 som gått ca 8000mil. Är det någon som har erfarenheter om denna bil. Intresserad av all info man kan få positivt som negativt.
Det är väl sveriges mest sålda bil så några borde väl ha den :)

/Dadde

Om det är en automat så kan du kika så den inte läcker olja mellan motor och växellåda. (Tror bara att det var på automat). Är den bara servad enligt boken så rullar den lätt 75 000 mil minst.

Har själv haft en V70 GLT -97 och var grymt nöjd med den. :tummenupp
Jag fortsätter gärna att köra Volvo i framtiden.

Last edited:
mätaren på min v70 tdi slog om till 35000mil igår!
kanon nöjd med bilen!
enda större grej som hänt är att automatlådan har sagt upp sig en gång.... men det gick på garantin!

Tackar för svaren!
Jag kan nog få den för 100 000, hur låter det?

Det är automat på denna, vad tycker ni om automat? Jag är inte så van med automat på nyare bilar, men på äldre drar den ju mer bensin. För- och nackdelar??

/Dadde

Priset låter ju oki.....vi fick 115000 kr för våran bil(manuellv.låda).Lycka till.

Dadde skrev:
Tackar för svaren!

Det är automat på denna, vad tycker ni om automat? Jag är inte så van med automat på nyare bilar, men på äldre drar den ju mer bensin. För- och nackdelar??

/Dadde

min polare hadde en sån automatlådan gick sönder vid 20000 mil

du kan få köpa farsans annars går som en klocka, dock gått långt, 27000mil har ja för mig, men den e fin som fan, inga enda problemet vi hafft med den är att bromsbanden på handbromsen lossnat å kilat fast ena bakhjulet en gång, men det är fixat å lär inte hända igen.

Dadde skrev:
Tackar för svaren!

/Dadde

Ja det drar ju lite mer bensin förstås, och så tappar man lite effekt men fan så skönt att slippa växla, mjukare gång.. Tycker definitivt det är bättre än manuell låda

Du kanske ska kolla vad det är för modell först samt vilken utrustning den har, sen kan man ju se om det är ett bra pris. Är det en importbil? Krockad? Skick? Servad? Slitdelar? Antal ägare? Osv....
Vad vill du ha för bil? Tro inte att den är rolig (oavsett motor), däremot jävligt praktisk. 140 hästarn är grymt slö.

Tja... Ska man nu ha en volvo så är det nog ett bra köp. Automaten kan vara lite klen men inte vid dom milen.

Detta hör ju inte hit, men man får ju en A6 för dom pengarna.

Nackdelen är ju att det bara är 140 hk!!! Jag vill ju inte ha någon sportbil utan en praktiskt bil, men man ska ju inte behöva växla ner och varva skiten ur den vid varje omkörning. Tror ni att 140 hk räcker??? Fan, jag har ju mer hk i hojen :)

V70 2,4 140 hk
Det är 3(med bilfirman) ägare på 8500mil
Det har varit en leasingbil (fördel/nackdel?)
Full servicebok
Affärspaketet.
Blackline (vet inte riktigt vad det innebär)

Det viktigaste är väl att vi känner ägaren väl och vet hur han har skött bilen.

Vad tycker ni?

/Dadde

Last edited:
det enda som man igentligen behöver kolla är oljeläckage mellan motor och låda. packboxen till utgående som läcker. kostar 7000 att fixa. detta är mycket vanligt på dessa bilar, spelar ingen roll vilken låda det är men är mest märkbart på manuell då kopplingen antagligen oxå behövs bytas.

140 pollaren tycker jag funkar klockrent. 170 hästaren vibrerar lite mer och har en spetsigare motorgång.

Last edited:
Körde bud med en v70 2.4 aut. Bekväm, bra låda för o va automat, inget drag direkt men det lär ju inte vara det du vill ha så de räcker nog, annars är 2.5T motorn e göddig motor me bra vrid i.Däremot slamrade det om stötdämpare o leder lät det som, ska väl vara ganska vanligt problem med v70?

Den hade inte gått långt.

Hög bränsleförbrukning jämtemot prestanda (gäller 2.4 140hk ej 2.4i 170hk)

annars en bra bil, dock inget man vill ha om man vill stå ut ur mängden o äga nåt som är roligt.

Personligen skulle jag nog köpa mig en audi quattro eller v70xc med "fyrhjulsdrift" nu när man blir påmind om halkan på vintern.

duckar för nakscåTen men någon måste ju våga kritisera lite ...

Kolla så att den inte läcker olja, som ovanstående sagt..
Min far hade en, och fick byta motor/växellåds packning vid 12000mil (efter ha kört säkert en 1000mil med halvtaskig packning) och det kostade 7000kr att byta..

Bränsleförbrukningen på 170hk ligger på en ca 0.8l - 0.9l /mil blandad körning..
Mycket under 0.7 kommer du inte...

Sedan finns det ju utrustning som avtagbar dragkrok 5000kr (nackdel egentligen)
spoiler 1500kr, rails 2000kr...

Ställbara stötdämpare (för tung last, husvagn osv)

Du ska kolla upp allt sånt, om man kan avgöra om det är billigt eller ej..

Dadde skrev:
Nackdelen är ju att det bara är 140 hk!!! Jag vill ju inte ha någon sportbil utan en praktiskt bil, men man ska ju inte behöva växla ner och varva skiten ur den vid varje omkörning. Tror ni att 140 hk räcker??? Fan, jag har ju mer hk i hojen :)

V70 2,4 140 hk
Det är 3(med bilfirman) ägare på 8500mil
Det har varit en leasingbil (fördel/nackdel?)
Full servicebok
Affärspaketet.
Blackline (vet inte riktigt vad det innebär)

Det viktigaste är väl att vi känner ägaren väl och vet hur han har skött bilen.

Vad tycker ni?

/Dadde

Blackline är ett utrustningspaket. så det är inget speciellt egentligen. Affärspaketet är klimatkontroll, farthållare och stereo har jag för mig. (kommer inte ihåg exakt)

Jag plockade själv ut en V70 2.4 aut för 4 år sedan, det var min dåvarande tjänstebil. Jag var otroligt nöjd med den, gick tillräckligt bra, drog inte speciellt mycket bensin (gick att köra på 0.73 på landsväg vid 100 km/h).
Min hade den femstegade automatlådan, har man den så har man tydligen också den lite nyare motorn som kom precis då.

Jag skulle inte tveka att köpa den, om den har full servicebok. Det enda som var problem med den jag hade var att de hade monterat motorvärmaren fel, så att slangen skavde på en damask till drivningen. Förutom det så fungerade den som en klocka. Det är dessutom långa serviceintervaller, så man behöver inte lägga en förmögenhet på service heller.

E säkert en bra affär, nackdel med att det har varit en leasingbil kan ju vara att den e söndertvättad i borsttvätt eftersom det brukar vara gratis, samt att den kan vara lite mer "vårdslöst" använd eftersom man inte behöver bekymra sig för andrahandsvärdet.

A-star skrev:
Det ända felen som va på V70 va slitage saker som:Bromsklossar och skivor,stötdämpare och fästerna.Men det blir det ju på alla bilar.QUOTE]

Klossar, ok, och möjligen skivor, men de andra prylarna borde väl hålla betydligt längre än 12000 mil?

140-hästaren är inte alls trevlig att köra tycker jag då den känns som att köra en scania-lastbil med en liten 2-litersmotor på 75 hästar, stor skillnad mellan den och 170-hästaren. Vet ej något bensinförbrukningen dem emellan men oftast brukar de minsta motorerna dra lite mer då de får jobba hårdare, men det beror ju självklart på körstilen. Annars är det en jäkligt trevlig bil och jag funderar själv på om jag och tjejen ska köpa loss svärfars firmabil om ett år om han själv inte ska ha den. 170-hästare med det hyffsad utrustning och runt 7000mil för 110 000:-, har den gått mer kostar den mindre.
Fördelen med firmabil är väl att den är servad som den ska, nackdel som någon sa är att lacken kan vara duktigt repig tack vare automattvätten, men det fixar du med en ditec-behandling för 2500:-.
När första årsmodellen kom hade jag en som som hyrbil ett tag och den hade den sämsta väghållningen jag har varit med om. Ålade sig fram på vägen, kändes som att den skulle tippa i kurvor över 80km/h osv. Men jag har inte märkt av det på årsmodeller efter -01 så det lär väl vara fixat.
Automat är det skönaste man kan ha, drar lite mer soppa på pappret men eftersom den växlar oftast optimalt så går det på ett ut med den manuella.

Vanliga fel med v70:

Larm och lås krånglar.
Glapp i krängningshämmarstag och spindelleder.
Skeva bromsskivor fram.
Luftkonditioneringen kan krångla.
Torkarmotor fungerar ej.
Fukt i strålkastarinsatserna.
Oljeläckage mellan växellåda och motor.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back