Volvo V40 - rostskydd fas I eller fas II?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag är inne på att köpa min första sossecontainer, d v s en V40. Årsmodellen 00 infördes en del av förbättringarna i fas II för att sedan genomföras fullt ut i 01:orna.

Eftersom Sporthoj Vet Allt så kan naturligtvis någon här peka mig mot en källa där jag definitivt kan få svar på om en given bil har rostskydd fas I eller fas II? Fas I var visst ingen höjdare medan fas II i alla fall skall vara någorlunda.

Ja, det kommer att bli svårt att skiljas från min nuvarande racerimporthyundai (framdrivningen är i själva verket ett lätt moddat frihjul) men det får jag ta!

Mvh,
/Fredrik

Rostskyddet ska vara bättre på Fas2, 03 kom slutmodellen (kallas ibland fas3). Den ska vara den "bästa". surfa in på www.x40nordic.com så kommer du träffa flertalet grabbar och tjejer med en sån bil.

Verkar dock som om en del har haft grym otur och fått rost på fas2 (01-02or) medans andra med fas1 är förskonade. Mycket beror nog på hur bra bilen har blivit skött.

Min personliga erfarenhet är att det är en skitbil. Våran rätt så tidiga v40 fick rost i tröskeln efter 1,5 år. Inte pedantskött men helt ok skött.

En annan bil som en kompis hade va pedantskönt och va totalt sönderrostad runt grillen. Stenskott jovisst... men tar s40 emot mer stenskott än andra bilar? Tveksamt.

Min personliga erfarenhet är att det är en skitbil. Våran rätt så tidiga v40 fick rost i tröskeln efter 1,5 år. Inte pedantskött men helt ok skött.

En annan bil som en kompis hade va pedantskönt och va totalt sönderrostad runt grillen. Stenskott jovisst... men tar s40 emot mer stenskott än andra bilar? Tveksamt.

Volvo som rostar efter ett par år?! :va Man tycker ju att Volvosar och SAABar borde klara sig ypperligt bra mot rost med tanke på att de tillverkas här. De har ju haft ett par decennier att finslipa tekniken med att slippa rost.

Men så jäkla illa är det alltså?

Ungefär likvärdigt rostskydd på den äldre x40 jämfört med Mercedes E-klass runt 97-99. Helt värdelöst mao.
Den nyare modellen verkar ju helt klart må bättre men även här finns det säkerligen dåliga exemplar.
Köp ett fint exemplar med låga mil, norrlandskörd samt fullservad. Köp ingen import eller ett exemplar med 10 ägare och körd i storstad. Kör du på detta så borde du kunna få tag på ett fint ex som håller skicket i många år.

Volvo som rostar efter ett par år?! :va Man tycker ju att Volvosar och SAABar borde klara sig ypperligt bra mot rost med tanke på att de tillverkas här. De har ju haft ett par decennier att finslipa tekniken med att slippa rost.

Men så jäkla illa är det alltså?

S40 m.fl tillverkades i Holland.

Jag hade en V40, den var av god kvalitet. Jag är ganska ensam om den upplevelsen har jag förstått i efterhand.

Snälla inte en v eller s40. Det är den sämsta volvon som någonsin gjorts. Det är bara problem. Köp en 850 eller en v70. Bra mycket bättre bilar.

Jag har varit ägare till en S40 T4 2000 årsmodell och den har jag varit helnöjd med...

Men ur andra aspekter så är det bättre att ta en 850/x70, mycket bättre bil, men som sagt inget fel alls på en x40...

Problemen med rosten på huven är delvis stenskotten som dyker upp här o där, men samtidigt med den gamle typen av grill så skapades galvaniska strömmar som gjorde att lacken reste sig. Det åtog sig Volvo att göra vid på garantin, nackdelen med det är att det skulle vara genomrostat och det var där inte många som blev.

X40 modellen är som någon sa tillverkad i Holland, helt rätt.. Fas 3 modellen är 03or och 04or.

Ska du satsa på en x40 så ta en turbo som lägsta val, det finns 2.0 T 165 hästarn och T4an på 200. Det var inte förrän 03 som Volvo kom med egna växellådor i icke turbo modellerna, annars var det renaults växellådor och dom är rent ut sagt SKIT. T4 modell år 1998 ska du inte ta då dom har enorma problem med styrenheterna då motorerna pluddrar på gaspådrag, dyrt. Delar kan köpas på skroten men inte det, har styrenheten en gång blivit ett med bilen så är den gift med den för all framtid. Det går inte att reprogrammera den till en annan. Räkna 8000 kr...

Kopplingen kan kännas svampig.. kontroll är då bromsklossarna om dom är nerslitna speciellt bak. Bromsar som sitter fast. Bromsrören på de tidigare modellerna runt 98/99 och eventuellt upp till 2000, inte billigt. Länkarmarna och dess kulleder är integrerade i varandra och får byta hela skiten och där är glapp i leden. Det går att sätta i en biltema kulled om man pressar ur den gamle men kommer aldrig att bli samma sak.

X40 modellens svarta får är GDI:n... KÖP ALDRIG DEN!!! Du får bara problem med den, höga HC-värden (bensin) = Dyr historia. Oftast EGR-ventilen som sotas igen, insugsröret får blästras ner så soten som bildas där försvinner (Inget som Volvo utför, men går till Mitsubishi så löser dom det till dig) GDI är Mitsu motor som sitter i den.

Men i slutändan, får du tag i ett bra exemplar så njut av den då den är som ett spjut enligt min mening

Lycka till // Fd ägare till en vass S40 T4 -2000

Last edited:
Sålde precis våran S40 2.0 - 96 med 23 000 mil på mätaren. Funkade hur bra som helst..visst var det småfel, men inget man inte kan vänta sig efter så många mil, kärvande bakok, lite rost i skärmkant mm.

som jag förstått det så rostar Fas 1 mer än fas 2...men å andra sidan, villken -96:a har inte rost...förutom min Cittra som är helgalvad då. :yoparty

Last edited:
Vi bilägare säger
Det var också på ViB:s långtestbil som vi först upptäckte rostproblemen. Dålig tätning med lim vid plåtomvikningen i bakdörrarnas framkant framkallade en ilsket brun rostrand. Vidare har vi noterat mer eller mindre kraftiga angrepp i hålrum och krockbalkens skarvar.
Dessvärre för Volvo är vår bil inget undantag.
Våra fältundersökningar visar att andra S40/V40 har liknande problem, och då handlar det även om bilar av senare årsmodell. En noggrann undersökning och en snar och kompletterande rostskyddsbehandling är bästa medicinen för längre livslängd.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna