Volvo v70 vs Saab 95 kombi

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Vill ha era åsikter på ovanstående bilmodeller
Vill ej ha den senaste v70 modellen som väl kom runt 01 så tidigare än den modellen funderar jag på...
Vad hade ni satsat på volvon eller saaben
Motivera ert val
Vilket motoralternativ hade ni valt
Är det någon speciell årsmodell som man bör undvika?
Är det något extra man bör vara observant med?
Vad har ni för erfarenhet av försäkringskostnader samt service kostnader?
Alla åsikter mottages tacksamt

Kör en 9-5 och är grymt nöjd! svårt att motivera då jag inte kört v70n dock..

Tja det är ju som att välja mellan pest eller kolera men min röst
går till 9-5:an alla dagar i veckan.
V70 känns lite som att gå klädd i träningsoverall...

Kolla efter oljeläkage på volvo..
Vevhusventilationen brukar kleta igen och då pajar packboxarna i motorn, kan bli dyrt.
Vet iaf att 850 har de problemet.

Stolarna ä bättre i volvon man sitter mycket bättre... annars tycker jag saaben är snyggare m.m tyvär så har saaben obekväma stolar.

Inget fel på V70 överhuvudtaget... Kan förvisso bara prata om den och inte SAABen då jag jobbar på Volvo. Sen å andra sidan så har jag svårt att tänka mig att det är så stor skillnad dagens bilar... det är mer eller mindre Bäst-Före datum på vilken bil som helst. Sen verkstäderna emellan så skiljer det nog inte så mycket där heller då alla strävar efter samma sak, BE THE BEST on the market. så det är lika krav på dom oavsett var du lämnar in. Köp det som känns rätt för dig o lyssna inte på andra.

Ja jag kan erkänna att Volvo har tyvärr lite problem med oljeläckage mellan motor och växellåda, SAABen har som nån sa här inne problem med deras motorer som havererar. Ingen är felfri.

Lycka till!

Japps skrev:
2560030 Inget fel på V70 överhuvudtaget... Kan förvisso bara prata om den och inte SAABen då jag jobbar på Volvo. Sen å andra sidan så har jag svårt att tänka mig att det är så stor skillnad dagens bilar... det är mer eller mindre Bäst-Före datum på vilken bil som helst. Sen verkstäderna emellan så skiljer det nog inte så mycket där heller då alla strävar efter samma sak, BE THE BEST on the market. så det är lika krav på dom oavsett var du lämnar in. Köp det som känns rätt för dig o lyssna inte på andra.

Ja jag kan erkänna att Volvo har tyvärr lite problem med oljeläckage mellan motor och växellåda, SAABen har som nån sa här inne problem med deras motorer som havererar. Ingen är felfri.

Lycka till!

Jävligt balanserat inlägg av en som borde vara partisk men du lyckas bra att inte nyansera ditt svar allt för mycket.

Däremot måste jag säga emot dig lite när det gäller verkstadsbiten.
Vissa verkstäder har PROBLEM, i Umeå finns det några verkstäder jag absolut inte vill lämmna in min bil till, således skulle jag aldrig köpa ett märke som dom för.
( IOFS inget problem för mig som kör så jefla gammal bil och lagar det mesta själv, problemet för mig är snarare att köpa loss reservdelarna som finns kvar på förhistoriska museumet, strax brevid dinosaurieskelletet...)

Jag har inte tänkt hänga ut företagen här, då jag TOM har jobbat åt det ena (dock inte SAAB eller Volvo), och har väldigt god insyn i dom två som skulle vara aktuella i det här fallet.

Jag vet att SAAB har haft problem med en av motorgenerationerna men det täcks väl av deras utökade motorgarantier.
Volvo har alltid varit duktiga på att tona ner att dom har problem med sina modeller (till skillnad från SAAB), utan fixar alltid sånt utan att kunden ens märker av det (tänker på utbyte av delar när bilarna lämnas in för vanlig service, du vet vad jag menar)

Här i stan har jag fullt förtroende för både SAAB och Volvos verkstäder, även om jag har fått intrycket att volvo tidvis har längre köer.

Personligen gillar jag 9-5, men har lite erfarenhet av Volvon så mitt råd är att ta den man själv trivs bäst med....

GuW skrev:
2560122 Jävligt balanserat inlägg av en som borde vara partisk men du lyckas bra att inte nyansera ditt svar allt för mycket.

Däremot måste jag säga emot dig lite när det gäller verkstadsbiten.
Vissa verkstäder har PROBLEM, i Umeå finns det några verkstäder jag absolut inte vill lämmna in min bil till, således skulle jag aldrig köpa ett märke som dom för.
( IOFS inget problem för mig som kör så jefla gammal bil och lagar det mesta själv, problemet för mig är snarare att köpa loss reservdelarna som finns kvar på förhistoriska museumet, strax brevid dinosaurieskelletet...)

Jag har inte tänkt hänga ut företagen här, då jag TOM har jobbat åt det ena (dock inte SAAB eller Volvo), och har väldigt god insyn i dom två som skulle vara aktuella i det här fallet.

Jag vet att SAAB har haft problem med en av motorgenerationerna men det täcks väl av deras utökade motorgarantier.
Volvo har alltid varit duktiga på att tona ner att dom har problem med sina modeller (till skillnad från SAAB), utan fixar alltid sånt utan att kunden ens märker av det (tänker på utbyte av delar när bilarna lämnas in för vanlig service, du vet vad jag menar)

Här i stan har jag fullt förtroende för både SAAB och Volvos verkstäder, även om jag har fått intrycket att volvo tidvis har längre köer.

Personligen gillar jag 9-5, men har lite erfarenhet av Volvon så mitt råd är att ta den man själv trivs bäst med....

Absolut så förnekar jag inte att Volvo dämpar sina defekter på bilarna, men det jag blir lite förbryllad över är att SAAB inte ens talar om kunden om det för exempel att kampanjer är utförda på bilen.
Låt säga så här... Vi på Volvo, i alla fall där jag arbetar, talar om för kunden att en kampanj/garantiåtgärd är utförd på bilen men slipper att betala för den.. mest för den goda servicens skull och för att kunden ska känna sig trygg med sitt bilägande. Men det skulle SAAB inte göra, enligt rykten.. rätta mig gärna om jag har fel (Tål kritik :) ) Ska bilen då bli stående på verkstaden utan kundens vetskap?

K: Ja jag skulle hämta ut min SAAB med regnummer XXX XXX"
V: Nä vi kan inte lämna ut den...
K: Nähä, och varför inte det? Jag behöver bilen i dag
V: Tyvärr kan inte lämna ut den infon men bilen får inte lämna verkstaden pga trafikfara
K: VA FAN SÄGER DU?

Ja so on so on....

Det jag menar är att om en till exempel en motor är kass på Volvon och ska enligt Volvos rekommendationer bytas för teknisk analys eller annat vidkommande så talar vi om det för kunden, att det inte är bra att köra med bilen då det kan vara en trafikfara. Har faktiskt hänt att vi bytt motorer på garanti pga ett eller andra skäl...

Men hur gör SAAB? Känner en som jobbar på SAAB och han sa att dom lämnar inte ut info, trots att det är risk för trafikfara på en bil.
Menar inte att döma ut SAAB alls utan bara få reda på hur en annan konkurrent, ska jag väl skriva, tänker.

Ha en bra dag... eller ja snarare kväll/natt! :pannkyss

GuW skrev:
2560122 ......iofs inget problem för mig som kör så jefla gammal bil och lagar det mesta själv....(massa text)

Du ska vara glad.. Du HAR ju en bil att köra med :) en annan får ju ta kommunala medel :)

Last edited:
*MACKE* skrev:
2560426 saab 95 aero :yoparty

på min polares saab 95 aero havererade motorn efter 6000 mil, det blev ett motorbyte på den bilen och han sålde skiten så fort han fick tillbaka den.
och nu har han en volvo v70 t5 och han är hel nöjd, inte ett enda problem förutom ett bakljus som lagt av och han har kört 9k mil med den:tummenupp

Jag skulle antingen välja Saab 9-5 Aero. Eller Volvo D5...

Volvos diesel V70 är grym. På med en kcr-box och saken är biff. Pålitlig arbetshäst med klös. Alt Saab 9-5 aero'n.

--

Men jag skulle aldrig köpa ngn volvo eller saab. Då man för samma pengar kan få betydligt trevligare bilar på alla sätt.

-Audi A4 / A6
-Bmw 540 (!!!)
-Merca E320

http://www.blocket.se/vi/9795503.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9794774.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9775310.htm?ca=11_s

Jag skulle välja 540in alla gånger. Då jag testat alla dessa. Du kan få en för en bit under 100k. Man får prestanda + komfort i en jävligt fin symbios.

Lam-Kaka skrev:
2560023 Stolarna ä bättre i volvon man sitter mycket bättre... annars tycker jag saaben är snyggare m.m tyvär så har saaben obekväma stolar.

Aero stolarna i saaben är betydligt skönare än volvos! :tummenupp

Vevhusventilationen är inget stort problem på saab som många skriver, men några enkla åtgärdet så slipper du det problemet helt:
*Du kör längre sträckor med den regelbundet så att motorn verkligen blir helt genomvarm, gära ett par mil på motorväg.
*Halvera oljebytesintervaller, har för mig att det står 2000mil i boken, byt olja efter 1000mil så händer det inget med motorn.

Värre problem med den äldre v70/850 som råkade ut för motorbrand.

Lam-Kaka skrev:
2560650 Kan tyvär inte utala mig om Aero stolarna .... har bara åkt mycket i en 9-3 och den har ej bekväma stolar.

9-3 har andra stolar. 9-5ans är mycket skönare, finns förmodligen inte bättre stolar om man ska åka långt.

Har en 9-5:a och är helnöjd, sportstolarna är super vid långresor. Var noga med att kolla så bilen är servad i tid och vid rätt antal mil, serviceintervallerna har rätt tajta toleranser.

Mattias

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...