GuW skrev:
2560122 Jävligt balanserat inlägg av en som borde vara partisk men du lyckas bra att inte nyansera ditt svar allt för mycket.
Däremot måste jag säga emot dig lite när det gäller verkstadsbiten.
Vissa verkstäder har PROBLEM, i Umeå finns det några verkstäder jag absolut inte vill lämmna in min bil till, således skulle jag aldrig köpa ett märke som dom för.
( IOFS inget problem för mig som kör så jefla gammal bil och lagar det mesta själv, problemet för mig är snarare att köpa loss reservdelarna som finns kvar på förhistoriska museumet, strax brevid dinosaurieskelletet...)
Jag har inte tänkt hänga ut företagen här, då jag TOM har jobbat åt det ena (dock inte SAAB eller Volvo), och har väldigt god insyn i dom två som skulle vara aktuella i det här fallet.
Jag vet att SAAB har haft problem med en av motorgenerationerna men det täcks väl av deras utökade motorgarantier.
Volvo har alltid varit duktiga på att tona ner att dom har problem med sina modeller (till skillnad från SAAB), utan fixar alltid sånt utan att kunden ens märker av det (tänker på utbyte av delar när bilarna lämnas in för vanlig service, du vet vad jag menar)
Här i stan har jag fullt förtroende för både SAAB och Volvos verkstäder, även om jag har fått intrycket att volvo tidvis har längre köer.
Personligen gillar jag 9-5, men har lite erfarenhet av Volvon så mitt råd är att ta den man själv trivs bäst med....
Absolut så förnekar jag inte att Volvo dämpar sina defekter på bilarna, men det jag blir lite förbryllad över är att SAAB inte ens talar om kunden om det för exempel att kampanjer är utförda på bilen.
Låt säga så här... Vi på Volvo, i alla fall där jag arbetar, talar om för kunden att en kampanj/garantiåtgärd är utförd på bilen men slipper att betala för den.. mest för den goda servicens skull och för att kunden ska känna sig trygg med sitt bilägande. Men det skulle SAAB inte göra, enligt rykten.. rätta mig gärna om jag har fel (Tål kritik

) Ska bilen då bli stående på verkstaden utan kundens vetskap?
K: Ja jag skulle hämta ut min SAAB med regnummer XXX XXX"
V: Nä vi kan inte lämna ut den...
K: Nähä, och varför inte det? Jag behöver bilen i dag
V: Tyvärr kan inte lämna ut den infon men bilen får inte lämna verkstaden pga trafikfara
K: VA FAN SÄGER DU?
Ja so on so on....
Det jag menar är att om en till exempel en motor är kass på Volvon och ska enligt Volvos rekommendationer bytas för teknisk analys eller annat vidkommande så talar vi om det för kunden, att det inte är bra att köra med bilen då det kan vara en trafikfara. Har faktiskt hänt att vi bytt motorer på garanti pga ett eller andra skäl...
Men hur gör SAAB? Känner en som jobbar på SAAB och han sa att dom lämnar inte ut info, trots att det är risk för trafikfara på en bil.
Menar inte att döma ut SAAB alls utan bara få reda på hur en annan konkurrent, ska jag väl skriva, tänker.
Ha en bra dag... eller ja snarare kväll/natt!
GuW skrev:
2560122 ......iofs inget problem för mig som kör så jefla gammal bil och lagar det mesta själv....(massa text)
Du ska vara glad.. Du HAR ju en bil att köra med

en annan får ju ta kommunala medel